Motorsåg och handhållet

HV 357 xpg hjälp!!

45 inlägg 16378 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
jokin  
Mange skrev:
jokin skrev:Vad brukar man förstöra med lite tryckluft i cylindern?

Det är lite olika hur kolven står o hur mycket tryck det blev i verkligheten.
Vevhustätningar o packningarna tål inte vad som helst.

Tror inte det hänt mycket i detta fallet...

Du borde nog kanske ta den till någon som kan såg o be dem visa lite.

Är den sur so be om hjälp att hålla gasen intryckt max o dra till den startar.

Får man fråga vad slutsumman blev för en såg från -06?
jorå,så mycket fattar jag men man brukar väl inte blåsa med full kraft??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39117Nej, även om man gör det så åker det ut luft genom tändstifts hålet.
Man får anstränga sig lite för det ska gå åt pepparn.

Man KAN ju göra en adapter som de jag har o provtrycker med o ge den en ordentlig omgång.

Sitter kolven ovan portarna har jag en adapter med smörjnippel så jag kan trycka med fettsprutan. Det blir lite som en "Porto power".
På så vis kan jag rädda kolv o cylinder om det är tvunget.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jokin skrev:
knaggen skrev:hur nycket har han förstört med att andvända tryckluft i cylindern.
Vad brukar man förstöra med lite tryckluft i cylindern?

luften går även ut i förgasaren och vad sitter det där om inte membran.

Användarvisningsbild
herbsman76  
Mange skrev:
jokin skrev:Vad brukar man förstöra med lite tryckluft i cylindern?

Det är lite olika hur kolven står o hur mycket tryck det blev i verkligheten.
Vevhustätningar o packningarna tål inte vad som helst.

Tror inte det hänt mycket i detta fallet...

Du borde nog kanske ta den till någon som kan såg o be dem visa lite.

Är den sur so be om hjälp att hålla gasen intryckt max o dra till den startar.

Får man fråga vad slutsumman blev för en såg från -06?

-Ja visst! 350 Euro + frakt... Och funkar den så är jag nöjd annars har jag blivit blåst :roll:

TS
Användarvisningsbild

Hmmm...

herbsman76  
#39136Jag ska till Gnesta gummi å motor i morgon och dom har en snubbe som är duktig på HVA. JAg får en känsla av att jag har missat ngt med choken, då jag laddade ned manualen från nätet i dag och man ska dra ut choken max och sen in igen för att få den i startgas-läge tydligen.. Troligtvis har jag gjort den sur bara *hoppas jag*. Tack grabbar för upplysningen om att INTE använda tryckluft i cylindern Men jag ska ut i gararget och göra enligt manualen i kväll så får vi se.. Startar den så bjuder jag alla på en general lössnus Tror inte att det är så farligt, men man vet ju aldrig. Men då har jag ju lärt mej ngt i allafall. Hör av mej i morgon.

TS
Användarvisningsbild
#39152Mmmmm..
Söndags snus!

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39157Vid ngt tillfälle så har jag tagit av tändstiftet och eldat lite med Primus gasflaskan
och samtidigt dragit sakta i startsnöret.
Då blir den garanterat torr.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
Slurfi skrev:Vid ngt tillfälle så har jag tagit av tändstiftet och eldat lite med Primus gasflaskan
och samtidigt dragit sakta i startsnöret.
Då blir den garanterat torr.

så brukar jag med göra :P
funkar fint som snus !

Användarvisningsbild
Tornedalen  
#39213"Chokeföraren" har antagligen "lossnat" därav problemet, en rapplig liten plastsak...

Mvh

Användarvisningsbild

PINSAMT!!!!

herbsman76  
#39235:oops: Detta är jä**igt pinsamt, men felet är helt och hållet mitt. Jag hade lagt kedjan bakom drivhjulet och när man drog i startsnöret så blev hela maskinen mkt trögare och ville inte starta. Jag åkte till Gnesta gummi och motorservice och Mats där kunde bara konstatera att jag hade klantat mej. Han drog igång sågen på första draget :oops: .... F*n vad pinsamt men men.. Vilken såg!!! Sånt här brukar man ju inte säga men sån är jag 8) . Nu har jag en helgrym 357xpg. Men jag vill tacka er pågar för hjälpen med ideer. Snus skickas via fax! :wink:

TS
Användarvisningsbild

Re: HV 357 xpg hjälp!!

herbsman76 skrev:Har nu fått hem sågen (2006) som jag köpt via tyskland. Husqvarna 357xpg. Enligt henne(?) jag köpte den av så ska det inte vara något problemos att starta den hon menade att sågen nyligen ska vara genomgången och en packning är bytt mellan förgasaren och cylindern. Men jag gjorde som jag brukar med mina andra sågar: In med decompventilen, brytaren i startläge samt choken utdragen och drar tills sågen puttrar igång lite. Men den fan tänder ju inte ens!! Den puffade till en gång och då tryckte jag in choken och fortsatte dra.... INTE ETT LIV!! :( Tog loss tändstiftet och kollade så att det kom gnistor och det gjorde det. Blåste med tryckluft i cylindern för att torka ev. fukt. Köpte för säkerhet skull ett nytt tändstift och satte dit fast utan framgång. Provade med startgas också men inte en tillstymmelse till liv i sågen. Har jag missat något??...

Konstigt hur det blir ibland...

:D

Det händer alla nån gång! I alla fall en gång.

Re: PINSAMT!!!!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
herbsman76 skrev::oops: Detta är jä**igt pinsamt, men felet är helt och hållet mitt. Jag hade lagt kedjan bakom drivhjulet och när man drog i startsnöret så blev hela maskinen mkt trögare och ville inte starta. Jag åkte till Gnesta gummi och motorservice och Mats där kunde bara konstatera att jag hade klantat mej. Han drog igång sågen på första draget :oops: .... F*n vad pinsamt men men.. Vilken såg!!! Sånt här brukar man ju inte säga men sån är jag 8) . Nu har jag en helgrym 357xpg. Men jag vill tacka er pågar för hjälpen med ideer. Snus skickas via fax! :wink:

Du var väl ivrig att få igång sågen och då blev det fel med kedjan: :lol:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#39255hahaha
jag har sågat med kedjan bak och fram :P

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:hahaha
jag har sågat med kedjan bak och fram :P

Jag kom ihåg en gång när en granne som nyss köpt ett motorsåg frågade om jag kunde hjälpa honom.
Att sätta på kedjan och jag var lite stressad så jag smällde på den. Och gav han såget efter en stung ringer han och frågar om han behöver fila för han tyckte det gick trögt. :lol:
Det var inte med vilje jag gjorde på detta viset :oops:

Användarvisningsbild
totte  
#39260Jomen, been there done that, som amerikanarna säger :oops: :oops:

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).