Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 51148 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
jokin  
#20498Ähh,Första filmen så håller du ju sågen med vänsterhanden!Men gasa aldrig upp sågen medans du förflyttar dej!Slå till kastskyddet när du går till nästa objekt. Be någon som har vana av skogsarbete och lära dig kvista på rätt sätt,inte bara för säkerheten utan för att du sparar mycket energi. lycka till i skogen :)

Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20512jag startade en ny tråd.. kände att det kom bort lite väl mycket från porr-films ändamålet.

Huggis  
PonsseBuffaloDual skrev:jag har filmat när ja sågar litegrann.
Ser det bra ut?

Ser ju bra ut, skogsarbete är farligt, att ta hängande träd är farligt som du säkert märkte när det första hoppade upp mot skallen din :)

Är det något jag vill kritisera är det att du rör dig för snabbt, gå varligt tillväga, vi är inte i skogen för att bevisa något.

I första filmen var granarna som låg runt rotvältan avkapade, tänk då på att om du sen kapar rotvältan så kan dom avkapade granarna klämma ihjäl dig när rotvältan pressar undan dom iom att dom inte sitter fast vid något rotvälta som därmed säkrar upp situationen. Men det är ingen regel dock en bra utgångspunkt.

Om du har en maskin som ska komma och ta träden efter dig finns det ingen anledning att ta träd som hänger och utsätta sig för dom extra riskerna.

Det som är farligt är att man inte alltid ser vart toppen tar vägen, då kan trädet vrida sig och rotändan hoppa och slå till dig, i värsta fall så illa att du dör.

Vet 2st skogsarbetare som bröt sin fötter under gudrun just när dom tog hängande träd. En bruten fot är tillräckligt illa.

Men som alltid, var försiktig, ditt liv är bra mkt mer värdefullt än en sketen jävla granajävel. Såvida du inte är miljöpartist, då är granen 1000gr mer värd :D

Men såga på och var uppmärksam, tänk efter före.

Huggis  
pgo_jim skrev:
valmet901 skrev:Håller med dig.
Motorsåg är farliga grejer som bör användas med försiktighet. Enligt konstens alla knep. Om man inte är så säker med motorsåg får man låta det ta den tid det tar att utföra jobbet. Säkerheten framför produktion :|

Kunde inte sagt det själv
Min lärare säger till mig när han utför något att bara för att han är proffs så behöver inte ens han alltid göra rätt, så han brukar säga att om vi ser något han lärt oss att man inte ska göra så är det bara o påpeka

jag tycker det är positivt med motorsågskörkortet framförallt utbildningen, sen själva kortet i sig är väll inte så nödvändigt

Ett tips hade din lärare varit proffs hade han inte varit lärare.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20703Han jobbar deltid som skogvaktare
och blev erbjuden jobb på skolan

så vad grundar du det på?
Har aldrig sett eller hört att du är ett proffs heller?

o sen säger du att hans jobb ser bra ut
då kan du inte va bra på o såga.. eller fellärd

man ska alltid hålla i främrebågen, ramlar man så kramar man om bakre handtaget=fullgas och sågar sig i benet
om du nu är proffs borde du uppmärksammat hans kvistningsteknik också?

XPG  
pgo_jim skrev:Han jobbar deltid som skogvaktare

man ska alltid hålla i främrebågen, ramlar man så kramar man om bakre handtaget=fullgas och sågar sig i benet

Han kanske inte gör allt rätt nej men
Sluta klaga å gnälla Det lär bli nått av killen iallafall för han börjar ju i tid
å gnäller inte om utbildningar hit o dit men vill lära sig iallafall!!!!!!!!

Dom andra i hans ålder vågar eller får knappt använda en fogsvans! 😡

Tur att några börjar i tidig ålder iallafall så det inte bara lämmnar
plastkorts byråkrater kvar i skogen! :shock:

Användarvisningsbild
#20712Handlar inte om o gnälla
handlar om säkerhet

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
pgo_jim skrev:Handlar inte om o gnälla
handlar om säkerhet

Dame right.

Den yngre skolan slår ut de gamla, bara pga av säkerheten, hade motorsågs körkortet funnits för 20 år sedan så hade vi sparat många samhälls miljoner i form av söndriga knän o ryggar, avsågade lemmar m.m

Säkerheten framför allt, den som säger emot ber jag köra in i en betong vägg utan säkerhetsbälte. Så kan vi fortsätta dialogen efter det.

Användarvisningsbild
gossebear skrev:
pgo_jim skrev:Handlar inte om o gnälla
handlar om säkerhet

Dame right.

Den yngre skolan slår ut de gamla, bara pga av säkerheten, hade motorsågs körkortet funnits för 20 år sedan så hade vi sparat många samhälls miljoner i form av söndriga knän o ryggar, avsågade lemmar m.m

Säkerheten framför allt, den som säger emot ber jag köra in i en betong vägg utan säkerhetsbälte. Så kan vi fortsätta dialogen efter det.

Äntligen någon äldre som är lika vis =)

Att såga på felsätt eller att inte använda rätt skydd är ju som att köra utan bilbälte, vilket många här säkert gör

Åter till topic, kan rekommendera URS motorsågsskola
där får man ett hum om vad man lär sig när man tar motorsågskörkort

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gossebear skrev:
....hade motorsågs körkortet funnits för 20 år sedan så hade vi sparat många samhälls miljoner i form av söndriga knän o ryggar, avsågade lemmar m.m

Inga säkerhets föreskrifter kan ersätta sunt förnuft.
De kan heller inte skapa intelligens eller erfarenhet.

Dock kan de vara utmärkta hjälpmedel som bör tillämpas så ofta som möjligt, men att kallt räkna med detta ger konsekvenser som inte är önskvärda likt i Usa. Varningstext på backspeglar är lysande exempel...

Vissa begriper ändå inte oavsett hur mycket text o kurs det finns....

Bucketman  
#20938Så sant så sant Mange... 8)

svenne  
PonsseBuffaloDual skrev:jag har filmat när ja sågar litegrann.
Ser det bra ut?

Stoppa inte in sågbyxorna i stövlarna du får inte samma sågskydd då.
Kan rekomendera Skogstyrelsens motorsågsbok,en bra början.
Lär dig hur kedjan fungerar om du inte redan vet det och filning av kedjan.

Kolla även in www.sakerskog.se finns bra tips finns där

Svenne

XPG  
Mange skrev:
gossebear skrev:
....hade motorsågs körkortet funnits för 20 år sedan så hade vi sparat många samhälls miljoner i form av söndriga knän o ryggar, avsågade lemmar m.m

Inga säkerhets föreskrifter kan ersätta sunt förnuft.
De kan heller inte skapa intelligens eller erfarenhet.

Vissa begriper ändå inte oavsett hur mycket text o kurs det finns....

Helt rätt Mange!

Men du Gossebear det går ju inte riktigt att jämnföra för 20år sedan med
idag det fanns en hel del flera som högg manuellt då
änn idag och sämre säkerhetutrustning!

Ganska självklart att det hände fler olyckor då! :?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
pgo_jim skrev:Han jobbar deltid som skogvaktare

Det är väl så att man skall passa för jobbet. Man skall ju kunna lära ut. Vissa kanske är jätteduktiga på att såga men har svårt för att lära ut. Medans en del andra är medelmåttiga men lär ut förbaskat bra. Sen är det väl faktorer som tålamod och tempot på arbetet. Inte direkt bra att ha en lärare som vill att allt går fort. :)

Bucketman  
#21130He he he... gillade dina inlägg också XPG!!! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).