Motorsåg och handhållet

effektskillnad 95-oktan handelsbensin/aspen 2-t

127 inlägg 57591 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palms skrev:Jo men du kan inte säga att det är dåligt om motorn ser helt ny ut efter 3års hårt användande.
Oavsett om det inte är det bästa så kan det inte vara dåligt. Dessutom drog sågen mindre med alkylat så 1-1 just nu..
Ja just det, alkylat hade renare avgaser också, 2-1 till alkylat :wink:

tacka fan att motorn ser ny ut när dom har etanol i alkalyten
men som jag har eftersträvat i andra relaterade trådar hur stort är slitaget på motorn.
när det gäller hur mycket soppa sågen drar så hade nogen en liten justering av förgasaren varit på sin plats så hade det varit jämnt skägg.
sen skall du läsa när dom gjorde testen den är last gammal från 04 och det har hänt lite saker på dom åren med handels bensinen.
sen vet du hur du fåren 4 takts moror helt sot fri inuti kör 3 tankar med etanol då ser den ut som ny.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:sen skall du läsa när dom gjorde testen den är last gammal från 04 och det har hänt lite saker på dom åren med handels bensinen.

Jo det är helt rätt...

Det är ju etanol i den med!!!!!!!!!!
5% enligt lag! Snart minst 10%!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
#26433Hittar du tester nyare än den jag la upp från Maj -05?

Användarvisningsbild
knaggen skrev:är inte helt säker för jag byggde om lite i bränslesystemt på den och det kan vara det som gjorde den lättare att få i gång

Blev lite nyfiken på hur du modifierat?

Mange skrev:
knaggen skrev:är inte helt säker för jag byggde om lite i bränslesystemt på den och det kan vara det som gjorde den lättare att få i gång

enkelt soppan på 346 den rinner tillbaka till tank så jag satte på en backventil från ett modell flyg

Användarvisningsbild
#26475Rinner tillbax?
Är bränslenålen tät?
Sugs det upp o det är tätt, kan det inte rinna tebax.

Det finns pickup filter med backventiler med.

Normalt sett så rek. att att knipsa en bit på den milslånga bränsleslangen, det kan spara nåt ryck med...
Senast redigerad av Mange sön 13 apr 2008, 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Patrik.L  
knaggen skrev:
Mange skrev:

enkelt soppan på 346 den rinner tillbaka till tank så jag satte på en backventil från ett modell flyg

:shock: :lol: Härligt att läsa

Mange skrev:Rinner tillbax?
Är bränslenålen tät?
Sugs det upp o det är tätt, kan det inte rinna tebax.

Det finns pickup filter med backventiler med.

Normalt sett så rek. att att knipsa en bit på den milslånga bränsleslangen, det kan spara nåt ryck med...

den är kort sen ett helt år tillbaka och förgasaren är av den berömda tillverkaren zama och den är ca ett halvår gammal
och troligen så har dom antgligen glömt något i förgasaren
då dom verkar otroligt dålig i sin kvalitet

Användarvisningsbild
#26508De liksom de andra levererar efter kundens önskemål.
Walbro har skitförknasare med...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#26513Har för mig att jag någånstans läste att det skall vara helsyntetisk olja i Aspen, kan den ändå vara vegetabilisk Knaggen ???
frågar av nyfikenhet då bräsnle/olje frågor aldrig legat mig så varmt om hjärtat ,,,,, kanske borde kolla upp det lite mer dock :)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:
Palms skrev:
knaggen skrev:
Palms skrev:Menar du att sågen är svårstartad med Aspen, eller tvärtom?
Vi kör bara på färdigblandad Aspen, dels för att det är ett krav i Pefc och för att sågarna går så grymt bra med det.
Plockade av cylindern på en såg som gått 3 säsonger på Aspen och allt såg ut som nytt inuti!
Ingen rök eller 2-t lukt heller, vilket är skönt när man jobbar med sågen varje dag.
Nackdelen är priset för den som handlar små mängder.

Effekten vet jag inte, troligen omöljigt att känna skillnad jämfört med en egen blandning av 95 och en bra 2-t olja.

är inte helt säker för jag byggde om lite i bränslesystemt på den och det kan vara det som gjorde den lättare att få i gång
men vi har på jobbet jämfört 2 olika alakalyter den ena är aspen och den andra är ag fuel ag andvänder vanlig syntet olja i sin sopa och dom som var med i testet har jobbat i skogen i mellan 10-25år så upplevde dom att sågen gick bättre på ag soppan sen över gick vi till lukt test och där var dom flesta överrens att aspen luktar sprit det fanns en del som slickade sig om munnen.
har man för mycket etanol så kan sågen bli kinkig vid fuktigt väder försök att få igång en etanol bil vid runt 0 grader utan förvärmning
sen som du skriver att den är ren innuti det beror på etanol inblandningen i aspen .

Om jag fattar rätt så menar du att alkylatbensin är bättre än 95okt+2-t olja? Men att Aspen inte är bra?
Du får tycka vad du vill förstås men om sågarna går 3 år i högt tempo 5 dagar i veckan utan att krångla så kan det inte vara dåligt bränsle.
Jag är ingen kemist och jag vet inte hur mycket etanol det är i Aspen, men de sågar vi har startar mycket bra även när det är kring 0 grader och fuktigt.

mina saker går också i ett högt tempo ca 45 timmar i veckan
men är man in bankad att aspen är den absolut bästa sörjan för sågen så är det helt upp till dig men runt 10% i etanol har nog aspen då dom andvänder en vegetablisk tvåtakts olja .

10% etanol är det väll i vanlig blyfri 95 också?
Har för mig att det var mer eller mindre lag på att man ska blanda i det?

Och jag kör själv på aspen och tycker den luktar bättre, röker mindre och sågen startar på 1-2 rycket efter att den stått ett halvår

samt att aspen inte innehåller minns inte namnet men det var något som fräter på membran och slangar = bättre för motor och miljö

Användarvisningsbild
#26524Det du tänker på är bla Bensen, vilket är aggresivt mit gummi o vissa plaster.
Det står tydligt o väl o läsa vilka inehåll det är i bränslen tested från SMP.

http://www.smp.nu/download.aspx?id=632664407326088312

Användarvisningsbild
#26525Man ser i Dokumentet att effektskillnaden är mycket liten jämfört med de (för mig) positiva egenskaperna.

HVA Bruksanvisning visar 2,5kw/9600rpm
SMP Alkylat visar 2,41kw/9600rpm
SMP Handelsbränsle visar 2,47/9600rpm

Detta är tester på inte justerade såg, alltså "från fabrik inställning".

Läs dokumentet!
Det är ett test som är vettigt o så opartiskt man kan komma tror jag.

swe#kipp skrev:Har för mig att jag någånstans läste att det skall vara helsyntetisk olja i Aspen, kan den ändå vara vegetabilisk Knaggen ???
frågar av nyfikenhet då bräsnle/olje frågor aldrig legat mig så varmt om hjärtat ,,,,, kanske borde kolla upp det lite mer dock :)

enligt mail kontakt som jag har haft med aspen så är det en vegetablisk tvåtakts olja i alkalyten och att jag hade kontakt med dom var om att man blev sur i halsen och så som han förklarade så kunnde det bero på tvåtakts oljan då den brukade att härskna .

pgo_jim skrev:
knaggen skrev:
Palms skrev:
knaggen skrev:
Palms skrev:Menar du att sågen är svårstartad med Aspen, eller tvärtom?
Vi kör bara på färdigblandad Aspen, dels för att det är ett krav i Pefc och för att sågarna går så grymt bra med det.
Plockade av cylindern på en såg som gått 3 säsonger på Aspen och allt såg ut som nytt inuti!
Ingen rök eller 2-t lukt heller, vilket är skönt när man jobbar med sågen varje dag.
Nackdelen är priset för den som handlar små mängder.

Effekten vet jag inte, troligen omöljigt att känna skillnad jämfört med en egen blandning av 95 och en bra 2-t olja.

är inte helt säker för jag byggde om lite i bränslesystemt på den och det kan vara det som gjorde den lättare att få i gång
men vi har på jobbet jämfört 2 olika alakalyter den ena är aspen och den andra är ag fuel ag andvänder vanlig syntet olja i sin sopa och dom som var med i testet har jobbat i skogen i mellan 10-25år så upplevde dom att sågen gick bättre på ag soppan sen över gick vi till lukt test och där var dom flesta överrens att aspen luktar sprit det fanns en del som slickade sig om munnen.
har man för mycket etanol så kan sågen bli kinkig vid fuktigt väder försök att få igång en etanol bil vid runt 0 grader utan förvärmning
sen som du skriver att den är ren innuti det beror på etanol inblandningen i aspen .

Om jag fattar rätt så menar du att alkylatbensin är bättre än 95okt+2-t olja? Men att Aspen inte är bra?
Du får tycka vad du vill förstås men om sågarna går 3 år i högt tempo 5 dagar i veckan utan att krångla så kan det inte vara dåligt bränsle.
Jag är ingen kemist och jag vet inte hur mycket etanol det är i Aspen, men de sågar vi har startar mycket bra även när det är kring 0 grader och fuktigt.

mina saker går också i ett högt tempo ca 45 timmar i veckan
men är man in bankad att aspen är den absolut bästa sörjan för sågen så är det helt upp till dig men runt 10% i etanol har nog aspen då dom andvänder en vegetablisk tvåtakts olja .

10% etanol är det väll i vanlig blyfri 95 också?
Har för mig att det var mer eller mindre lag på att man ska blanda i det?

Och jag kör själv på aspen och tycker den luktar bättre, röker mindre och sågen startar på 1-2 rycket efter att den stått ett halvår

samt att aspen inte innehåller minns inte namnet men det var något som fräter på membran och slangar = bättre för motor och miljö

aspen är ett varumärke och ingen alakalyt där har du skillnaden det finns andra som säljer alkalyt bränsle också

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).