Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 170833 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Erre  
#3178377 Andra som arbetar i annans skog och utför för skogsägaren nyttigt arbete (undantag skogsägarens ”familj”, se ovan)

Ja Om det handlar om arbete som är till nytta för skogsägaren, t.ex. utförd röjning (skogsvård)

Hämtat från mangans länkar.
Spelar stor roll vems mark man är på. Utanför den direkta familjen så måste man ha kortet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Camwood  
perpet98 skrev:Enligt de nya reglerna som kom vid årsskiftet så spelar det ingen roll om du får betalt eller inte. Du får bara såga på din egna mark utan motorsågskörkort. Och om du t.ex. Har flyttat hemifrån och inte är skriven att du bor på föräldrarnas mark får du heller inte såga utan körkort.

Okej!! så är det !!!! Vill du ta det till en domstol att så är fallet så exakt som du beskrev??

Hema  
Camwood skrev:
Hema skrev:Om en fastighetsägare låter en person utföra huggning utan körkort på sina marker och i detta fall du skulle råka illa ut, så blir denne fastighetsägare skyldig att betala hela din rehabiliteringskostnad. När denna information når ut till alla, så kommer de kräva körkort. Men förutom alla tråkiga regler, så det faktiskt för din skull reglerna har kommit till. En stor majoritet har efter avslutad kurs blivit en mer riskmedveten och säkrare huggare.

Har du råd att spara in på din säkerhet? Jag gick en AB-kurs genom vuxenstudieförbundet eller vad det nu heter o det kostade strax under 5000:-. Do it! :)

Du har svarat på frågan om det är BRA att ha körkort för motorsåg men inte svarat om det krävs körkort för motorsåg!!

Jag kan inte lagtexten exakt och är ingen jurist, men generellt är det att du får bara använda motorsåg på din egen tomt/mark, utan kort. Men det har ju framkommit saker här och länkar till undantag, så jag har blivit lite mindre säker. Dock som det stod i länken, om Kioskägaren låter en privat snöröjare skotta taket mot godis, vad händer om snöskottaren ramlar ned o dör? Finns även en tråd om en kille som ville rensa stigare med topphandtagssåg, men som körde utan och där det kom fram att markägaren blir arbetsgivare och får en massa ansvar om olyckan skulle vara framme.

Men som du säger, jag kan inte ge ett 100% svar, så jag får väl sluta svamla nu. :)

aalg  
#317842Det är väl så att om arbetsmiljölagen gäller så behövs motorsågskort, inte annars. Googla på AML och läs vad som står där och bilda dig en uppfattning om vad som gäller. Något klart svar på vad som gäller lär ingen få förrän ett sådant fall varit uppe i rätten och ett prejudikat finns.
Detta är min uppfattning om vad som gäller, som sagt uppfattning.

Sedan är det naturligtvis bra att utbilda sig så man förhoppningsvis klarar sig helskinnad i skogen.

Användarvisningsbild

svampbob  
#317844Är det nån här som har läst AFSen? Jag passade på att läsa den samtidigt som jag var inne och kollade AFSen för lyftanordningar.

Det krävs inte motorsågskörkort. Jag kan t.ex. Börja utbilda och kalla det kedjesågskort och den utbildningen och körkorten blir lika giltiga förutsatt att jag kan hantera en såg. Det som krävs är en relevant utbildning.

Användarvisningsbild

Camwood  
#317845Jag vill inte gå mot er här på forumet som vet mer om denna fråga men jag känner att denna fråga är inte utred till 100 % !!! :shock:
troligtvis så behövs det ett domslut för ett exakt vetande.
Helt klart så är dom nya kraven på motorsågande skogsägare och tomtägare BRA FÖR SÄKERHETEN, Men det utesluter inte att man vill veta vilka regler som gäller ???!!!! :wink: :shock: :lol: =))

Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317856Jag (som nästan är färdig jurist) har svarat på den här frågan tidigare i en annan tråd så jag hänvisar i första hand dit: viewtopic.php?f=12&t=21030&p=311496#p311496

Mitt kortfattade svar här i tråden blir: inget är helt säkert ännu eftersom saken inte har prövats i domstol. Det mesta tyder dock på att Säker Skog (som visserligen talar i egen sak då de skapat utbildningsformen) har rätt i sina bedömningar. Det finns vissa tillfällen då motorsågskörkort inte behövs men riktigt var den gränsen går är osäkert.

Så länge det rör sig om att såga ned levande träd på annans (icke familjemedlems) mark och du inte uppfyller det undantag som nämnts tidigare ( http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/ ) kan du räkna med att motorsågskörkort behövs.

Juridik är ingen exakt vetenskap på det sättet att man alltid kan säga "så är det", det beror på omständigheterna från fall till fall. Min bedömning, utifrån den information TS gett oss, är att det behövs motorsågskörkort i det här fallet för att inte riskera något. Med detta sagt finns det ju inget som hindrar TS från att glatt såga vidare så länge markägaren tillåter - det är ju trots allt han som blir drabbad om något händer. Jag kan inte påstå att jag rekommenderar den lösningen, men den finns ju trots allt ändå.

Sen har svampbob rätt i att det inte krävs motorsågskörkort som sådant, det som krävs är avlagda prov där det ställs krav på kunskaper motsvarande kraven i AFS:en, vilket (för att uttrycka sig begripligt) motsvarar kraven för motorsågskörkort. Det står dock var och en fritt att börja utbilda på egen hand, men räkna med att arbetsmiljöverket kommer vilja prata om ett och annat avseende provens innehåll innan de går med på det hela.

Användarvisningsbild

Camwood  
#317858Jag som egenföretagare med motorsåg fäller och kapar (totaldemolerar ett träd till mindre beståndsdelar!!!)på egen mark eller annans mark så behöver jag inte KÖRKORT för motorsåg !!! Det är vad jag tror !! Men motbevisa mej gärna!

Hema  
#317860Jag kan väl säga som såhär, jag skulle aldrig låta någon utan körkort utföra arbete på min mark, då det inte är tydligt om jag blir ansvarig eller ej vid en ev. olycka. Om alla markägare hade den insikten, hade denna frågeställning blivit överflödig.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Erre skrev:Spelar stor roll vems mark man är på. Utanför den direkta familjen så måste man ha kortet.

Du skulle läst hela länken, det finns fler undantag.

Användarvisningsbild

svampbob  
Sidenbladh skrev:Jag (som nästan är färdig jurist) har svarat på den här frågan tidigare i en annan tråd så jag hänvisar i första hand dit: viewtopic.php?f=12&t=21030&p=311496#p311496

Mitt kortfattade svar här i tråden blir: inget är helt säkert ännu eftersom saken inte har prövats i domstol. Det mesta tyder dock på att Säker Skog (som visserligen talar i egen sak då de skapat utbildningsformen) har rätt i sina bedömningar. Det finns vissa tillfällen då motorsågskörkort inte behövs men riktigt var den gränsen går är osäkert.

Så länge det rör sig om att såga ned levande träd på annans (icke familjemedlems) mark och du inte uppfyller det undantag som nämnts tidigare ( http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/ ) kan du räkna med att motorsågskörkort behövs.

Juridik är ingen exakt vetenskap på det sättet att man alltid kan säga "så är det", det beror på omständigheterna från fall till fall. Min bedömning, utifrån den information TS gett oss, är att det behövs motorsågskörkort i det här fallet för att inte riskera något. Med detta sagt finns det ju inget som hindrar TS från att glatt såga vidare så länge markägaren tillåter - det är ju trots allt han som blir drabbad om något händer. Jag kan inte påstå att jag rekommenderar den lösningen, men den finns ju trots allt ändå.

Sen har svampbob rätt i att det inte krävs motorsågskörkort som sådant, det som krävs är avlagda prov där det ställs krav på kunskaper motsvarande kraven i AFS:en, vilket (för att uttrycka sig begripligt) motsvarar kraven för motorsågskörkort. Det står dock var och en fritt att börja utbilda på egen hand, men räkna med att arbetsmiljöverket kommer vilja prata om ett och annat avseende provens innehåll innan de går med på det hela.

Arbetsmiljöregler är inte lätt. Jag hörde härom veckan från säkert håll att inte ens Arbetsmiljöverkets chefsjurist hade full koll på ämnet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sidenbladh skrev:Så länge det rör sig om att såga ned levande träd på annans (icke familjemedlems) mark och du inte uppfyller det undantag som nämnts tidigare ( http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/ ) kan du räkna med att motorsågskörkort behövs.

Undantaget är rätt väsentligt, min tolkning är att jag kan köpa en rotpost av grannen och hugga den själv utan kort. Vad tror du?

Det där med certifiering som Säker Skog skriver om, det är inget som lagstiftningen bryr sig om, tror jag.

salar  
#317876Jag gick en kurs -94 som hette "säker avverkningsteknik".Gäller den idag istället för motorsågskörkort?
Den hölls av Skogsvårdsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Erre  
Mangan skrev:
Erre skrev:Spelar stor roll vems mark man är på. Utanför den direkta familjen så måste man ha kortet.

Du skulle läst hela länken, det finns fler undantag.

Jo visst gör det det.
Men det brukar kokas ner till två saker.
1 vem äger marken du hugger på??
2 är det yrkesmässigt??

Alla jag frågat, kursledare, exerminatorer har hävdat att äger du eller din famij marken krävs Inget kort.
Hjälper du en kusin i skogen, ( alltså båda är ute och hugger) ska båda ha kortet!!! Alltså även kusinen som är markägare i detta exemplet.
Och kort om det är yrkesmässigt.
Så har jag fått det förklarat.
Rätt eller fel???
Vet ej själv, går på vad dom som bör ha koll på läget säger.
Enklaste är att ta kortet så slipper man riskera att åka mer illa ut om olyckan är framme.

Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camwood skrev:Jag som egenföretagare med motorsåg fäller och kapar (totaldemolerar ett träd till mindre beståndsdelar!!!)på egen mark eller annans mark så behöver jag inte KÖRKORT för motorsåg !!! Det är vad jag tror !! Men motbevisa mej gärna!

Du har både alldeles rätt men förmodligen en del fel.

Du har rätt i att du inte behöver "körkort" för motorsåg. Det du eventuellt kan behöva är bevis på att du avlagt sådana prov som bevisar att du har den kunskap som arbetsmiljöverket efterfrågar. I dagsläget är det osäkert vilka prov som motsvarar kraven förutom de som utarbetats av Säker Skog. De som gått skogsutbildningar av olika slag kan mycket väl tänkas göra det, men saken har hittills inte prövats.

Du har också helt rätt i att du inte behöver motorsågskörkort på egen mark, men det har nog ingen påstått.

Däremot är det mer tveksamt hur läget är när du är på annans mark. Som jag skrev tidigare finns det ett undantag för den som "ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd", men det har såvitt jag vet inte prövats ännu vem som faktiskt ingår i det undantaget. Man ska komma ihåg att arbetsrätt och annan juridik inte nödvändigtvis använder sig av samma definitioner. Begreppet "yrkesmässig verksamhet" i arbetsrätten behöver t.ex. inte behöva samma sak som i skatterätten, där detta krav annars spelar stor roll för hur man beskattas.

Fastän man som företagare har egen firma och skatterättsligt bedriver yrkesmässig verksamhet kan man ändå komma att anses som anställd i en arbetsrättslig tvist. Det finns olika kriterier som domstolen (AD) tittar på men det är inte helt ovanligt att till synes självständiga företagare bedöms som anställda i vissa situationer. Att det blir så beror på att arbetsrätten är till för att skydda arbetstagare och det vore alltför lätt för mindre nogräknade arbetsgivare att komma runt sitt ansvar om det alltid räckte med t.ex. enskild firma för att inte ses som anställd.

Vart vill jag då komma med det här? Jo, även om du själv uppfattar dig som om du bedriver självständig yrkesmässig verksamhet kan det eventuellt bli så att den du utför arbetet hos ändå kommer att bedömas som arbetsgivare och därmed slår reglerna om motorsågskörkort till trots allt. Så länge du fäller och sågar upp levande träd kommer det att bedömas som nyttigt arbete för skogsägaren och risken för arbetsgivaransvar lurar i bakgrunden.

Motbevisning eller inte, så är det här min bedömning. Du gör som du vill och det är ju som sagt egentligen inte du som drabbas om något händer utan markägaren du arbetar åt, och jag är inte helt övertygad om att markägarna tänker lita på att entreprenören de anlitat "nog kommer att omfattas av undantaget i det här fallet".

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).