sön 22 feb 2015, 09:47#317884Camwood skrev:Jag som egenföretagare med motorsåg fäller och kapar (totaldemolerar ett träd till mindre beståndsdelar!!!)på egen mark eller annans mark så behöver jag inte KÖRKORT för motorsåg !!! Det är vad jag tror !! Men motbevisa mej gärna!
Du har både alldeles rätt men förmodligen en del fel.
Du har rätt i att du inte behöver "körkort" för motorsåg. Det du eventuellt kan behöva är bevis på att du avlagt sådana prov som bevisar att du har den kunskap som arbetsmiljöverket efterfrågar. I dagsläget är det osäkert vilka prov som motsvarar kraven förutom de som utarbetats av Säker Skog. De som gått skogsutbildningar av olika slag kan mycket väl tänkas göra det, men saken har hittills inte prövats.
Du har också helt rätt i att du inte behöver motorsågskörkort på egen mark, men det har nog ingen påstått.
Däremot är det mer tveksamt hur läget är när du är på annans mark. Som jag skrev tidigare finns det ett undantag för den som "ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd", men det har såvitt jag vet inte prövats ännu vem som faktiskt ingår i det undantaget. Man ska komma ihåg att arbetsrätt och annan juridik inte nödvändigtvis använder sig av samma definitioner. Begreppet "yrkesmässig verksamhet" i arbetsrätten behöver t.ex. inte behöva samma sak som i skatterätten, där detta krav annars spelar stor roll för hur man beskattas.
Fastän man som företagare har egen firma och skatterättsligt bedriver yrkesmässig verksamhet kan man ändå komma att anses som anställd i en arbetsrättslig tvist. Det finns olika kriterier som domstolen (AD) tittar på men det är inte helt ovanligt att till synes självständiga företagare bedöms som anställda i vissa situationer. Att det blir så beror på att arbetsrätten är till för att skydda arbetstagare och det vore alltför lätt för mindre nogräknade arbetsgivare att komma runt sitt ansvar om det alltid räckte med t.ex. enskild firma för att inte ses som anställd.
Vart vill jag då komma med det här? Jo, även om du själv uppfattar dig som om du bedriver självständig yrkesmässig verksamhet kan det eventuellt bli så att den du utför arbetet hos ändå kommer att bedömas som arbetsgivare och därmed slår reglerna om motorsågskörkort till trots allt. Så länge du fäller och sågar upp levande träd kommer det att bedömas som nyttigt arbete för skogsägaren och risken för arbetsgivaransvar lurar i bakgrunden.
Motbevisning eller inte, så är det här min bedömning. Du gör som du vill och det är ju som sagt egentligen inte du som drabbas om något händer utan markägaren du arbetar åt, och jag är inte helt övertygad om att markägarna tänker lita på att entreprenören de anlitat "nog kommer att omfattas av undantaget i det här fallet".
/Daniel Sidenbladh