Motorsåg och handhållet

Helrenovering av HQ 240SG

39 inlägg 14646 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Trädkramaren  
Ser fram emot o läsa dina svordommar!
Mmm, det tror jag det :lol:
Har du sett olje pumpen på en 240?
Ja, alltså, pratar vi fortfarande motorsåg så behöver jag ju bara titta på sågen som för närvarande står på köksbordet (ja, jag är singel) :lol: Pratar vi Volvo, så näe. den har jag inte kollat in. :lol:

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21259För mig finns bara motorsåg...
Volvo.. Jo en Buster har jag..

Oljepump på 140/240 är lite speciell om man säger så. Något större än man tänker sig.

340 o senare har en mindre "normal" pump.

Vilket serienummer har du på denna?

Trädkramaren  
#21264Ja, jo, den är ju ganska ...utsträckt. Däremot har jag inget att jämföra med, utom möjligen en gammal partner av okänd modell (identisk med en HQ ...typ 45 eller 50 eller ngt sånt) som jag inte skruvat med. Så jag vet inte hur speciell den är. :lol: Serienummret får jag återkomma med ikväll.

TS
Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21313Om du söker delar till gamla Husqvarna sågar kontakta
Torstenssons Motor i Sunnansjö Ludvika
Säljer delar till äldre sågar och köper äldre sågar för demontering
Tel 0240-94030

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21342För BÖVELN pojk vart är bilderna!!!???? 😈 😈 :roll: 🧠 :shock:

Användarvisningsbild
gossebear skrev:För BÖVELN pojk vart är bilderna!!!???? 😈 😈 :roll: 🧠 :shock:

HA. Ska du säga!

Fram med bilderna på ditt långa svärd vi väntat på sen i sommras!

😈

Trädkramaren  
#21427Bilder var det ja. Nu kom jag på lite sent att börja ta bilder. Men här kommer lite motorsågsporr!! lättklädda sågbilder.. mmm! :wink:

TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21428JUBEL !!! Nu väntar vi med spänning på svärdsbilderna med .....
det blir nog till att tvätta lite på din 240 med .... :D så den blir som nu :!:

Trädkramaren  
#21430Inte är det någon som har en gammal dunk med TRI liggandes? Allt ser ut som det använts för att prospektera efter olja i förenade arab emiraten!

TS
Trädkramaren  
Nu väntar vi med spänning på svärdsbilderna med .....

Svärdsbilder har jag inte utlåvat. Det överlåter jag till Gossebear! :wink: Mitt 11''s svärd är inte speciellt upphetsande. :lol:

TS
Användarvisningsbild
#21440Ut med sil o pumpen med så du får rent o fint där med!

Ser inte så dumt ut väl? Lite repig kolv men inga större skador!

Hur är lagren i vev o stake?

1016115 på din.
Min lägsta är 1002640, högsta nr är 1034103.

Det har gjorts ett par såna här!

:D

Trädkramaren  
Det har gjorts ett par såna här!
Mmm, det har onekligen gjorts ett par av dessa! :)
Ja, kolven kan man säkert bara smärgla av så blir den helt ok. Men cylindern har några repor. Inte så djupa men de känns lätt medd fingertoppen. Har månne clas ohlsson urhorningsverktyg som duger till sånna här jobb? Fasen! Glömde mäta diametern på cylindern innan jag for i morse. Någon som vet?

TS
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21459Urhornings verktyget kommer du ta för mycket med då måste du börja laborera med större kolv och andra kolvringar.

Mitt tipps: ta en läderpung, typ sådan som man har till pengar, eller lavendelpåsar, skall gärna vara i råskin med lite ruggli yta, släng ner tre stålkulor typ puttekuls dankar, kanske räcker med bara två st sät fast konstruktionen i chucken på porrmaskinen och kör iväg, på det sättet polerar du upp cylindern utan att göra för mycket material åtgång.

Användarvisningsbild
#21462Jag använder honverktyg med tre skor.
Testat flera andra typer men detta ger klart bäst resultat. De metoder som Gossebear nämner är för att efterlikna en typ av hon som har kula i ändan and stål pinne. Ett gäng såna satt i ett knippe som låter cenrifugal kraften verka som tryck.

Kruxet med denna typ är att de inte tar jämt o har tendens o banka.

Finns en typ med sandpapper som funkar skapligt, särskilt de cylindrar som inte är riktigt runda.

Honing ska vara som en smekning med sandpapper. Jämt, mjukt o försiktigt.

Den beläggning som finns i cylinderns lopp är sjukt tunn. Förutom det är den utom ordentligt hård! Att ta bort ev repor etc brukar inte gå, men det blir rent o fint o man ser små repor som ger intryck av att det tagits bort mareal, men oftast inte. Då får man hålla på en bra stund o det blir ingen hit.

I med hon lite diesel o kör försiktigt med lagom tryck så skon aldrig släpper men inte trycker mycket heller, så blir det nog bra.

Användarvisningsbild
Trädkramaren skrev:
Fasen! Glömde mäta diametern på cylindern innan jag for i morse. Någon som vet?

40mm om jag minns rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).