Motorsåg och handhållet

Lämpliga sågar för gallring

51 inlägg 20285 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sundhult skrev:
Det verkar som två sågar verkar mest intressant ur era perspektiv; Dolmar 5000 och Husqvarna 346XP(G). Stihl ms260 och Jonsereds 2153 verkar mindre omtyckta.

Frågan är vad man skall ha för prefixer på sågarna. Det finns flera olika alternativ; handtagsvärme osv. Vilka föreslår ni?

Jag tror inte det är så lätt o generalisera mellan de olika märkenas modeller.
Ofta har de egenskaper som skiljer de åt. De ligger i olika klasser i pris, cc, rek arbetsförhållande.
Att jämföra farmar såg o proffs såg är inte rättvist i drift timmar o veta var gränsen ska dras är inte helt lätt.
Vad du ska ha för prefix är ju efter dina önskemål.
Sågen behöver inget utöver bas konstruktion (Motor,tank,handtag,skärutrustning) för att fungera...

Ju mer tillpiss det är på destu mer kan gå sönder, så enkelt är det..

Vissa grejer har funnits länge o är väl beprövat I mitt tycke är dessa rätt säkra kort.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17281Prefixer-parametrar och tillval i all ära,,,, men, jag håller faktiskt med om att man skulle kunna göra en enklare "crosslist" över
de populäraste sågmodeller/strl och användningsområde och "klistra" den här på handhållet.

Exvis

Fritidsbruk/vedhuggning

---------------------------------------------------------------

Hva mod XXX - Stihl mod XXX - Jonsereds mod XXX

--------------------------------------------------------------

Gallring och lättare slutavverkning

-------------------------------------------------------------

Hva mod XXX - Stihl mod XXX - Jonsereds mod XXX - Dolmar xxx

,,,,osv, eftersom det här tenderar att bli en riktig "rysarklassiker" när det gäller grundläggande "pop-up" frågor om såg.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17282Precis Skoggshuggarn.

Lägg till omdöme om varje fabrikat från några medelemarna på forumet som är duktiga på sågar.

TS
Användarvisningsbild
#17290Det finns ju redan på fabrikanternas hemsidor, tekniska spec o användningsområden med...

Att ha en lista som ni menar blir inte direkt opartisk o ger ingenting för de som inte är nöjda med de populäraste modellerna o märkena på forumet.

Jag tycker nog att åsikterna o råden som ges över forum ska vara personliga o hyfsat generella så alla modeller o märke kommer fram i ljuset. Annars missar man de fina guldklimparna när de kommer fram som 5000 till exempel.

Det finns ett stort skäl till att man ska läsa på lite o söka information själv =Utbildning! Mycket lärorikt o se vad andra har än favoriten.

Finns massor av nya modeller som ploppar fram hela tiden, vilket gör sån här lista svår. Finns många modeller vi inte vet mycket om som funkar bra o säljs som bara den i andra delar av vår lilla glob.

Det här med posterna?
Vem vill sitta o välja vilka poster som ska staka ut vilka sågar som rek?
Hur ska dessa kunna stå för sitt ord när valen decimeras?
Det tar väldigt mycket tid o hålla en sån lista aktuell o trovärding...
Farligt vatten o trampa i om man ska berätta vad som är bra o inte...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17291ja det är inte nån dum ide att ha en klistrad tråd för detta ämne :)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nutte skrev:Lätt!!!

husqvarna 346... lätt å rapp, kör själv med en sådan dagligen till allt från gärdsgårsvirke till övergrovt timmer... jag kör med 18" svärd/kedja
skulle aldrig välja kortare svärd....

346 + 18" Det låter plågande för den sågen...

Kör 357xpg e-tech + 15"
Det är en rapp såg aningen tyngre än 346 0,4kg men riktigt pigg å stark 0,7hk starkare.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17317Nu har jag gjort en tråd som är klistrad ,,,
fyll gärna på den med eran kunskap om olika sågar :)

/Kipp

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17320Det var bara ett förslag, och jag förstår precis vad du menar, Mange, men tro det eller ej,,,,,det finns folk därute som inte är speciellt intresserade av att bli "tabellbitare" när det gäller sågfabrikat och modeller,,,,(jodå, jag har träffat ett par st). :shock:
Jag tänkte därför närmast på en väldigt enkel "crosslist" där man kan jämföra populära sågmodeller/beteckningar mot varandra,,,Stihl-Dolmar-HVA, osv med en liten fingervisning mot klass och användningsområden,,,,ingenting annat.
Folk måste ändå göra sitt eget val, men det kanske underlättar att hitta någotsånär rätt???.:roll:
Problemet är som påpekat, att hålla listan ajour med verkligheten.
Modeller byggs om-blir bättre-sämre eller så försvinner de helt.

Ett annat alternativ är att göra en liten "infobank" över de modeller som vi snackat om tidigare och göra en "sticker" längst upp här på handhållet eftersom många inte kan eller vill (?), använda forumets sökfunktion.

Vi har ju faktiskt betat av rätt många modeller fram till dags datum".,,,,:wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
swe#kipp skrev:Nu har jag gjort en tråd som är klistrad ,,,
fyll gärna på den med eran kunskap om olika sågar :)

/Kipp

Vi skrev tydligen om varandra här, Kipp :lol: , men ditt alternativ kanske ändå är bäst?.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17324Det är alltid kul att höra vad andra använder till vad.Generella rekar går ju lätt att hitta lite här o var,men inget slår egen/delad erfarenhet.

Skulle t.ex aldrig komma på tanken att rekommendera en 372 för rensning av 7-10m al o slybuketter fast det är vad jag själv helst kör med.
Använde en 346 tidigare,men den kunde nypa fast om man inte satte an från rätt håll.

För att bidra till ämnet så har jag flera bekanta som köpt ms200 och använder den till lite allt möjligt.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn skrev:Det var bara ett förslag, och jag förstår precis vad du menar, Mange, men tro det eller ej,,,,,det finns folk därute som inte är speciellt intresserade av att bli "tabellbitare" när det gäller sågfabrikat och modeller,,,,(jodå, jag har träffat ett par st). :shock:
Jag tänkte därför närmast på en väldigt enkel "crosslist" där man kan jämföra populära sågmodeller/beteckningar mot varandra,,,Stihl-Dolmar-HVA, osv med en liten fingervisning mot klass och användningsområden,,,,ingenting annat.
Folk måste ändå göra sitt eget val, men det kanske underlättar att hitta någotsånär rätt???.:roll:
Problemet är som påpekat, att hålla listan ajour med verkligheten.
Modeller byggs om-blir bättre-sämre eller så försvinner de helt.

Ett annat alternativ är att göra en liten "infobank" över de modeller som vi snackat om tidigare och göra en "sticker" längst upp här på handhållet eftersom många inte kan eller vill (?), använda forumets sökfunktion.

Vi har ju faktiskt betat av rätt många modeller fram till dags datum".,,,,:wink:

Jag förstår vad du menar o är inte helt emot det, jag ser bara inte hur det ska bli bättre o enklare för de som ska köpa. Vet de inte ens vad de ska jobba med är det lurigt o rek nåt. Risken är att de köper nåt som alla har o kanske lägger ut mycket mer kulor än de behövt.
Att ge en sån lista sparar lite tid för de som ska välja, helt klart.
Men de som väljer gör oftast inte det på studs...
Som jag förstått det så de som blir nöjdast med sitt val har kollat igenom utbudet först, funderat lite o sen slagit till. En mognads prossess...
Kruxet är de som är nyfikna på nåt som inte är så vanligt, var ska de få jämförbar info ifrån? De som vill exprimentera lite, samma där..
Jag är bara ruskigt rädd att vi här på forumet skulle snöa in på märke o fastnar i "min är bäst allt annat är skit" träsket som man sett på andra forum. Så är det inte alls i verklighetan alla märke har bra o sämre modeller. Då blir man inskränkt som konsument o missar kanske riktigt lyckade alternativ.

Nästan alla modellerna skiljer sig lite o är mer eller mindre lämpade för olika personer i olika konfigurationer. Det är omöjligt o säga vad som är rätt såg för olika personer om man inte vet lite mer om dem o dess arbete.

Vissa gör helt rätt i o köpa en såg kanske inte avsedd för just de endamålet, som 346 med 18" svärd till exempel. Han är helnöjd, men det hade inte funkat för mig i det jag kör i.
Jag har 36" på min 372. Det funkar för mig med den kunskap o kedja etc jag har. Har lätt o tro att det kan skita sig rätt rejält om nån skaffar detta som har lite halvslött alltid, vanlig kedja o ligger på sågen hela tiden.

Jag menar inte det är fel o lista upp, jag tror bara inte det ger mycket för de som behöver det mest.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17345Nu har det här väl blivit lite off-topic men jag kör på:

En "crossoverlista" = vilka modeller är jämförbara mellan märkena. Sedan grundläggande skillnader mellan modellerna.

Jag tycker definitivt inte att en lista behöver vara hel objektiv. Men i flera av trådarna jag letat igenom nu är det ganska mycket märkestroget, "jag har en och den är bra" men inte så mycket motiv till varför.

Det är ganska svårt att börja söka på ett forum genom att gissa på söktermer. Med några modellbeteckningar mm så kan jag göra mer korrekta sökningar.

Jag tycker tråden skall vara låst så att det inte sker en generell diskussion i den. Det kan man ta i andra trådar. Den här tråden skall bara vara en jämförelse och några få omdömen. Visst kan det ta tid att underhålla en sådan tråd, men så ofta ändras väl inte modellerna.

Tycker det var bra med förslag på användning för sågarna också (första gallring, vedbacken, slutavverkning mm).

TS
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Henrik K skrev:
nutte skrev:Lätt!!!

husqvarna 346... lätt å rapp, kör själv med en sådan dagligen till allt från gärdsgårsvirke till övergrovt timmer... jag kör med 18" svärd/kedja
skulle aldrig välja kortare svärd....

346 + 18" Det låter plågande för den sågen...

Kör 357xpg e-tech + 15"
Det är en rapp såg aningen tyngre än 346 0,4kg men riktigt pigg å stark 0,7hk starkare.

JAg kör med Pixel kedja/svärd funkar utmärkt...det får ngt tyngre med en vanliga 1,5 kedja/svärd..... men jag skulle vilja ha längre svärd, men måste då byta till större såg, å då blir det för tungt enligt min åsikt... men kanske skaffar en till enbart fällning av övergrovt virke....

Användarvisningsbild
#17367Husqvarna 254. 54,1cc/3,0KW
Husqvarna 346. 45cc/2,5KW
Husqvarna 357. 56,5cc/3,2KW
Jonsered 2147. 45cc/2,5KW
Dolmar 5000. 49,9cc/2,8KW

Jag har testat 254, 346, 2147, 357 o 5000 mot varandra.
Den enda som gav 5000 nånting o bita i var 357. Men den drog inte ifrån...
Vi var lite uppspelta o tog inga tider, vi "tävlade" mot varandra i stock o skiftade såg huller om buller.

Är det så här du menar?

Användarvisningsbild
#17375Kan det inte vara lämligt att ha en att tänka på innan köp nånstans i detta?

Att fundera ut var dom passar är inte helt lätt.

Vad ska sågen användas till o hur mycket?

Vilken prisklass?

Erfarenhet?

Service o skötsel?

Dessa grejer måste fram om det ska bli nåt val som liknar nåt.

Annat som kan vara med i en sån tråd är rek. drifttimmar/klass.

Hobby såg 1-200 timmars drift tid.
Farmar såg/semiPro 500-1500 timmar drift tid.
Proffs såg. 2000+ timmars drift tid.

Att sätta en proffs såg i händerna på en villa kille med 9 frukt träd är kapitalförstöring, medans en duktig kille KAN köra heltid med en farmarklass såg utan större problem till o med vissa som kan få ut massor med timmar o pengar på en hobby såg.

Det finns pengar i o lära sig hantera o sköta såg.
Det blir mer pruducerat, mindre kostnader för rep o service, roligare för föraren inte minst, kostnadseffektivitet.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).