sön 24 feb 2013, 09:01#213911Saxat från artikeln:
"Den sågande saknade skyddsutrustning, var inte förankrad vid skyliften och saknade utbildning för både motorsåg och skylift. Dessutom vistades personer under skyliften under pågående arbete, i strid mot gällande säkerhetsföreskrifter."
Som jag tolkar förbjöds företagaren att fortsätta arbetet p.g.a att denne bröt mot punkterna 1,2,4 och 6 i AFS:en. Dock stod inget om upprättande av skriftlig riskbedömning/arbetsplan innan arbetets påbörjande. Självklart är det inga konstigheter att göra en blankett för detta ändamål och fylla i, men jag hittar ändå inte detta krav klart o tydligt specat i AFS:n.
Motorsåg och handhållet
Riskbedömning av varje objekt.

sön 24 feb 2013, 14:51#213959Jag läste om kravet på svenska arboristförbundets faceboksida, där diskuteras "livligt" då AFS:en "ställer till det" rejält för just arborister, förutom alla bestämmelser vid sådant specialarbete nämns att allmäna föreskrifter för företaget inte duger, det ska upprättas en plan för varje objekt/arbetsställe, planen ska finnas tillgänglig på arbetsstället. Varken konstigt eller krångligt egentligen. Alla som arbetar med skog/trädfällning går ju igenom arbetet innan man sätter igång, att skriva ner en plan är ju inte mycket krångligare än att ha den i huvudet egentligen.
Mvh Anders.
Mvh Anders.
TS
sön 24 feb 2013, 17:19#213991Ja jag tvivlar inte på att du läst det du gjort, men hur jag än läser AFS:n, uppåt eller nedåt så finns inte detta krav tydligt specificerat. Rätta mig gärna om jag har fel, vill bringa klarhet i detta för min vardags skull.
Många arboristföretag plockar ofta in olika personal, från främst Brittiska öarna, mellan varje jobb. Klart det måste bli annat för dem som då måste skriva nya arbetsplaner hela tiden. Vidare saknar nog ofta dessa arborister dokumenterad (på vårt vis med AB-kort osv) motorsågsutbildning. Självklart ska vi börja skriva både arbetsplaner och riskbedömningar om det behövs, som du säger är det ändå något man måste ha i huvudet ändå!
MVH Peter
Många arboristföretag plockar ofta in olika personal, från främst Brittiska öarna, mellan varje jobb. Klart det måste bli annat för dem som då måste skriva nya arbetsplaner hela tiden. Vidare saknar nog ofta dessa arborister dokumenterad (på vårt vis med AB-kort osv) motorsågsutbildning. Självklart ska vi börja skriva både arbetsplaner och riskbedömningar om det behövs, som du säger är det ändå något man måste ha i huvudet ändå!
MVH Peter
sön 24 feb 2013, 18:04#213999Jag sitter precis och kollar diskutionen på facebok, förankringspunkter ska dokumenteras, hållfasthet ska beräknas på dessa innan arbetet startar, beräkningar och dokumentation av samtliga planerade förankringspunkter ska göras, lastberäkningar vid nedfirning, beräkning av hållfasthet hos linor i olika vinklar.
Mvh Anders.
Mvh Anders.
TS
sön 24 feb 2013, 18:18#214000Är det inte dags för att folk ute i fält börjar med att göra anvisningar hur teoristerna på de statliga verken skall utföra sina jobb samt utdöma viten om det inte följs?
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
sön 24 feb 2013, 18:40#214004
Va då ab kort det räcker med dokumenterad utbildning så har dom en annan utbildning i sitt hemland så skall det räcka enligt eu lagar men så långt har väl inte arbetsmiljöverket tänkt???
Peteflamingstar skrev:
MVH Peter
Va då ab kort det räcker med dokumenterad utbildning så har dom en annan utbildning i sitt hemland så skall det räcka enligt eu lagar men så långt har väl inte arbetsmiljöverket tänkt???
Proffs Huggare
sön 24 feb 2013, 19:48#214029Återigen, AFS:n är bitvis ganska luddigt formulerad på dessa punkter... Och så klart gäller tuffare krav för arboristerna med all sin specialutrustning och krävande arbete.
En helt annan diskussion är arboristernas kunskaper gällande vanlig trädfällning, metoder som skiljer sig från vad som lärs ut här i landet...
En helt annan diskussion är arboristernas kunskaper gällande vanlig trädfällning, metoder som skiljer sig från vad som lärs ut här i landet...
mån 25 feb 2013, 19:56#214277 Om utbildningar i övriga EU-länder duger eller inte disskuteras det om, vad som gäller i dag är i vart fall det svenska utbildningsystemet när man jobbar här ?
knaggen skrev:Peteflamingstar skrev:
MVH Peter
TS
tis 26 feb 2013, 19:22#214446
Det är väl ändå tills någon drar dom inför Eu Domstolen.
anersimyra skrev:Om utbildningar i övriga EU-länder duger eller inte disskuteras det om, vad som gäller i dag är i vart fall det svenska utbildningsystemet när man jobbar här ?knaggen skrev:Peteflamingstar skrev:
MVH Peter
Det är väl ändå tills någon drar dom inför Eu Domstolen.
Proffs Huggare
ons 27 feb 2013, 07:39#214505Det finns väl en stor mängd behörigheter inom en mängd av yrken, att ett land tillhör EU ger väl inte automatiskt behörighet för t.e.x Polska elektriker att arbeta i sverige. Jag är ju tvungen att trots två års skogsskola ta adekvata behörigheter, varför skulle ett annat EU lands utbildningar duga när våra egna inte gör det ?
Mvh Anders.
Mvh Anders.
TS
ons 27 feb 2013, 08:33#214509Håller med Anders där, varför sitter det annars så många högutbildade och kör taxi? Nu kommer inte alla dem från EU-länder, men det förekommer säkert. Inom högskolan försöker man anpassa våra examena till övriga Europas, för att t.ex. skogsmästare lättare ska kunna söka jobb utomlands. Det hårdare kravet på officiell motorsågsutbildning i Sverige är ju rätt nytt, och väldigt bra tycker jag. Jobbade för snart 10 år sen lite extra åt en entreprenör som plockade in lettiska arbetare. De grabbarna högg i jeans o t-shirt, utan vare sig hjälm, handskar mm...
ons 27 feb 2013, 10:36#214521Intressanta inlägg och många aspekter, men ändå så borde ju en yrkesutbildning ge de förutsättningar som ett arbete kräver samt att företag och arbetsmarknadens parter ser till att arbetarna jobbar efter nya rön för ökad säkerhet. Vart tog skyddsombuden vägen?
Det är väl en sak om det i tidigare tillämpningar på arbetsmarknaden funnits och alltjämt finns marknadsdiskriminerande tillämpningar av regler, men att ett Svenskt verk tar sig sådana friheter med att ange vilka tilläggskurser som är ett krav är häpnadsväckande och horribelt. De bör ge råd och stöd och avhålla sig från sådana formella krav.
Det är väl en sak om det i tidigare tillämpningar på arbetsmarknaden funnits och alltjämt finns marknadsdiskriminerande tillämpningar av regler, men att ett Svenskt verk tar sig sådana friheter med att ange vilka tilläggskurser som är ett krav är häpnadsväckande och horribelt. De bör ge råd och stöd och avhålla sig från sådana formella krav.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
ons 27 feb 2013, 13:35#214538
Läser man afs så räcker det med utbildnings dokument och har man gått 2 år på skogsbruks skola så smäller det högre än ett skitet motorsågs kort. Vad får man lära sig på en ab kurs inget anser jag utan det är totalt värdelöst jag brukar slänga upp skogs biblen när folk kallar sig skogshuggare efter en sketen kurs.
anersimyra skrev:Det finns väl en stor mängd behörigheter inom en mängd av yrken, att ett land tillhör EU ger väl inte automatiskt behörighet för t.e.x Polska elektriker att arbeta i sverige. Jag är ju tvungen att trots två års skogsskola ta adekvata behörigheter, varför skulle ett annat EU lands utbildningar duga när våra egna inte gör det ?
Mvh Anders.
Läser man afs så räcker det med utbildnings dokument och har man gått 2 år på skogsbruks skola så smäller det högre än ett skitet motorsågs kort. Vad får man lära sig på en ab kurs inget anser jag utan det är totalt värdelöst jag brukar slänga upp skogs biblen när folk kallar sig skogshuggare efter en sketen kurs.
Proffs Huggare
ons 27 feb 2013, 14:29#214547Visst är det på ett sätt märkligt att helt sågovana personer efter en tredagars kurs officiellt kan söka jobb där AB-kort krävs, utan att egentligen ha någon erfarenhet alls. Detta har väl diskuterats i många andra trådar här...
Men du får nog vifta med bibeln hur mkt du vill, jobbar du med motorsåg i ditt yrke och saknar minst AB-kort så åker du (eller arbetsgivaren) dit.
"17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha
avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper
som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras."
Men du får nog vifta med bibeln hur mkt du vill, jobbar du med motorsåg i ditt yrke och saknar minst AB-kort så åker du (eller arbetsgivaren) dit.
"17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha
avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper
som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras."
ons 27 feb 2013, 14:32#214548Det är väl så med alla yrken...
Folk utan utbildning eller lite utbildning som kallar sig både det en och andra...
Borde vare mer lärlingsjobb...så folk får gå med och lära sig...
Folk utan utbildning eller lite utbildning som kallar sig både det en och andra...
Borde vare mer lärlingsjobb...så folk får gå med och lära sig...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar