Motorsåg och handhållet

Vinterläge på motorsågen?

19 inlägg 16530 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

Jonathan.rijs  
#873453Är ingen expert men själv så brukar jag köra vinterläge på min fs 410c när det blir under 0 gradigt, känns som den blir slö annars, kan det stämma ?

Husqvarna motorsågar

jannee  
#873462Jag har aldrig pysslat med något s.k. vinterläge, å andra sidan brukar jag ej heller vara ute i skogen när termometern visar minus 10 eller lägre.
Har dock aldrig märkt att någon såg varit slöare bara för det blir lite kallt.
Däremot tar det mer emot för en ann 😀

wigge  
#873468Vinterläget på sågen (Husqvarna) påverkas vad jag märkt ingenting av kylan utan de är torrsnön som ställer till det och varför det kan va bra att ha.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Jonathan.rijs skrev:Är ingen expert men själv så brukar jag köra vinterläge på min fs 410c när det blir under 0 gradigt, känns som den blir slö annars, kan det stämma ?

Helt rätt. Under +10 ska användas vinterläge på Stihl med M-Tronic. 😀

I princip luft är aldrig för kallt, men tror styrsystemet har anpassat för lite varmare väder, och det är därför motoreffektet kan minska vid kylan.
Sen är det välkända fenomet med luftfuktighet också. Vid temperaturen 0 - +5 kan bildas is utan lite extravärme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).