mån 13 feb 2012, 12:32#161120Det är bra att dela med sig av sina misstag, förhoppningsvis kan någon undvika att göra likadant.
Jag är till stor del självlärd och har passerat nybörjarstadiet och börjar få lite självförtroende. Träden ramlar ganska bra där jag tänkt och för det allra mesta verkar jag gissa rätt hur spänningar ligger i stammar och grenar. Mitt i den farligaste delen av utvecklingskurvan alltså...
Den här dagen var det dags att plocka ner en avblåst tall. Det var fem-sex meter stam kvar och den lutade lite. Om jag gjort som jag lärt mig så vore det en busenkel fällning. Det självklara vore naturligtvis att ta den i den riktningen den lutade, det var gott om plats och ingenting i vägen, men den står mitt i ett kärr och även om det är fruset så vet jag att det finns en del surhål åt det hållet som jag inte har någon större lust att trampa igenom. Däremot om jag fäller den vinkelrätt mot lutningen så hamnar den på torr mark och som bonus så blir det inte lika långt att bära för att samla ihop kubbarna efteråt. Jag kollar och tycker att den nog borde kunna gå åt det hållet också...
Den har en rotdiameter på ca 30 cm och jag bestämmer mig för att använda säkra hörnet. Jag har iofs inte fått med mig någon kil men det borde nog funka. När jag tar hörnet så visar sig att jag missbedömt fullständigt och trädet går bakåt och hänger kvar i brytmånen... Nu börjar det bli obekvämt, istället för en enkel fällning skaffade jag mig en farlig situation. Dags att ta en paus och fundera lite.
Jag bestämmer mig för att lägga ett nytt rikt och fällskär åt det naturliga hållet en bit upp. Det är ganska nervöst att stå intill ett träd som väldigt gärna vill ramla och bara hålls kvar av några centimeter brytmån. Nytt hörn 20 cm över det misslyckade skäret. När jag tar hörnet så faller trädet rakt i lutningsriktningen men inte i mitt nya fällskär utan det spjälkar från den övre brytmånen till det nedre fällskäret och i praktiken har jag förlorat all kontroll över vart det går någonstans. Allt går bra den här gången men nog fick man sig en ordentlig tankeställare...
Vad lär man sig då av detta?
Försök inga onödiga tricks, det är bättre att trampa igenom isen och bli blöt om fötterna än att få ett träd i skallen.
Ha alltid ordentlig utrustning med, även om det bara är en liten löjlig tallstump.
Om det går åt helvete och du måste göra ett nytt skär lämna minst en halvmeter så att det inte spjälkar lika lätt.
Säkra hörnet är väldigt bra, även när det inte går som tänkt så har du bra kontroll tills du tar hörnet. Använd det om trädet har tillräcklig rotdiameter!
HVA 592xpg, HVA 357xpg, Stihl MS200