Motorsåg och handhållet

Fälla träd. Tips!

99 inlägg 50974 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Fälla träd. Tips!

Bajk  
#144073För att ta bort grenarna som trädet vilar på, hur kan jag göra det och ska man börja från toppen eller roten då? För om jag får ner det på backen så kan jag använda samma teknik som när man sågar stormträd.

TS
Husqvarna motorsågar

Phantom  
#144076Var finns trädet?
Det verkar som att du kanske skulle försöka få med dig någon erfaren huggare som kan tipsa under arbetets gång, man vet aldrig hur det lägger sig eller vad som händer(man bör ju helst vara 2 vid fällningar om något händer). Men tottes tips är bra tycker jag, men om trädet blir för lätt och brytmånen är för stor så kan hela stammen resa sig under arbetet.

Phantom  
Zixten skrev:
ryared skrev:Här har du en mycket bra film om hur du fäller träd.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=f ... UaLL8Bh9_A

Duktig kille du har hittat, allt ser så enkelt ut när han jobbar...

Håller med, har sett den ngr gånger tidigare, alltid bra med påminnelser!

Bajk  
#144080Ett sidospår, men vilken såg använder han i filmen?

TS
Användarvisningsbild

totte  
Bajk skrev:För att ta bort grenarna som trädet vilar på, hur kan jag göra det och ska man börja från toppen eller roten då? För om jag får ner det på backen så kan jag använda samma teknik som när man sågar stormträd.

Jag skulle börja från toppen, det handlar om att såga av grenarna bit för bit utifrån och in i etapper. Såga i lagom höjd, inte över axelhöjd och gå från toppen och inåt roten och börja sen om utifrån så du får ner den bit för bit. Det som är så speciellt med det här trädet är just dom enormt kraftiga grenarna som gör alla rörelser oberäkneliga när det sågas av vid roten.

Det är noga med att bedöma hur grenarna spänner, väldigt lätt att klämma fast sågen. V-kap rekommenderas även här på alla som är osäkra.

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bajk skrev:Ett sidospår, men vilken såg använder han i filmen?

Tror det är en Stihl 361. Han finns här på forumet och i sin signatur anger han endast den Stihl sågen. Man kan väll enkelt konstatera att han är en fena på att fila sin kedja... :smile:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ekhagas trädfällning skrev:
Bajk skrev:Ett sidospår, men vilken såg använder han i filmen?

Tror det är en Stihl 361. Han finns här på forumet och i sin signatur anger han endast den Stihl sågen. Man kan väll enkelt konstatera att han är en fena på att fila sin kedja... :smile:

Jo, jag tänkte just samma, det ser ut att gå lätt.

ryared  

ryared  
#144942Hur gick det med ditt träd fick du ner det till slut?

Bajk  
#144996Har inte gett mig på det ännu. Får bli ett projekt till sommaren. Ska tas bort pga av säkerhetsrisk på landstället. Men jag hör av mig om hur det blir!

TS

Bengt Bonndräng  
#147726Varför inte såga över axelhöjd? Ja förstår ingenting. Under röjning efter både Gudrun och Per så såga jag så högt upp ja nådde plus använda alustege i många fall. (De är riskfyllt).
Klart man veknar fortare eftersom blodet ska uppåt, men man får väl ta ner och vila emellanåt.
Använder nästan alltid en spaklyftblock (Lug All) av wire typ för att säkra fallriktning eller kast i sidled vid vindfällor.
Bengt Bonndräng

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bengt Bonndräng skrev:Varför inte såga över axelhöjd? Ja förstår ingenting. Under röjning efter både Gudrun och Per så såga jag så högt upp ja nådde plus använda alustege i många fall. (De är riskfyllt).
När du sågar med raka eller långa armar ökar konsekvenserna av kast orsakade av kedjan.
Vår styrka är också sämre i dessa arbetsläge.
Dessutom riskerar skada att bli i huvudet (ansiktet).
Vilken utbildning har du omkring motorsågning?

Att såga från stege är inte tillåtet. Vad skall du bli av om något händer? Skall du hoppa tillsammans och i samma riktning som stamdel eller gren som faller?

Hur ofta tänker du igenom riskerna i ditt arbete?

Användarvisningsbild

lodjuret  
Bengt Bonndräng skrev:Varför inte såga över axelhöjd? Ja förstår ingenting.

en liten gren här och där är ju en sak, men att jobba regelbundet över axelhöjd låter ju inte vidare säkert.

skulle även gissa att slitaget på axlar och rygg är betydligt högre om du jobbar med motorsågen så högt upp.

Användarvisningsbild

totte  
#147876Varje liten gren är en för mycket. Hugger svärdsspetsen när du har sågen högt så är du hjälplös att hålla emot och, som någon skrev ovan, risken är stor att du får svärdet i ansiktet :shock: . Dessutom måste du hålla sågen så att kastskyddet med stor sannolikhet inte löser ut eller löser ut för sent.

kallen  
Bengt Bonndräng skrev:Varför inte såga över axelhöjd? Ja förstår ingenting. Under röjning efter både Gudrun och Per så såga jag så högt upp ja nådde plus använda alustege i många fall. (De är riskfyllt).
Klart man veknar fortare eftersom blodet ska uppåt, men man får väl ta ner och vila emellanåt.
Använder nästan alltid en spaklyftblock (Lug All) av wire typ för att säkra fallriktning eller kast i sidled vid vindfällor.
Bengt Bonndräng

Dummaste på länge! Eller du kanske har polotröja med sågskydd?
Är nog farligt om man gör allt enligt boken!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).