Motorsåg och handhållet

Kines

102 inlägg 41050 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10435Strömbrytaren är en liten vippbrytare o verkar vara av nån standardtyp då den har gänga utvändigt men sitter bara klämd på plats med en gummibussning. Jag skall göra ett försök till att laga den annars borde det gå att hitta en ersättare. Stoppar med choken tillsvidare o det går ju .

Jag har letat på sågen, lådan samt synat instruktionsboken men inte hittat nåt namn. Inte ens ett tillverkningsnr :? .

Det är en 242a som står bredvid.

Magnus M

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10437Jag har choke reglage till dig om du vill byta till din 242.
Jag behöver ett till 234, sån't som du har. Kanshe har lösning på knappen med....

Fisketorp  
#10439För fasiken Magnus M...

ut och såga så vi får reda på hur den går =)

tror allt den ska vara värd sina stackars 1500kr...
håller den felfritt 1år så är det ju bara veden detta år som blivit lite dyrare ifall den rasar sedan =P

nyttig erfarenhet att prova billiga saker också, ibland har man tur och ibland skiter det sig rejält

Användarvisningsbild
#10440Ja nu trillade poletten ner. Jag funderade på vad du menade, gick ut o tittade o då klarnade det. Funderar på hur den hamnat där för jag har bara en 234 o den har sitt rätta reglage. Den här 242an har jag haft länge. Köpte den endast 6mån gammal. Antar att det ska vara den lite rundare modellen som sitter på 238an eller? Den andra 242an är just nu hos farsan så jag har inte möjlighet att titta på den. Köpte ett par 238or för ett tag sen o dom har ett lite rundare reglage.
Vill du byta så gärna för mig. Jag ska ju neråt om ett par veckor så jag kan ta med det då om du är hemma. Skulle va kul o få en titt på alla sågar.

Ja du Fisketorp jag har bara fiskört lite här hemma men nu har jag semester så i början på veckan ska jag upp till skogen o såga mer plank o då ska jag testa den lite mer. Har en hög med bakar som ska sågas upp bl.a. Startade den förut o den hoppade igång på 3e rycket så lättstartad är den iaf.

Magnus M

TS
Användarvisningsbild
#10443Du har ett PM, Magnus M!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Magnus M skrev:
Ja du Fisketorp jag har bara fiskört lite här hemma men nu har jag semester så i början på veckan ska jag upp till skogen o såga mer plank o då ska jag testa den lite mer. Har en hög med bakar som ska sågas upp bl.a. Startade den förut o den hoppade igång på 3e rycket så lättstartad är den iaf.

Magnus M

Ser fram emot en testrapport, Magnus.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10454Hur är den i övrigt förutom att stoppreglaget pajjat?

Vilket märke var de på svärdet/kedja du fick?

Användarvisningsbild
#10465Startade upp den idag för att såga upp ett par granslanor som blev över i vedstaplingen o jag tror aldrig jag haft en mer lättstartad såg. Ut med choken o den tänder till på första, in med choken o den är igång på andra rycket. Jag har inte rört förgasarinställningen än o den får väl kanske något mer än den behöver men det får vara så tills den gått några tankar.
Den har dock inga tendenser till att tjuvstanna efter ett snabbt gaspådrag.
Kan ju vara så att när man stoppar med choken så finns bränsle framme o ligger kvar när den stått bara över en natt.

Svärdet var kinatillverkat. Hur bra det är är svårt att säga, det behöver väl gå några timmar innan man kan bedöma det. Det var ju 18" o det är ju lite väl långt till vanlig användning. Jag har satt på ett 13". Det enda jag reagerade på var att nitarna till topptrissan sticker ut mer än på mina andra svärd.

Kedjan som följde med var från Carlton.

Så fort jag kört lite mer ska jag meddela här hur det går. Som jag sagt så är första intrycket över förväntan. Att det skulle finnas detaljer som stoppknappen hade jag väntat mig men gången o känslan i sågen när man kör är bättre än jag trodde.

Magnus M

TS
Fisketorp  
#10466Låter toppen.. hoppas det håller i sig bara=)

du annonsen har öpphört.. minns inte nr osv för kontakt med försäljaren?
eller om en ny annons poppat upp kanske, hittar då inget=(

Användarvisningsbild
#10467Hmm. Han kanske har sålt slut på dom sågar han tatt hem. Eller så är det nåt lurt. Den här annonsen verkar annars vara samma såg:
http://www.blocket.se/vi/12229324.htm?ca=13_s

Magnus M

TS
Användarvisningsbild
XP  
#10473Min far köpte en kines i höstas när det var öppningserbjudande i karlstad kostade 1000+moms då, Han är nöjd med den har nog huggit o kapat en 30m2 ved med den.Det som krånglar på den är själva slirkopplingen den vill greppa för det mesta lite ledsamt när den ska startas då kedjan även dras runt.Annars går den fint och startar fint. Lägger ut en länk till butiken. http://www.handla.swedol.se/shop/ShowIt ... ageSize=10

Användarvisningsbild
#10475Kul annons..
Walbro är Amerikanskt om det var nån som reagerade över att det stod Japan i annonsen. De har fabrik där, men det är allt.

Användarvisningsbild
#10476Mange! Finns det Walbroförgasare med slang till vevhuset istf hål i anslutningsflänsen? Det är nämligen slang på min kines o jag tror inte det stod walbro utan nåt annat namn på 4 bokstäver. Ska kolla igen när jag får tid.

Magnus M

TS
Användarvisningsbild
#10478De har alla typer, impuls slang är rent av vanligare om man tittar på alla tillverkare.
Mer troligt är att du har en Zama...

http://www.zamacarb.com/overview.html

De är minst lika bra, o har både dyra o billiga, med dito kvalisort precis som de andra...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10499Rusta säljer ju en snarlik motorsåg för 1295kr utan frakt
Vet inte om de är exakt identisk men ?

clas säljer denna såg för 898kr om dom har den kvar

Motorsåg Co/Tech.En smidig hobbysåg med automatisk kedjesmörjning. Effekt 1,2 kW/1,6 hk. Cyl. volym 37,2 cm³. Svärd 35 cm (14"). Kedja 3/8" hobby, 53 länkar. Vikt 4,2 kg.

Funderar på om de kunde va nått att ha ligga kvar i sommarstugan
Blir alltid några små pinnar ved som ska sågas och att frakta 353an i båten fram o tebax känns inte sådär jättesäkert

och reservdelar säljer clasohlson änsålänge iallafall

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).