Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 115368 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Amatörhuggare 62  
Emil N skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Hej jag hör till entusiasterna, som hugger manuellt hela dagarna. Det är övergova träd, fröträdställningar som fälls fram där maskinerna kommer åt och ek. Nu är jag i ett storblockigt område och fäller fröträd. Använder idag en Husqvarna 575 a. och en 346 a. Ska bli spännande att prova den nya sågen.

Släpar du med dej två sågar?

Nej jag använder bara en såg åt gången, 575 an vid riktigt grov skog och 346 an i klenare skog.
Men jag far aldrig åt skogen utan reservsåg. Vad som helst kan hända i skogen. Min nya 346 a la av idag,
Mitt i en talleknagge small det till, och svänghjulet låg löst i startapparaten och kopplingen låg lös i bromskåpan.
Fabrikationsfel ??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

swe#kipp  
#106970Hahaha detta kommer Huggarn älska att höra :)

Men visst är det nått fabrikations fel !!

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Amatörhuggare 62 skrev:Nej jag använder bara en såg åt gången, 575 an vid riktigt grov skog och 346 an i klenare skog.
Men jag far aldrig åt skogen utan reservsåg. Vad som helst kan hända i skogen. Min nya 346 a la av idag,
Mitt i en talleknagge small det till, och svänghjulet låg löst i startapparaten och kopplingen låg lös i bromskåpan.
Fabrikationsfel ??

Ajdå!
Vevaxel ras?

New holland patu skrev:Elektronik i den miljö som blir i skogsabete är något man undvikit i största mån länge.
Auto decomp systemet blev återupplivat för ett par år sen o ligger nu i mal påsen igen.

Autodekomp. hade väl inget med elektronik att göra....? Eller vad menar du?
Jag menar att det är inga nya grejer som kommer fram, nya tappningar bara.
Auto decomp var ett slående exempel.

Får väl hoppas dessa ej manuellt justerbara förgasare funkar bättre än tidigare versioner.

Amatörhuggare 62  
swe#kipp skrev:Hahaha detta kommer Huggarn älska att höra :)

Detta måste ju vara en garantisak ? Sågen är bara 2 månader gammal. Jag gillar Husqvarna, men jag får
kanske kolla in Stihlsågarna, pappa använder en Stihl 200 och den går bra.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#106980Ja du borde få en ny såg direkt kan jag tycka !?!?

SawTroll  
Huggarn skrev:
swe#kipp skrev:560xp 5,4kg 3,5kw

ms362 5,9kg 3,4kw

Om detta stämmer i "verkligheten" så är det ju jäkligt bra av hva!(det där tog emot nåt oerhört att säga :wink: )

om detta verkligen stämmer ? i så fall...var i hela friden har dom tagit ett halvt kilo........ETT HALVT KILO!!!!!!!!!!! utan att tumma på kvalitet/material????????????? :shock:

.....

Stihl har ikke maktet å utvikle "strato" sagene, og kommer ut med modeller som egentlig er utdatert før de kommer i salg. :roll:

MS361 veier derimot det samme som 562xp (5.6kg), dersom specs denne gangen stemmer.....

Den som lever får se! :grin:

Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:Hahaha detta kommer Huggarn älska att höra :)

He he...tja.... vad ska man säga? :roll: "svänghjulet låg löst i startapparaten och kopplingen låg lös i bromskåpan" SAMTIDIGT??? :surp: det är ju lysande!!

men.....den är ju lätt å smidig i allafall!! ..... så man kan kasta runt den lite som man vill på "bänken". :wink:

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#107108Jag skulle vilja se en bild om det inte är för sent :)

Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:Jag skulle vilja se en bild om det inte är för sent :)

Jag med! det där låter ju helt osannolikt!!!???? :roll: även fast...... ja ni vet.....

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#107117Hahaha ;)

Amatörhuggare 62  
#107186Hej på er.

Så fort jag kom in i affärn, slet dom fram en kartong å skicka den till Husqvarna. Jag fick en ny såg direkt.

Tyvärr så hann jag aldrig plåta sågen, dumt. Dom hade bara sågar med Triobrake hemma. Knepigt i början
la bara i bromsen, men i eftermiddag gick det bättre å bättre.
Kanske inte är så dumt.

SawTroll  
Amatörhuggare 62 skrev:Hej på er.

Så fort jag kom in i affärn, slet dom fram en kartong å skicka den till Husqvarna. Jag fick en ny såg direkt.

Tyvärr så hann jag aldrig plåta sågen, dumt. Dom hade bara sågar med Triobrake hemma. Knepigt i början
la bara i bromsen, men i eftermiddag gick det bättre å bättre.
Kanske inte är så dumt.

Jo, det medfører ekstra vekt til ingen nytte! :surp:

Nonkan  
SawTroll skrev:
Jo, det medfører ekstra vekt til ingen nytte! :surp:

Du kan faktiskt sluta tjata om det i varje tråd. Det är ett extra sätt att lösa ut kedjebromsen, därmed säkrare. det är även helt frivilligt.

Själv skulle jag inte välja en såg utan antingen Triobrake eller QS om valet fanns till aktuell modell. Det handlar om extra gram, inte kilon direkt, och jag tycker man ska göra det man kan när det gäller säkerhet.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#107376Jo men vikt är en sak till att tänka på när man köper såg så det är bra att det tas upp tycker jag :)
Personligen tycker jag det funkar bra med Triobreak när jag är på backen och sågar, gillar det inte när jag är i träd då det är mer på sågen som kan haka i !!

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107377Jag förstår vad Nonkan menar.

Det verkar mer vara tomma kommentarer utan vikt och innehåll snarare än saklig diskussion om vikt.

Vanligt kastskydd är nog inte avmonterat så funktionen är nog inte fel.
Vikt verkar vara ointressant i denna tråd eftersom det gäller nya grejer.

560: 4,759hp och 5,4kg såg ger ett Hp/Kg värde 0,881.
262: 4,623hp och 5,8kg såg ger ett Hp/Kg värde 0,797.
2152: 4,487hp och 5,0kg såg ger ett Hp/Kg värde 0,897.
435: 2,9hp och 5,4kg såg ger ett Hp/Kg värde 0,537.
576: 5,710hp och 6,8kg såg ger ett Hp/Kg värde 0,8397.
7900: 6,2hp och 6,3kg såg ger ett Hp/Kg värde 0,9841.

Metrisk Hp, inte Eng eller US...
http://www.konvertera.nu/konvertera_effekt.php
Att tänka på i dessa diskussioner är sanningshalt.
Det är uppgifter som grundar sig i företaget som marknadsför sin såg genom försäljnings brochyrer och annat. Verkligheten brukar se helt annorlunda ut än pappret än i stock!
Senast redigerad av Mange fre 19 nov 2010, 08:18, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).