Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 115627 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

bmbamse  
#106891Kom på att jag kanske behöver förklara mitt inlägg om lohmann ovan...

Om det är låga emissioner man vill åt så är en kompressionständ motor att föredra framför en med tändstift pga att "det smäller av sig själv" när det är varmt nog. Enda kravet är att bränslet är finfördelat.

En med tändstift behöver ha ett tillräckligt koncentrerat "moln" med bensin/syre intill stiftet för att blandningen ska antändas. därför går alltid en bensinmotor med en aning "luftunderskott"... medans en diesel så gott som alltid har luftöverskott och effekt/varvtal regleras med mängden bränsle som sprutas in.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

johan eriksson  
Storken skrev:Tja ska man se framåt så varför inte en wankel?

Är väl inget nytt det heller. Dolmar KMS-4
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Amatörhuggare 62 skrev:Hej jag hör till entusiasterna, som hugger manuellt hela dagarna. Det är övergova träd, fröträdställningar som fälls fram där maskinerna kommer åt och ek. Nu är jag i ett storblockigt område och fäller fröträd. Använder idag en Husqvarna 575 a. och en 346 a. Ska bli spännande att prova den nya sågen.

Släpar du med dej två sågar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106902[/quote]

Släpar du med dej två sågar?[/quote]

Förståndigt. Vi proffshuggare sågar ju aldrig fast. :oops:
Men även en proffssåg kan ju stanna.

Nonkan  
#106906Den här diskussionen om motorteknik är mycket intressant. Dock är det en sak som slår mig, och det är att ni alla verkar rörande överens om att det är förbränningsmotorer med fossila bränslen som kommer utvecklas mer mot miljövänligare alternativ.

Själv tror och hoppas jag att fossila bränslen blir en parentes i vår historia och att framtiden erbjuder förnyelsebara alternativ. Solcellsladdade batterier kanske?

Användarvisningsbild

totte  
Nonkan skrev:Den här diskussionen om motorteknik är mycket intressant. Dock är det en sak som slår mig, och det är att ni alla verkar rörande överens om att det är förbränningsmotorer med fossila bränslen som kommer utvecklas mer mot miljövänligare alternativ.

Själv tror och hoppas jag att fossila bränslen blir en parentes i vår historia och att framtiden erbjuder förnyelsebara alternativ. Solcellsladdade batterier kanske?

Förstår den tanken. Det är väl där vi är i utvecklingen som är problemet: Batteritekniken är så långt ifrån mogen än så den duger till nåt vidare. Det finns ännu inte en enda elbil med acceptabel räckvidd eller till ett acceptabelt pris. Och för småmaskiner duger det enbart till små effektbehov och med ständig tillgång till laddning. Likaså solceller, dyra och kräver mycket stora ytor för att ge något som räcker till.

Det krävs nån form av rejält genombrott på den fronten innan det kan ersätta förbränningsmotorn i nån större omfattning. Det är väl det som ligger till grund för diskussionerna, så länge vi inte har alternativ så handlar det om att effektivisera och utveckla förbränningsmotorn och att finna andra bränslen än oljeprodukter,

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106910Det finns ju andra alternativ till fossila bränslen för maskiner som har svårt att byta bränsletyp, t.ex. flygplan. Här har man t.ex. diskuterat att göra bränsle av alger. Detta är tydligen 10 ggr mer yteffektivt än landbaserade biobränslen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106918Etanol, metanol, biogas, tallolja, det finns ju många uppslag. Det är ju fortfarande transporterna till och från skogen som tar mest bränsle för oss manuellarbetare. Till själva jobbet kommer vi nog att ha kvar alkylatbensinen inom överskådlig framtid.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:Det är nån samkörning mellan förgasare och tändmodul tror jag ,,, om jag inte missuppfattat det helt :)
Vill ju helst ha en som jag får justera själv men det verkar som det blir mer och mer av autotune sågar !

Men och andra sidan verkar dom flesta som kör med sågar med autotune väldigt nöjda även efter att dom gjort ljuddämpare eller trimmat sågen !!

Mer o mer vet jag inte om man kan säga...
Det är ju en "nyhet" som de ska prova. Intelligenta förgasare är ett samlings begrepp som var på tapeten för några år sen. Husqvarnas autotune system är sent ut i matchen.

McCulloch hade mekanisk autotune på 60-talet. Fungerade som tänkt, men funkade bara regionalt, inte globalt.

Det är väl bäst de får göra det så mänskliga faktorn tas ur. Den anses vara förklaring på varför sågen går varma o övervarvas ju. Med autotune får de se svart på vitt att även de kan gå och går varma...
Undras om den vet skillnaden mellan Alkylat o handelsbensin.

Elektroniskt styrd förgasare... Har funnits på fyrtakt länge o större tvåtakt men tidigare ville man ha så lite som möjligt i en såg som kan krångla. Elektronik i den miljö som blir i skogsabete är något man undvikit i största mån länge.
Auto decomp systemet blev återupplivat för ett par år sen o ligger nu i mal påsen igen.

peter399  
Ekhagas trädfällning skrev:Jag funderar så klart på hur bra denna Hq555 är. På pappret ser den väldigt bra ut. Men en annan fundering jag också har är följande:

Husqvarnas 242, 346 och snart 555 (gissar jag) är "standardsågen" för proffs i svensk skog. Alltså den såg man köper om man bara ska köpa en såg. Den såg som fixar både smått och ganska stort.
Motsvarigheten hos Stihl har varit 026, 260 och nu 261.

Det som är intressant är att viktutvecklingen på Hq sågar har varit 242-4,7kg, 346-5,1kg, 555-5,4kg
Stihls viktutveckling för standardsågen är ungefär den samma; 026-4,9kg, 260-5kg 261-5,4

Om jag fattat rätt så är 555 ersättaren till 359 och inte till 346.
550xp kommer nästa år ersätta 346:an. 555 har 59,8cc, 4,4hp och 5,4kg! alltså 357 effekt till 261 vikt och det
är inte ens en xp-såg. 560 xp när den kommer har väl förmodligen 562xp effekt (4,7hp, samma som ms362) till 555/261 vikt...

Min gissning är att 550xp kommer ligga närmare 5,0kg jämfört med 261:ans 5,4 och med minst lika hög effekt.

Håller helt med om att det saknas en proffssåg under 50cc hos båda hva och Stihl. En ny 242 helt enkelt.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106943Autotune reglerar sej själv även mellan olika bränsletyper som aspen(alkylat) och handelsbensin. Där kommer även svaret på en annan fråga. Autotune klarar inblandning av en viss del etanol.
Kan till viss del hålla med om att det kunde vara en fördel att kunna ställa in det där sista lilla finliret på förgasaren som knappt märks men fördelarna med Autotune uppväger helt klart nackdelarna. Tänk att slippa pilla på sågen när man inte har rengjort luftfiltret på väldigt länge, byter bensinsort, väderleksförändringar m.m.

Ni som kritiserar X-tourq, har ni provkört en motorsåg med det?

Användarvisningsbild

bmbamse  
#106945Nej JAG har inte provat en såg nyare än ca -90 =) men jag tycker bara att företeelsen att suga in frisk luft helt utan smörja i en 2-taktare verkar onödigt vanskligt... Jag har kört ett par tvåtaktare av annan sort med luftläckage och vet fuller väl vad resultatet kan bli...

Så jag bara tycker för att det är kul, och alltid retar det väl nå'n! ;-)

Användarvisningsbild

#106947Jag har själv 575 och 445.
Har testat en hel del såg..... I stock! Jag har jämfört sida vid sida o personligen sett resultaten!
Kritik ska man väl få ge efter erfarenhet! Annat om man bara läser o återger. Då bör det anges källa!

Att den märker skillnad mellan olika bränsle är imponerande.
En detalj Husqvarna själv fixat till då eftersom Zama inte har den unika funktionen.

Att Etanol funkar är för mig självklart, värre är det med de aggressiva grejerna i handelsbensinen.
Såvida de inte har helt nya mjukdelar i just dessa är problemet samma som övriga såg.

Funktionen för autotune är för mig oklar. Det borde vara för optimal förbränning som förespråkats.
Undras vilken temp motorn då regleras i och hur det mäts? Avgas värde?
Så vitt jag vet sitter det ingen kontrollerande funktion som lambda eller ens temp givare någonstans i motor eller avgas system.

575 Autotune skrev:AutoTune
Om motorn är utrustad med AutoTune bortfaller manuell
justering av förgasarens H och L nålar samt T-skruven. Båda
nålarna och T-skruven är borttagna. AutoTune är en funktion
som justerar förgasaren elektroniskt till en alltid optimal
inställning.
Funktion
• Via gasreglaget styr förgasaren motorns varvtal. I
förgasaren blandas luft/bränsle. Denna luft/
bränsleblandning är justerbar.
• Den automatiska justeringen av förgasaren innebär att
motorn kontinuerligt anpassas till lokala förhållanden t ex
klimat, höjdförhållanden, bensin och typ av 2-taktsolja.
Denna funktion regleras av AutoTune.
Förutsättningar
OBS! I tändsystemet finns en inbyggd varvtalsbegränsare
som förhindrar att motorns varvtal överskrider 13600 r/min.
När varvtalsbegränsaren aktiveras får man samma
ljudupplevelse som när motorsågen fyrtaktar
.
Korrekt justerad förgasare
En korrekt justerad förgasare innebär att maskinen
accelererar utan att tveka och att den fyrtaktar något vid
fullgas
. Vidare får kedjan ej rotera vid tomgång.

Användarvisningsbild

#106949Målet borde vara 1hp /kg såg! Definitivt i sågar över 55cc.
Det är inte orimligt eller ovanligt.

Husqvarna har själv varit nära vid något tillfälle innan.

New holland patu  
#106964Elektronik i den miljö som blir i skogsabete är något man undvikit i största mån länge.
Auto decomp systemet blev återupplivat för ett par år sen o ligger nu i mal påsen igen.

Autodekomp. hade väl inget med elektronik att göra....? Eller vad menar du?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).