Många sågar börjar det bli...
Motorsåg och handhållet
Ingen som köpt nått skojj på sistonne ???
fre 10 aug 2012, 16:36#182945Det som sitter monterat på sågen är vad dom kallar för röj svärd, användes i stället för röjsåg, det andra svärdet som är lite rundare kallar Amerikanarna för bucking bar, ett svärd som främst användes för kapning av liggande stammar, ex vis vedkapning.

fre 10 aug 2012, 21:37#182987Hur är säkerheten med en bågsåg?
utan ha sett eller testat en, så känns de lite osäkra jämfört med vanligt svärd.
Skulle dock inte vilja göra som han i videon del 2. Motivering att inte använda skydd för benen annat än i ormområden då de ökar risken att snubbla....
utan ha sett eller testat en, så känns de lite osäkra jämfört med vanligt svärd.
Skulle dock inte vilja göra som han i videon del 2. Motivering att inte använda skydd för benen annat än i ormområden då de ökar risken att snubbla....
An optimist is a guy that has never had much experience. /Don Marquis
Do you know the difference between education and experience?
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger
Do you know the difference between education and experience?
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger
lör 11 aug 2012, 01:18#183002
Rätt använda är de knappast farligare än vanliga svärd, i varje fall för kapning, men tekniken att använda dom är ju lite annorlunda, precis som vid all sågning så måste man veta vad man gör.
lodjuret skrev:Hur är säkerheten med en bågsåg?
Rätt använda är de knappast farligare än vanliga svärd, i varje fall för kapning, men tekniken att använda dom är ju lite annorlunda, precis som vid all sågning så måste man veta vad man gör.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 11 aug 2012, 15:41#183024Köpte en gammal fin murkla:
Synd att sommarn snart är sluuut...
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Synd att sommarn snart är sluuut...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Senast redigerad av Sweden-viking ons 29 aug 2012, 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM
tis 28 aug 2012, 22:15#184579Det jag köpte sist va en Husqvarna 372xpg med 18" & 28" svärd och 2 fulla nävar med kedjor så jag klarar mig en stund
ons 29 aug 2012, 11:35#184603Hittade en gubbhörna på en loppis, blev ett litet björnbindsle som såg oanvänt ut, samt en skränktång.
Loppisgubbe:
"-Jaså du ska köpa björn......och.....eh...en sån´här.."
Loppisgubbe:
"-Jaså du ska köpa björn......och.....eh...en sån´här.."
ons 29 aug 2012, 15:07#184615Undrar just hur många som använder/kan använda en skränktång nu för tiden.
Roligt att höra att det finns någon som intresserar sej för detta gamla sågverktyg.
Själv har jag några ohärdade svansar som jag filar och skränker för att underhålla gammal hederlig skogs och snickarkunskap.
Faktum är att en korrekt filad och skränkt såg tycker jag går bättre än en ny med tandhärdning.
Kanske för att man kan skränka lite bredare än en fabrikstillverkad som jag tycker är för dåligt skränkta i allmänhet.
Denna kommentar kanske inte hör hemma i den här tråden, men jag kunde inte låta bli.
//Dane
Roligt att höra att det finns någon som intresserar sej för detta gamla sågverktyg.
Själv har jag några ohärdade svansar som jag filar och skränker för att underhålla gammal hederlig skogs och snickarkunskap.
Faktum är att en korrekt filad och skränkt såg tycker jag går bättre än en ny med tandhärdning.
Kanske för att man kan skränka lite bredare än en fabrikstillverkad som jag tycker är för dåligt skränkta i allmänhet.
Denna kommentar kanske inte hör hemma i den här tråden, men jag kunde inte låta bli.
//Dane
tis 04 sep 2012, 18:09#185151Köpte en Jonsered motorsåg modell 520sp från 1984 på loppis för en hundring. Efter att tvättat bort
minst tio år gammalt damm, sträckt upp startsnöret och fyllt soppa fick den liv och tusan vad den går fint och verkar vara osliten också. Nu får den en herdesplats bland mina sju Husqvarnor
minst tio år gammalt damm, sträckt upp startsnöret och fyllt soppa fick den liv och tusan vad den går fint och verkar vara osliten också. Nu får den en herdesplats bland mina sju Husqvarnor
tis 04 sep 2012, 18:56#185161Det var skoj, du har fått tag i en riktigt bra såg. Det är en av mina absoluta favoriter i storleksklassen. Det är inte många med den kubiken som har sånt drag.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
Re: Ingen som köpt nått skojj på sistonne ???
tis 04 sep 2012, 19:38#185175
Grattis!
Måste nog erkänna att jag är måttligt avundsjuk
stefan elvis skrev:Köpte en Jonsered motorsåg modell 520sp från 1984 på loppis för en hundring. Efter att tvättat bort
Grattis!
Måste nog erkänna att jag är måttligt avundsjuk
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
tis 04 sep 2012, 21:30#185187Tål den aspen tro? Vill ju använda denna såg en del, den var roligare än 242an att kvista risiga granar med.
ons 05 sep 2012, 00:32#185200Alla sågar tål alkylatbränsle. Om den inte är mycket körd som du sa att det verkar så är det bara att ösa på. En risk är att du kan få byta bensinslangar, sitter ofta beläggningar där som släpper och sen åker det in förgasaren och täpper till. Skulle byta slangarna direkt om det var min.
Jag har en sån såg och den körs bara på alkylat. Det är en av de mest välbalanserade sågar som finns, och med ett väldigt bra vikt/effekt-förhållande.
Jag har en sån såg och den körs bara på alkylat. Det är en av de mest välbalanserade sågar som finns, och med ett väldigt bra vikt/effekt-förhållande.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).