Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 26936 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
tallen100 skrev:😂 det var inte illa det 😎 👍

Vid mitten av nittiotalet så drog jag på ett veckolångt jobb in den nätta summan 100.000 lök kolsvart rätt ner i fetplånboken.. :ymparty: 🤑🤑🤑🤑

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
anersimyra skrev:

Vid mitten av nittiotalet så drog jag på ett veckolångt jobb in den nätta summan 100.000 lök kolsvart rätt ner i fetplånboken.. :ymparty: 🤑🤑🤑🤑

Ja men det kalhygget lär ska se för jäkligt ut... 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
Rotvältaren skrev:
anersimyra skrev:

Ja men det kalhygget lär ska se för jäkligt ut... 🤣

Det var faktiskt frågan om kalhuggning av en drygt hektar stor sjötomt som var beväxt med mestadels grovt löv och resultatet blev förfärligt..😳. Virket drog vi ombord på en arbetsfärja och skulle i ett senare skede elda riset som låg jämntjockt från metern upp till drygt tre meter. Eldningen sa vi ifrån oss med hänvisning till starka vindar och brandrisk utefter berget, men sanningen var att det nog tagit tre man minst två veckor att elda riset. Kunden åtog sig själv att elda riset vilket han påbörjade när vi lastade det sista virket på färjan. Jag tyckte lite synd om gubben vars huvud var det enda som stack upp ovan riset, och med tanke på att gubben var en liten klen finansman så är jag rätt säker på att han gick bet på uppgiften.. 😮

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792628Har försökt det där med att få lagat elektronik några gånger men med deras kostnader har det hittills inte lönt att prova.
Laga styrboxar och sånt kan ofta löna sig, men för de ska titta på en sågs komponent en timme kan jag köpa en ny såg.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:
1676468793_6e5a583f-e8a4-41b0-b9fc-4714720cf543.jpeg
Tja, man får ändå säga att man får ner en hel del ved med fyra Bli300 batterier..⚡️⚡️⚡️🙂

Går de i praktiken att ha två batterier med snabbladdaren och skifta mellan? Kanske sliter på batterierna men de är ju inbetalda rätt fort så bara köpa nya.

Ja, under förutsättning att du kan ladda batterierna i fält med tillräcklig effekt. Hur vida laddningen i fält sker via bensin/dieselgenerator eller ett större "masterbatteri" +transformation till 240V + snabbladdare är ju upp till dig.

Vid jobb hemma på gården är det ju inga problem, bortsett från att vissa maskiner kräver 3 batterier (varav 2 är på laddning) för att kunna gå runt utan stillestånd.

Enligt egen erfarenhet, så varierar kvoten mellan praktisk driftstid och effektiv laddningstid med batteristorleken och vilken laddare du har. Ju större batterier (läs fler Ah) och ju kraftfullare laddare, ju färre batterier behövs för att kunna gå runt sömlöst. Sålunda krävs ofta fler BLi 200/200X-batterier än BLi 300-batterier, för att kunna gå runt med en viss maskin (under jämförbara förhållanden).
/Niklas

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:
1676468793_6e5a583f-e8a4-41b0-b9fc-4714720cf543.jpeg
Tja, man får ändå säga att man får ner en hel del ved med fyra Bli300 batterier..⚡️⚡️⚡️🙂

Går de i praktiken att ha två batterier med snabbladdaren och skifta mellan? Kanske sliter på batterierna men de är ju inbetalda rätt fort så bara köpa nya.

Ja, under förutsättning att du kan ladda batterierna i fält med tillräcklig effekt. Hur vida laddningen i fält sker via bensin/dieselgenerator eller ett större "masterbatteri" +transformation till 240V + snabbladdare är ju upp till dig.

Vid jobb hemma på gården är det ju inga problem, bortsett från att vissa maskiner kräver 3 batterier (varav 2 är på laddning) för att kunna gå runt utan stillestånd.

Enligt egen erfarenhet, så varierar kvoten mellan praktisk driftstid och effektiv laddningstid med batteristorleken och vilken laddare du har. Ju större batterier (läs fler Ah) och ju kraftfullare laddare, ju färre batterier behövs för att kunna gå runt sömlöst. Sålunda krävs ofta fler BLi 200/200X-batterier än BLi 300-batterier, för att kunna gå runt med en viss maskin (under jämförbara förhållanden).
/Niklas

Jajo vet hur batterier fungerar. Undrade om man hinner ladda ett batteri innan de andra är slut.

Användarvisningsbild

Mange skrev:Tycker inte detta låter så miljövänligt eller hållbart. Inte billigt heller...
Mer slit o släng tänk..

Tja, jag vet inte om det är miljövänligare att köpa in ett gäng kasserade donatorsågar och sedan plocka reservdelar, för att försöka hålla igång en (1) antik såg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Alex Strömberg skrev:
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:Går de i praktiken att ha två batterier med snabbladdaren och skifta mellan? Kanske sliter på batterierna men de är ju inbetalda rätt fort så bara köpa nya.

/Niklas

Jajo vet hur batterier fungerar. Undrade om man hinner ladda ett batteri innan de andra är slut.

Aha! 😎
/Niklas

Hema  
Niking skrev:
Mange skrev:Tycker inte detta låter så miljövänligt eller hållbart. Inte billigt heller...
Mer slit o släng tänk..

Tja, jag vet inte om det är miljövänligare att köpa in ett gäng kasserade donatorsågar och sedan plocka reservdelar, för att försöka hålla igång en (1) antik såg.
/Niklas

Spelar väl inte någon roll vad det är för mojäng? Klart man ska försöka laga grejer! 👍

Användarvisningsbild

Hema skrev:
Niking skrev:
Mer slit o släng tänk..

/Niklas

Spelar väl inte någon roll vad det är för mojäng? Klart man ska försöka laga grejer! 👍

Försöka kan man ju förvisso göra, men till slut är det nog ändå dags att gå vidare med nya grejor. 👍

Som jänkarna säger: "it's beyond repair".
/Niklas

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792658Elektronik kan vara besvärlig att reparera. Det man kan kolla är att ledningarna sitter fast men det är närmast en mekanisk reparation. Hårdvaran är riktigt besvärlig om den är ingjuten i ett block - då är det kört. Programmering kan lyckas fixa men till det behövs lämplig utrustning och en hel del kunskap. Sedan är det ett problem att tillverkaren inte vill ge ut tillräckligt med uppgifter om konstruktionen och programmet. Då skall man vara en sjusärdeles hackare för att klara av en reparation ... Jag är elektronikingenjör men går nog bet på elektroniken utan scheman, programlistningar och utrustning. I praktiken väntar jag tills elektroniken i en ny grunka blivit så billig att man kan köpa den för en spottstyver från Kina. Som en av Nokias tekniska chefer sade i tiderna så kommer all elektronik att gå ned till 50 kronor stycket (det var då Nokias första svindyra tegelsten till mobil kom ut).

Hema  
#792685Men om det bara är att byta ett kretskort, så är väl det bättre att byta än att slänga hela sågen?
Bara att kunna byta en modul. Om man nu verkligen menar allvar med att rädda miljön, så borde man underlätta för service och reperation!

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792688Om man menar allvar med sitt miljötänk är det nog mer tanke som ska till.
Vill nan ha batterisåg är det väl bara o betala o se glad ut.
Kostnader är nog inte i första fokus.

Användarvisningsbild

Williamm  
#792691Ämnet var Handtagsvärme på 540lxp.

Användarvisningsbild

Williamm skrev:Ämnet var Handtagsvärme på 540lxp.

Rättelse! Trådens ämne är den andra generationens 540i XP.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).