ons 30 sep 2020, 12:02#670095För egen del har jag alltid två batterier med mig. Är det heldahsjobb så tar jag med mig laddaren och bensinelverket. Lite knäppt med den omvägen kanske men arbetsmiljön med elsågen är värt det.
Men har förstås också alltid en bensinsåg med mig.
Motorsåg och handhållet
Diskussion kring batteridrivna motorsågar

ons 30 sep 2020, 12:10#670098
litar du inte på batterisågen eller varför har du bensinsåg med dig?
Uvskogen skrev:För egen del har jag alltid två batterier med mig. Är det heldahsjobb så tar jag med mig laddaren och bensinelverket. Lite knäppt med den omvägen kanske men arbetsmiljön med elsågen är värt det.
Detta är ett avslutat konto. Kontot kan inte svara på frågor och inte ta emot PM.
ons 30 sep 2020, 12:16#670101Min kunskap räcker inte till detta.
Hur många ah/Laddningar får man ut av ett 12v 80ah batteri?
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
ons 30 sep 2020, 12:19#670102Lite svårt att räkna på watt eftersom det inte finns nåt angivet.
Såg samlare av grövre kaliber....
ons 30 sep 2020, 12:22#670103
Har bara en batterisåg. Ibland sågar jag fast mig och ibland är trädet för grovt för batterisåg, och ibland sågar jag i en spik. Alltid bra med en reserv i det jobb jag har.
bork skrev:Uvskogen skrev:För egen del har jag alltid två batterier med mig. Är det heldahsjobb så tar jag med mig laddaren och bensinelverket. Lite knäppt med den omvägen kanske men arbetsmiljön med elsågen är värt det.
Har bara en batterisåg. Ibland sågar jag fast mig och ibland är trädet för grovt för batterisåg, och ibland sågar jag i en spik. Alltid bra med en reserv i det jobb jag har.
ons 30 sep 2020, 12:25#670105Minst.
ons 30 sep 2020, 12:40#670107
Ett bli200 verkar ha 36v och 5ah
Energi bilbatteri 12x80 = 960 VAh
Energi bli200 36x5 = 180 VAh
Så teoretiskt räcker det till 960 /180 = 5,33 uppladdningar
Men går man via inverter och sen laddare och förluster vid laddning skulle jag gissa ca 50% verkningsgrad så kanske mellan 2-3 gånger
Nu frågade du om ah/ladning det får någon annan svara på då det är för många okända faktorer för mig.
Mange skrev:Min kunskap räcker inte till detta.
Ett bli200 verkar ha 36v och 5ah
Energi bilbatteri 12x80 = 960 VAh
Energi bli200 36x5 = 180 VAh
Så teoretiskt räcker det till 960 /180 = 5,33 uppladdningar
Men går man via inverter och sen laddare och förluster vid laddning skulle jag gissa ca 50% verkningsgrad så kanske mellan 2-3 gånger
Nu frågade du om ah/ladning det får någon annan svara på då det är för många okända faktorer för mig.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
ons 30 sep 2020, 13:23#670111Nu tror jag inte verkningsgraden blir så låg som 50%, har för mig invertern i båten ligger på 90%. Men säg ändå 50% och då skulle mitt 200ah ge 6-7 laddningar. Alltså mer än jag kan tänkas behöva! Är det nu då
Inget problem att ladda batterier i skogen?
ons 30 sep 2020, 14:41#670120Nä om det inte är kallt då.. För då måste du ha någonstans att ställa batterierna med plusgrader.. Så att inte effekten sjunker...
ons 30 sep 2020, 14:59#670125Om effekten sjunker så mycket så jag inte klarar mig med mina 200 ah så kan jag ju alltid komplettera med ett till bilbatteri. Om jag nu skulle få för mig att lösa problemet jag ställts för vill säga!
ons 30 sep 2020, 16:00#670141För övrigt så är Husqvarnas nya kedja inte fullt så dålig som vi bägge tyckte i början. Ny ur kartong så är kedjan riktigt vass och aggressiv, nu när vi kommit underfund med kedjans karaktäristik så fungerar den riktigt bra. Å andra sidan så monterade jag ändå på ett 3/8 drev med en Oregon 91 VXL kedja med 1,3 mm drivlänk som ska provas under morgondagen.. 👍 🙂
TS
ons 30 sep 2020, 16:50#670155
Problem och problem. Batteriet ska ut i skogen. Grejerna ska klara miljön. Spontant är min erfarenhet att två mindre räcker längre än ett som är dubbelt så stort. Just för att när ett är slut så tar man hem och laddar det. Det stora går nog en till laddning och så gör den inte det men det är ju en disciplin fråga.
Emil83 skrev:Nu tror jag inte verkningsgraden blir så låg som 50%, har för mig invertern i båten ligger på 90%. Men säg ändå 50% och då skulle mitt 200ah ge 6-7 laddningar. Alltså mer än jag kan tänkas behöva! Är det nu då
Problem och problem. Batteriet ska ut i skogen. Grejerna ska klara miljön. Spontant är min erfarenhet att två mindre räcker längre än ett som är dubbelt så stort. Just för att när ett är slut så tar man hem och laddar det. Det stora går nog en till laddning och så gör den inte det men det är ju en disciplin fråga.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
ons 30 sep 2020, 21:15#670240
Ta det inte detta personligt nu!
Jag förstår att du värdesätter din arbetsmiljö med en tystare såg!
Men hur mycket soppa bränner du på att ladda batteriet?
Sett ur miljösynpunkt, vilket alla batteriförespråkare vill framhäva så måste ju detta vara förkastligt!
Återigen uven, jag gillar dig skarpt och uppskattar din närvaro på forat, men skulle det inte vara enklare att skaffa ett batteri till??
Låter mer än besvärligt att dra med sig elverk i skogen.
Uvskogen skrev:För egen del har jag alltid två batterier med mig. Är det heldahsjobb så tar jag med mig laddaren och bensinelverket. Lite knäppt med den omvägen kanske men arbetsmiljön med elsågen är värt det.
Ta det inte detta personligt nu!
Jag förstår att du värdesätter din arbetsmiljö med en tystare såg!
Men hur mycket soppa bränner du på att ladda batteriet?
Sett ur miljösynpunkt, vilket alla batteriförespråkare vill framhäva så måste ju detta vara förkastligt!
Återigen uven, jag gillar dig skarpt och uppskattar din närvaro på forat, men skulle det inte vara enklare att skaffa ett batteri till??
...
tor 01 okt 2020, 14:00#670391
Klart jag tar det personligt! 😀 Håller helt med dig, och som jag skrev lite knäppt är det.
Men å andra sidan har jag bara behövt köra det en gång.
Såg en annan karl som löst det med en billösing, antar det är som det som redan diskuterats i tråden.
Men absolut vill jag ha fler batterier, men är inte helt säker på vilken tillverkare jag ska ha framöver. Har en Sthil motorsåg och stångsåg i elutförande. Så när båda är med så tar batterierna slut fort.
Drömmer förstås jag med om att tillverkarna kunde enas om en batteristandard så de fungerade i alla maskiner.
r93 skrev: men skulle det inte vara enklare att skaffa ett batteri till??
Klart jag tar det personligt! 😀 Håller helt med dig, och som jag skrev lite knäppt är det.
Men å andra sidan har jag bara behövt köra det en gång.
Såg en annan karl som löst det med en billösing, antar det är som det som redan diskuterats i tråden.
Men absolut vill jag ha fler batterier, men är inte helt säker på vilken tillverkare jag ska ha framöver. Har en Sthil motorsåg och stångsåg i elutförande. Så när båda är med så tar batterierna slut fort.
Drömmer förstås jag med om att tillverkarna kunde enas om en batteristandard så de fungerade i alla maskiner.
tor 01 okt 2020, 14:13#670394
I have a dream! 😎
/Niklas
Uvskogen skrev:Drömmer förstås jag med om att tillverkarna kunde enas om en batteristandard så de fungerade i alla maskiner.
I have a dream! 😎
/Niklas
/Niklas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).