Motorsåg och handhållet

STIGA SP352

131 inlägg 52116 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: STIGA SP352

Kalven  
Månskensbonnen skrev:
obantteg skrev:Eller sluta att använda den helt?

Med tanke på arbetssättet ett gott alternativ. Då slipper vi skattebetalare stå för sjukvårdskostnaden när han fäller, inte bara ett, utan två träd över sej.

Jag har då betalat skatt till bra mycket värre grejjer än till sjukvård kan jag säga, och dessutom är kostnaderna för sjukvård 99% byrokratikostnader som återigen hamnar i omlopp.

I ärlighetens namn, ska man köpa skyddsutrustning för att såga lite ved, sedan stå i dom där skyddskläderna och svettas när det inte finns något kvar att såga.
Vill du köpa skyddskläderna av mig sen för 95% av nypriset är det inga problem.

Har man jobb som motvarar kostnaderna av skyddskläderna är det inte heller några problem.
Nu räknar jag med 6 timmar arbete totalt, varav 4 timmar med yxa.
Då får jag 2 timmar med motorsåg a´100 kronor = 200 kr.
Får jag en skyddsutrustning för 200 kr då tar jag den, men det räcker väll knappt till en hjälm.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

lodjuret  
#157261om du bara skulle såga 2-3 m3 så hade det varit billigare att hyra en såg en dag samt köpa säkerhetsbyxor samt arbetsskor med stålhätta (+sågskydd är ju att rekommendera men lite är bättre än inget) än att spendera 1400+hur mycket reservdelar det nu blir+arbetstid att laga den.

Kalven  
#157267Då står jag där med skyddskläder utan såg sen.
Blir ofta så mycket bortfall när man hyr, nu såg jag någon som hyr ut för runt 10-15% av vad det brukar kosta att hyra annars, och då är det ju en annan femma.
har hyrt motorredskap för arbete förut, och då blev det väldigt dyrt slutpris.
Hyra ut motorsågar tror jag inte på enbart, i så fall ska man hyra ut även stora maskiner som folk inta kan köpa annars.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157276Är skyddskläderna oanvändbara menar du?
Det är väl bara att tvätta dom i grytan efter att du skållat höstgrisen och ta fram dom nästa gång det är dax att såga igen.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#157280Återstår alltså bara en möjlighet; KÖP VEDEN! Och skänk bort sågen till någon som kan betala dom där kronorna i reservdelskostnad.

Kalven  
halvproffs skrev:Återstår alltså bara en möjlighet; KÖP VEDEN! Och skänk bort sågen till någon som kan betala dom där kronorna i reservdelskostnad.

Vore synd att låta träden ligga och ruttna bort.
har räknat på det, och ja det går nästan på ett ut.
Men nu behöver jag egentligen inte veden, utan det är bara till för att ta till vara på det som annars går till spillo.

TS

Kalven  
bengt.a skrev:Är skyddskläderna oanvändbara menar du?
Det är väl bara att tvätta dom i grytan efter att du skållat höstgrisen och ta fram dom nästa gång det är dax att såga igen.

Ja, och då måste jag ju hyra såg igen, problemet är ju att det är en tredje hand som ska vara med och ta (skatt och avgifter) då blir det dyrt.
Lägg till det att han som hyr ut ska betala en fet hyra på sin lokal, där han har sin utrustning.
Då var det en fjärde hand som ska blanda sig in där också.

Nej det är billigare att ha en egen såg. (åtminstånde SKA det vara billigare)
Skulle jag inte haft någon såg över huvud taget skulle jag kanske överväga att hyra.

Lite skojjigt i och för sig att många av dom som hyr ut även erbjuder reservdelarna, det förklarar ju i sin tur priset på delarna.

Så man får ju tacka kostnaderna för deras lokaler på priset, själva reservdelen är ju inte värd dom pengarna som begärs för den.

Börjar privatpersoner sälja reservdelar hemmifrån kommer ju priset på boende skjuta i höjden, det är jag nog säker på.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Kalven skrev:

Ja, och då måste jag ju hyra såg igen, problemet är ju att det är en tredje hand som ska vara med och ta (skatt och avgifter) då blir det dyrt.
Lägg till det att han som hyr ut ska betala en fet hyra på sin lokal, där han har sin utrustning.

Skulle jag inte haft någon såg över huvud taget skulle jag kanske överväga att hyra.

Lite skojjigt i och för sig att många av dom som hyr ut även erbjuder reservdelarna, det förklarar ju i sin tur priset på delarna.

Så man får ju tacka kostnaderna för deras lokaler på priset, själva reservdelen är ju inte värd dom pengarna som begärs för den.

Börjar privatpersoner sälja reservdelar hemmifrån kommer ju priset på boende skjuta i höjden, det är jag nog säker på.

Priset på boendet,hur kom den in,säljer man hemifrån så bör man få intäkt att finansiera boendet med.

Kalven  
#157302Jo men överger folk sina lokaler och börjar sälja hemmifrån kommer priset på boendet att öka ännu mer, var så säker, för det är jag.

Om du har en liten pisslokal med en hyra på 10-15 tusen i månaden, räkna då ut hur mycket du måste sälja och vilka priser du måste hålla, om det så är gratis i inköpspris åt dig, kommer det ändå vara för dyrt för folk att hyra eller köpa av dig.
Senast redigerad av Kalven ons 25 jan 2012, 18:08, redigerad totalt 1 gång.

TS

Elfving  
bengt.a skrev:
Kalven skrev:

Priset på boendet,hur kom den in,säljer man hemifrån så bör man få intäkt att finansiera boendet med.

När Kalven säger sig vara säker på något då finns alltid en grundlig och välbalanserad analys bakom.

Kalven  
#157305Ja, det är nog en del av den bittra sanningen.
Det sån återstår att hoppas på är att dom återstående delarna inte är lika bittra, men jag är ytterst tveksam att det finns någon del som är mindre bitter än någon annan.

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).