346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"

Emil N skrev:Mange skrev:New holland patu skrev:"Jag tror inte ett smack på miljöfläkts motorerna av många goda anledningar, främst för att det arbetar mot tvåtakts principen i sig självt. Ingen bra ide om man ser på historiken av motorer i allmänet.
Bränsle krävs för att det ska vara nåt som expanderar! Komprimerad luft expanderar inte mycket mer än ursprunglig volym. I alla tider har luft läckage ställt till gissel, nu får de en egen ingång o anses vara hur bra som helst......"
Tro inte du har riktig koll på hur tekniken funkar, men mer som kan strula är det helt klart.
Det är lagkrav som driver utvecklingen av miljövänligare motorer, det är ju inte Husqvarna. 2 taktsmotorerna är riktiga miljöbovar så det ligger i tiden att sätta press på tillverkarna.
Lag krav... Konsumtions sågarna förbjudas, vilka de säljs mest av...
De ställer oerhörda krav på vissa ställen, men i varuhus finns inga alls!
Du kan ha rätt i att jag inte har koll på hur det är tänkt att fungera, men jag har sett och ser hur det fungerar...
Om de nu menar allvar med detta med miljötänk så borde de lägga tvåtakt på hyllan o satsa på nåt som det finns chans att verkligen göra nåt vettigt av.
Kruxet är att tvåtakt är lämpligast.
Lite vikt, få rörliga delar i förhållande till kraft...
Men tullar man på dessa principer blir det annat...
Det måste vara nåt som ger kraft. Luft ger inte mycket..
Och vilken motortyp skulle det vara? Diesel kanske?
swe#kipp skrev:får dom nya sågarna så mycket mindre soppa eller är dom bara mycket effektivare att nyttja den soppa dom får tack vare "luftkudden" som skall hindra att oförbränt bränsle hittar ut ur cylindern ??
Emil N skrev:swe#kipp skrev:får dom nya sågarna så mycket mindre soppa eller är dom bara mycket effektivare att nyttja den soppa dom får tack vare "luftkudden" som skall hindra att oförbränt bränsle hittar ut ur cylindern ??
Både och. Dom får mindre soppa/kw och har högre verkningsgrad delvis på grund av att mindre bensin försvinner ut oförbrända genom avgasporten och att sågen alltid har rätt förgasarinstälning oavsett bränsletyp, väderlek, luftfilter m.m.

Ekhagas trädfällning skrev:Jag funderar så klart på hur bra denna Hq555 är. På pappret ser den väldigt bra ut. Men en annan fundering jag också har är följande:
Husqvarnas 242, 346 och snart 555 (gissar jag) är "standardsågen" för proffs i svensk skog. Alltså den såg man köper om man bara ska köpa en såg. Den såg som fixar både smått och ganska stort.
Motsvarigheten hos Stihl har varit 026, 260 och nu 261.
Det som är intressant är att viktutvecklingen på Hq sågar har varit 242-4,7kg, 346-5,1kg, 555-5,4kg
Stihls viktutveckling för standardsågen är ungefär den samma; 026-4,9kg, 260-5kg 261-5,4
På 20 år som denna utveckling har gått så har inte den svenska mannen blivit nämnvärt starkare och skogen har inte blivit vidare grövre. För 20 år sedan var min "stora såg" en Husqvarna 254 som väger 5,4kg. Då kunde inte jag tänka mig att gå med min stora såg i den mesta av huggningar utan endast när det var lite grövre. Och jag vet att jag inte var ensam om att tänka så då. Men nu förväntar sig plötsligt sågtillverkarna att vi ska släpa omkring 5,4kg i "all" skog. Då tror jag att ju större "standardsågen" blir desto större efterfrågan blir det på en mindre såg i segmentet under som tex Hq339 eller Stihl200.
Så frågan är intressant om hur bra Hq 555 och Stihl261 är. Men minst lika intressant är frågan om vilken utveckling det leder till att "standardsågen" har blivit så tung som den "stora sågen" för 20 år sedan.
Husqvarna har enligt min mening ett stort tomt hål under 555 för 339:an är i mina ögon inte något alternativ. Det är ett missfoster från början till slut. Hur kommer de att hantera denna efterfråga på en mindre proffssåg?
Stihl har sin underbara 200 MEN som inte tillverkas längre. Vad kommer de leverera istället?
bmbamse skrev:Det fanns förr en påhängsmotor vid namn Lohmann, som gick under benämningen "diesel". Nu var det ju inte en diesel egentligen, då den hade förgasare och tog in bränsle/luft som en "vanlig" tvåtaktare. Den hade kompressionständning och kunde därmed köras på "alla" bränslen då man ändrade kompressionen genom att flytta cylindern mer eller mindre närmare veven. Den var därmed något så modernt som en motor med variabel kompression, snarare än dieselmotor... Konstruktionen gjorde den duktigt hårdstartad, dock, speciellt i kall väderlek, eftersom det enda som antände bränsleblandningen var kompressionsvärmen...
Jaja... Kanske dags att börja se bakåt för att kunna gå framåt? =)
Dessutom kan de vara svårstartade, kolla videon på Super Merlin som hade inbyggd tank och en snygg röd cylindertopp. th skrev:bmbamse skrev:Det fanns förr en påhängsmotor vid namn Lohmann, som gick under benämningen "diesel". Nu var det ju inte en diesel egentligen, då den hade förgasare och tog in bränsle/luft som en "vanlig" tvåtaktare. Den hade kompressionständning och kunde därmed köras på "alla" bränslen då man ändrade kompressionen genom att flytta cylindern mer eller mindre närmare veven. Den var därmed något så modernt som en motor med variabel kompression, snarare än dieselmotor... Konstruktionen gjorde den duktigt hårdstartad, dock, speciellt i kall väderlek, eftersom det enda som antände bränsleblandningen var kompressionsvärmen...
Jaja... Kanske dags att börja se bakåt för att kunna gå framåt? =)
Lite OT: Min allra först motor var en Davies-Charlton Merlin-motor på 0,76 cc tillverkad på Isle of Man. Också en s.k. "diesel", dvs. en tvåtaktare med kompressionständning och med variabel kompression (en skruv med hävarm på toppen som tryckte ner "cylindertaket"). Något begränsat varvtalsområde 7000-12000 rpm men helt OK som flygplansmotor. Vikt ca 50g.
Också en ganska enkel konstruktion men det kan kanske bli lite svårt att hitta på en lösning som justerar både bränsletillförsel och kompression med ett enda reglageDessutom kan de vara svårstartade, kolla videon på Super Merlin som hade inbyggd tank och en snygg röd cylindertopp.