Motorsåg och handhållet

Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

146 inlägg 38699 visningar 18 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

Tralsmo  
Larsmohlin skrev:Jag fick min 560 mark 2 veckan ! Jag har 346 som lillesåg och skillnaden märks knapt viktmeasigt.

Nu till min fråga? Jag hatar barlkstöd så det tog jag bort. Det känns som att ljuddämpare och sågktopp inte är gjort för användning utan?

Min första 560 köpt hösten 2011 kändes stor och högjyd mot detta? Den skär i fjor![img][img][img][img][img][/img][/img][/img][/img][/img]

En fråga lite utanför tråden.

Varför är barkstödet inte bra?
Ja har ju kört en del såg å alldrig nån gång haft ont av de.
Snarare nytta vid grövre rotkap på liggande virke.
Man får liksom bättre kontroll på grova kap tycker ja.

Ja har hört många som plockar väck de men alldrig fått nån förklaring.

Husqvarna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827042På min 550 var barkstödet (nedersta piggen) ivägen och fastnade när jag drog sågen längs med stammen vid kvistning. Vinkelslip löste det problemet.

Jag postade om det när det begav sig.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Tralsmo skrev:
Larsmohlin skrev:Jag fick min 560 mark 2 veckan ! Jag har 346 som lillesåg och skillnaden märks knapt viktmeasigt.

Nu till min fråga? Jag hatar barlkstöd så det tog jag bort. Det känns som att ljuddämpare och sågktopp inte är gjort för användning utan?

Min första 560 köpt hösten 2011 kändes stor och högjyd mot detta? Den skär i fjor![img][img][img][img][img][/img][/img][/img][/img][/img]

En fråga lite utanför tråden.

Varför är barkstödet inte bra?
Ja har ju kört en del såg å alldrig nån gång haft ont av de.
Snarare nytta vid grövre rotkap på liggande virke.
Man får liksom bättre kontroll på grova kap tycker ja.

Ja har hört många som plockar väck de men alldrig fått nån förklaring.
Är väl främst vid svepkvistning det kan haka i.

Tralsmo  
#827045Ja kan inte påstå att ja har haft något problem me dylikt.
Innebär ju inte att ni har fel å ja skulle ha rätt.
Vi har nog bara olika teknik eller uppfattning.

Tack för svaren.

maltex  
#827053Är det inte mycket vana med barkstöd, i början tyckte man det var i vägen mest hela tiden. Köpte släta för man störde sej så mycket vart dom är så här 10år senare kan man undra,dom sitter i alla fall inte på nån motorsåg.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#827143Har kvar mitt barkstöd på Stihl 500i,kan väl säga att ja inte har störts mycke av det. Men använder den mest vid övergrov fällning o efterföljande kvistning av framförallt "pattekvist" . Annars kör ja me Stihls 261 oxå me barkstöd utan nåt större problem

Användarvisningsbild

anersimyra  
#827160På vissa sågar är/var barkstödet en viktig komponent för att hålla samman motorhalvorna. Tog man bort barkstödet så bottnade skruvarna i motsatt motorhalva vilken ledde till läckage och en trasig packning mellan motorhalvorna..💦💦😖

alias  
anersimyra skrev:På vissa sågar är/var barkstödet en viktig komponent för att hålla samman motorhalvorna. Tog man bort barkstödet så bottnade skruvarna i motsatt motorhalva vilken ledde till läckage och en trasig packning mellan motorhalvorna..💦💦😖

Det låter som en klar konstruktionsmiss i mina öron...

Tandat barkstöd kanske kan fylla någon funktion på en ren fällsåg, men på en gallringssåg så förefaller det var mer till besvär än till nytta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
anersimyra skrev:På vissa sågar är/var barkstödet en viktig komponent för att hålla samman motorhalvorna. Tog man bort barkstödet så bottnade skruvarna i motsatt motorhalva vilken ledde till läckage och en trasig packning mellan motorhalvorna..💦💦😖

Det låter som en klar konstruktionsmiss i mina öron...

Tandat barkstöd kanske kan fylla någon funktion på en ren fällsåg, men på en gallringssåg så förefaller det var mer till besvär än till nytta.

MVH
Alias

Det var snarare en kommunikationsmiss. I manualen finns avbildat ett slätt stöd som enligt texten ska ersätta barkstödet när detta tas bort. Däremot framgår det inte att skruvarna bottnar om man inte monterar det släta stödet, den som utformade manualen antog möjligen att samtliga som tar bort barkstödet ersätter detta med det släta ditot..🙃

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#827181Finns ofta god anledning att inte ha för djupa gängor på så tunt gjutgods som Husqvarna m.fl. jobbar med så troligen ingen konstruktionsmiss.

Användarvisningsbild

Larsmohlin  
#827588Tack alla för erfarenheter och åsikter om Barkstödet. Nu är stötskyddet som det heter Monterat. Håller Barkstödet bakom.

Användarvisningsbild

Larsmohlin  
Larsmohlin skrev:Tack alla för erfarenheter och åsikter om Barkstödet. Nu är stötskyddet som det heter Monterat. Håller Barkstödet bakom.

Användarvisningsbild

Williamm  
#827591Min 562xpg kom idag. En månad tidigare än jag trodde, kul.

Användarvisningsbild

Williamm  
#827963Kommer en lite filmsnutt i kväll. Här är en bild tills vidare.

Användarvisningsbild

Williamm  

Jag har tagit ett till drag på ryttarna, den var lite för snäll..

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).