Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 30173 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

tallen100  
anersimyra skrev:
Sonny Nilsson skrev:Kul att höra att den gick igång! Ja, jag har inga motorsågar att jämföra med men 444:an är en best. Vilken tur jag haft som helt okunnig på motorsågar råkat loppisfynda Husqvarnas bästa modell, så som du beskriver det!

Säg till om du vill byta, min har mycket nytt som du sett! 😄

Bästa modell är nog en smula för mycket sagt.. 😀 Men jag hade glömt att 444:an är ett ”varvmonster” av rang och att den relativt tunna bågen gör den till ett ”kvistningsmonster” som kanske överträffar en väl fungerande 550 gen1.. :-bd

242 xpg är ju bästa modellen 😉, den bör väl hänga med 444an?
2cc mindre men nära 1,5 kg lättare och varvar på bra... 💪 🌲

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
#750988Är 242 verkligen 1,5 kilo lättare.. 😮

tallen100  
anersimyra skrev:Är 242 verkligen 1,5 kilo lättare.. 😮

Googlade och 444an stod det vägde 6 kg, medan 242an vägde 4,7.
Så 1,3 kg om det stämmer, tyckte själv det var lite väl stor skillnad 🤔
Om nu båda var vägda på likvärdigt sätt förstås..
Senast redigerad av tallen100 tor 03 mar 2022, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750992Inte alls säkert de är vägda på samma sätt.
Vikten driftklar är mer intressant.
Likaså resultatet när dan är slut.

Kostnader är en aspekt.
Alla har inte 1-5 000 att lägga på småsåg så vissa får nöja sig med gamla förbränningsmaskiner som i och med sin ålder är ett klimatsmartare val ändå. Deras kalkyl gick ihop sic för decenier sen.
Hade en med battreritrimmer idag som hade samma förhoppning om den. Jag hoppas hon inte blir besviken men de maskiner som görs o marknadsförs idag är nog inte lika kul om 30 år.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#750994Förutom märkbara vibrationer i främst det främre handtaget så känns 444:an som en helt modern såg men med ett varv som är högre än på motsvarande moderna sågar.

Användarvisningsbild

Sonny Nilsson  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Är 242 verkligen 1,5 kilo lättare.. 😮

Googlade och 444an stod det vägde 6 kg, medan 242an vägde 4,7.
Så 1,3 kg om det stämmer, tyckte själv det var lite väl stor skillnad 🤔
Om nu båda var vägda på likvärdigt sätt förstås..

Känner igen de här siffrorna från ”Chainsaw collectors corner”. 6 kg för 444:an är angivet inklusive 13” svärd och kedja medan 4,7 kg för 242:an är angivet exklusive svärd och kedja.

Mitt 13” svärd+kedja väger ca. 0,8 kg. Med denna vikten adderad skulle alltså 242:an väga in på 5,5 kg. Då har vi jobbat ned skillnaden från 1,5 kg till endast 0,5 kg! 😊 Vilket fortfarande är en betydande skillnad när det handlar om långa sågpass.

Sen har jag vägt in min 444:a med svärd och kedja och fylld med bränsle och olja till 6,3 kg. Kontentan är att viktjämförelser måste göras under kontrollerade former för att vara tillförlitliga!

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#750998Min nu sålda stihl 261 och min 550 mk2 vilka båda har handtagsvärme vägde in på dryga 7 kilo fulltankade och med 15” homogena svärd.
Senast redigerad av anersimyra tor 03 mar 2022, 22:45, redigerad totalt 1 gång.

tallen100  
anersimyra skrev:Förutom märkbara vibrationer i främst det främre handtaget så känns 444:an som en helt modern såg men med ett varv som är högre än på motsvarande moderna sågar.

Ska man ha såna kvalitetsgrejor så får man hålla sej till gamla sågar, det nya är inte hälften så bra 😥

tallen100  
#751001Ett halvkilos skillnad känns rimligt 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Förutom märkbara vibrationer i främst det främre handtaget så känns 444:an som en helt modern såg men med ett varv som är högre än på motsvarande moderna sågar.

Ska man ha såna kvalitetsgrejor så får man hålla sej till gamla sågar, det nya är inte hälften så bra 😥

Du skulle ha hört när 444:an brakade igång i min lilla bod utan svärd och kedja. Halvgasspärren ger ju i praktiken full gas och det tog ju några sekunder att få ur gasläget.. 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Ett halvkilos skillnad känns rimligt 👍

Skillnaden med eller utan värme vill jag minnas ligger på omkring 3 hekto.. 😀

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:

Du skulle ha hört när 444:an brakade igång i min lilla bod utan svärd och kedja. Halvgasspärren ger ju i praktiken full gas och det tog ju några sekunder att få ur gasläget.. 🤣

😂
Vackert 👍 en helt obelastad högvarvig tvåtaktare vrålar duktigt... 😮 😎

Användarvisningsbild

#751014Varv på dessa 44/444 skiljer en del från såg till såg. Rusvarv är en sak, belastat en annan.
Jaga inte varv när du justerar, städd den efter prestation i kap. Där den kapar bäst/fortast utan att storkna. Det tjänar man ibland 1500 varv på i stock.

Användarvisningsbild

Vante  
#751015Var det den som delade cylinder 444 Såg och 244 RX röjsåg Jo ställde med trimertråd max belastning sackar inget uppax och på kvar fullgas är den lite fel finns karaften i uppaxet men minskar fullgas om får för lite eller mycket är den exakta ger den full kraft på fullgas.

Användarvisningsbild

Torkade/stela/trasiga avvibreringselement ger ofta lite mer vibrationer.
Det är lite beroende på hur man upplever vibrationer. Vissa känner de mindre mer. De blir fler med styva gummin och stålfjädrar.
Andra känner de större vibrationerna mer och jillar då de lite mjuka sladdrigare sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).