Motorsåg och handhållet

MAKITA OCH DOLMAR

129 inlägg 17866 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: MAKITA OCH DOLMAR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680074Leksak är det inte. Heller ingen magisk mirakel maskin som alla måste ha i skogen.

Jag tycker det är bra du har hittat nåt som funkar för dig.

Jag har tidigare försökt få kunderna att fundera på detta och prova. Jag har gett upp.
Andra kan slå sig blodiga o försöka sälja in detta, så hjälper jag dem med vad de vill ha hjälp med.

Det störst negativa är vad de får för den rätt höga inköps summan och om de tycker det är värt det.
Jag har inte många kunder jag kan tänka mig detta funkar för, de har fått sin dos och så vitt jag begriper gillade inte det alls.
Att tvinga dem kommer inte att funka, de går till andra märken då... Vilket flera har gjort.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680077Tja, batterisågarna (500-serien) från Husqvarna har i alla fall revolutionerat min arbetsmiljö och gjort det klart trevligare att jobba i skogen, jämfört med att köra motsvarande bensinare.

Å med de senaste Husqvarna-modellerna så är de på allvar konkurrenskraftiga mot 40-kubiks bensinare, som MS 200/201 och 339XP.

Sedan finns det givetvis tillfällen då du verkligen behöver kraftfullare maskiner och då är det, tyvärr, fortfarande bensinare som gäller. Men dagens batteriverktyg är förvånansvärt effektiva och arbetsmiljön är som sagt överlägsen.

Skulle tro att det inte dröjer särskilt många år innan vi börjar se batteridrivna 50-kubikare på marknaden. Fast det beror ju också på hur batterierna utvecklas i framtiden. Å där får vi hoppas att Makita drar sitt strå till stacken.
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:Lika märkligt tycker jag att du och andra avfärdar dagens batterisågar som leksaker och trädgårdsverktyg, istället för att inse att nu kan de faktiskt fungera i skogen.
/Niklas

Visst funkar dom,
Det gör även stocksåg och yxa, men.... 😉

Användarvisningsbild

#680087Makita har haft batterimasliner ett bra tag och har säkert koll på vad som säljer.
Har du provat nån Makita batteri maskin, Niklas?
De hade du nog gillat, särskilt batterierna. Inte lika dyra som husqvarna kanske men de funkar nog bra till vad de nu ska vara tänkta till.
Tekniskt sett inte så krångliga heller.

Användarvisningsbild

#680094Nej, tyvärr! Min lokala bygghandlare körde länge med Bosch grön och Hitachi. Därför har jag bara 18V-Hitachi-maskiner (utöver Husqvarnas 36V-maskiner och några avlagda Bosch gröna borrskruvdragare med NiMH-batterier).

Dessutom så använder jag sällan mina 18V maskiner, så det känns inte så aktuellt att byta ut mina Hitachi till Makita (eller till något annat kvalitetsmärke). Pengarna spar jag hellre tills Husqvarna kommer ut med någon ny spännande batterimaskin. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Niking skrev:Nej, tyvärr! Min lokala bygghandlare körde länge med Bosch grön och Hitachi. Därför har jag bara 18V-Hitachi-maskiner (utöver Husqvarnas 36V-maskiner och några avlagda Bosch gröna borrskruvdragare med NiMH-batterier).

Dessutom så använder jag sällan mina 18V maskiner, så det känns inte så aktuellt att byta ut mina Hitachi till Makita (eller till något annat kvalitetsmärke). Pengarna spar jag hellre tills Husqvarna kommer ut med någon ny spännande batterimaskin. 👍
/Niklas

Just så tänker nog många om batterisågar... Fast sista meningen är då "Nått nytt spännande".

Användarvisningsbild

Mange skrev:
Niking skrev:Nej, tyvärr! Min lokala bygghandlare körde länge med Bosch grön och Hitachi. Därför har jag bara 18V-Hitachi-maskiner (utöver Husqvarnas 36V-maskiner och några avlagda Bosch gröna borrskruvdragare med NiMH-batterier).

/Niklas

Just så tänker nog många om batterisågar... Fast sista meningen är då "Nått nytt spännande".

Fast vad är egentligen annorlunda i "körupplevelsen" med Makitas handverktyg jämfört med Hitachis motsvarigheter? Det är ju knappast som bensin kontra batteridrift...
/Niklas

Användarvisningsbild

#680235Nej det kanske du inte tror. Inte jag heller kanske...
Det är nog nåt annat...

Användarvisningsbild

#680266Som vadå?
/Niklas

tallen100  
#680280Vadå vadå?😂

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Vadå vadå?😂

Vadå, vadå, vadå..😂

Användarvisningsbild

#680299Ser de där rumpnissarna framför mig nu...

Haha

4x4  
#682250Och jag som har en nyköpt okörd PS550 i garaget sedan en vecka.. kanske att man ska packa ner den igen för framtida samlare 🤔

Avslutat-02  
#68226055.7cc
4.1 hk..

👍 👍
De är gjorda för att gasas...

Användarvisningsbild

Meijer  
#692360Maruyama verkar redan tillverka ett par makita/dolmar på licens (eller är de möjligen bara brandade?). Kan ju hoppas att makita/dolmars vektyg hamnar där och att produktionen fortsätter.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).