Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 25731 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754533
th skrev:
anersimyra skrev:Sötvatten är till skillnad mot saltvatten inte elektriskt ledande. Dränker du en undervattenskamera, eller dito blixt i sötvatten så går den lätt att rädda men dränker du samma utrustning på västkusten så är det bara att slänga ”liket”…😵‍💫 🙂

Faktiskt inte. Vi som bor här har lärt oss att skölja prylar som hamnat i havet i kranvatten. Då är det faktiskt en ganska god chans att de fungerar efteråt.

Påslagna kameror, blixtar eller lampor med lite mer komplicerade komponenter som dränks ordentligt i saltvatten kan förvisso fås att ”vakna till” efter avsköljning och torkning men endast under en mycket kort tid. Dränker man en dyklampa med kraftiga batterier i saltvatten så gör man bäst i att dumpa lampan och inte ta upp den i båten vilket jag erfor efter att ha dränkt en 12 volts lampa med 7 ampere accar i röda havet.. 😮

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tallen100  
#754534
anersimyra skrev:
th skrev:
anersimyra skrev:Sötvatten är till skillnad mot saltvatten inte elektriskt ledande. Dränker du en undervattenskamera, eller dito blixt i sötvatten så går den lätt att rädda men dränker du samma utrustning på västkusten så är det bara att slänga ”liket”…😵‍💫 🙂

Faktiskt inte. Vi som bor här har lärt oss att skölja prylar som hamnat i havet i kranvatten. Då är det faktiskt en ganska god chans att de fungerar efteråt.

Påslagna kameror, blixtar eller lampor med lite mer komplicerade komponenter som dränks ordentligt i saltvatten kan förvisso fås att ”vakna till” efter avsköljning och torkning men endast under en mycket kort tid. Dränker man en dyklampa med kraftiga batterier i saltvatten så gör man bäst i att dumpa lampan och inte ta upp den i båten vilket jag erfor efter att ha dränkt en 12 volts lampa med 7 ampere accar i röda havet.. 😮

I saltvatten finns ju strömming, men då går det inte att fånga dom med elnät 🤔

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754535 I saltvatten är strömmingen en sill och den går att i elnät lura just den första dagen i april..🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟🕸😃

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754539 Man skämtar om pengar, politik, folk och annat ointressant men inte sågar.
Tur det var om kamerorna.
Annars tvingas man bli tösasur och gå o va gubbakrängd några månader.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

jannee  
#754546 En begagnad, men genomgången proffssåg - EJ med Auto Tune - perfekt till vedbacken eftersom du endast sporadiskt tänker nyttja den.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754551
1648891069_a09ef38c-65e6-47ef-8ded-319e5e9b3701.jpeg
Då vi i tråden talat om fisk så inspirerade det mig till inköp av en bättre begagnad gädda på 62cc.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754554 Hur många cc har den egdntligen? 38cc?

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754557
Mange skrev:Hur många cc har den egdntligen? 38cc?

Menar du ”gäddan” så är den på 62 cc..💪💪🙂

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tallen100  
#754572
anersimyra skrev:
Mange skrev:Hur många cc har den egdntligen? 38cc?

Menar du ”gäddan” så är den på 62 cc..💪💪🙂

Ser ju ganska behändig ut för att vara så "stor" 👍

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754583 Jo, den väger runt 6 kilo tom. Den är väldigt lättdragen även om man struntar i decompen och den har ett fint ”storsågsljud.” Men den ska en sväng norrut för lite handpåläggning innan den får följa med ut i skogen.. 😀 till veckan kommer min nytrimmade 44 tillbaka och då jädrar ska det gasas och jag hoppas att den skriker så länge den lever.. 😮 🤣

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#764239 Lite återkoppling så här 3 månader senare...
Väntar fortfarande på batterisågar och batterier ska komma i lager. Behövde en såg mer eller mindre omedelbart så nu kunde jag inte vänta längre. Planerade ju att ha två sågar iaf (en liten batteriare och en större bensinare). Nu blev det inköp av den stora sågen före den lilla - blev en HVA 572 - hoppas den kommer bli en god kamrat. Testade den lite lätt i helgen och det verkar lovande 👍 😀
Återstår att se när batterisågarna kommer in...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).