Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 75636 visningar 21 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

magnus393  
#308800Vad tror ni abc kan gå på om man bara kör upp? Jag har erfarenhet ;-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

mghg  
magnus393 skrev:Vad tror ni abc kan gå på om man bara kör upp? Jag har erfarenhet ;-)

Räkna med omkring 1000 kr för teoretiskt A-prov, teoretiskt B-prov, praktiskt A-prov och praktiskt B-prov, samt 375 kr för AB-kortet. Dessutom kan det tillkomma kostnad för träd om man inte har egen skog där provet kan genomföras. Kontakta en examinator i ditt område för att få ett mer precist pris.

Om man skall gå direkt till provet utan att först gå kurs så rekommenderas att man åtminstone gör självstudier. Säker Skog har en hel del information på sin www-plats, t.ex. vilken teori som skall läsas in http://sakerskog.se/utbildning/motorsagskorkort/, "Testa dig själv"-frågor http://sakerskog.se/utbildning/testa-dig-sjalv/ och checklistor för de praktiska proven http://sakerskog.se/utbildning/motorsag ... -det-till/.

Jag vet flera som klarat AB-nivån utan att först gå kurs. Har aldrig hört talas om att någon ens försökt klara C-nivån utan att gå kurs.

magnus393  
#308813Tackar! Låter ju helt ok! Ska kolla med en examinator oxå för min egen del... sen är det 5-6 personer till som inte har så mycket erfarenhet...kollar vidare:-)
Tack för infon :-)

Användarvisningsbild

Sunilorblede  
#3088191375kr för AB lät billigt? Ett gäng på skolan gjorde en egen studiecirkel och kontaktade en examinator som kom och examinerade under två och en halv dag. Vi var väl kring 20 pers och fick betala 2750 kr per skalle för det, fast då kanske vi betalade för mycket? Då vet jag ju inte om det var någon kostnad för träden fast det blir ju väldigt dyra träd i så fall och examinationen genomfördes vid en pågående avverkning så träden skulle ju ändå ner.

Användarvisningsbild

mghg  
magnus393 skrev:Tackar! Låter ju helt ok! Ska kolla med en examinator oxå för min egen del... sen är det 5-6 personer till som inte har så mycket erfarenhet...kollar vidare:-)
Tack för infon :-)

Om ni utökar gruppen till 8 personer och om det finns egen skog att använda för övning och prov, så kanske det går att ordna en egen kurs i Fagersta-trakten med cirkelledare från t.ex. Avesta. Kontakta SV och fråga. Även om du som redan har erfarenhet skulle kunna klara proven utan kurs så kommer du säkerligen lära dig en hel del du också.

Användarvisningsbild

mghg  
Sunilorblede skrev:1375kr för AB lät billigt? Ett gäng på skolan gjorde en egen studiecirkel och kontaktade en examinator som kom och examinerade under två och en halv dag. Vi var väl kring 20 pers och fick betala 2750 kr per skalle för det, fast då kanske vi betalade för mycket? Då vet jag ju inte om det var någon kostnad för träden fast det blir ju väldigt dyra träd i så fall och examinationen genomfördes vid en pågående avverkning så träden skulle ju ändå ner.

Kan ert totalpris innefattat några andra kostnader än examinationen? Studiemateriel? Cirkelledararvode? Kom examinatorn enbart vid provtillfället eller ingick det någon instruktörsdag i studiecirkeln? Reseersättning till examinatorn?

Min uppskattning att A- och B-proven tillsammans kostar omkring 1000 kr är baserat på den tid det tar att genomföra A- och B-proven.

magnus393  
#308831Jag vet om 6 personer till som behöver kortet...skog finns att vara i .
jag väntar faktiskt svar den 7:e från studiefrämjandet då VS inte finns på orten. Jag ville bara kolla om det fanns några alternativ om det inte blev något från SF.

bjed0001  
#310984Ytterligare en fundering kring motorsågskörkortet.

Som jag förstår lagen så finns det inget uttalat krav på motorsågskörkortet utan kravet är att man ska kunna styrka att man har avlagt teoretiskt och praktiskt prov.
Vi som gått skogsbruksgymnasium innan motorsågskörkortet fanns klarar vi oss? Har ju betyg på avlagt prov på motorsågskurs, med både teoretiska och praktiska delmoment.

Planerar att ta motorsågskörkortet för de var ju ett tag sen men till dess hävdar jag nog att jag kvalar in :-)

Tosca  
#311062Det räcker troligen inte med betyget bara, men har du provresultaten kvar på teoretiska delarna och kanske ett intyg på det praktiska?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#311067Det fysiska " plastkortet " ska visas upp vid kontroll. Jämför med t.e.x heta arbeten och annat.

Användarvisningsbild

Rasken  
#311071Jag skall gå en intensivkurs i vuxenskolans regi i Rättvik Vikarbyn 24-25 Jan. Vad jag vet finns platser kvar om någon har behov av kurs snabbt. Kostnad 4375 inkl moms uopkörning och matrerial.

Tosca  
anersimyra skrev:Det fysiska " plastkortet " ska visas upp vid kontroll. Jämför med t.e.x heta arbeten och annat.

Måste man verkligen det, jag har ett minne av att man inte behöver bära det på sig, men kunna styrka det i efterhand vid en kontroll eller olycka?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tosca skrev:Det räcker troligen inte med betyget bara, men har du provresultaten kvar på teoretiska delarna och kanske ett intyg på det praktiska?

Varför skall det inte räcka. vad finns på plastkortet som talar om att du har både teoretisk och praktisk bit.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#311087Att visa upp i efterhand måste man självklart kunna göra, jag menar bara att ett betyg fungerar inte, det har jag själv kontrollerad med arbetsmiljöverket.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311113Det borde väl räcka med betyget plus en kursbeskrivning. Körkortet är ju också bara ett betyg (=Godkänt) med skillnaden att kursinnehållet är standardiserat och hyfsat känt av myndigheten vilket kanske inte alla andra utbildningar är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).