Motorsåg och handhållet

Kör ni med miljöbensin?

121 inlägg 45380 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

totte  
#181252
magnus2250 skrev:Hej alla glada läsare! Jag kör på spillolja istället för dyra sågkedjeoljor man är ju snål rospigg. Det är bara att justera
upp pumpen lite, har en huskvarna 238 och 242 mycket nöjd. Ha det gott alla glada läsare. Mvh Magnus


Det skulle jag inte göra, den oljedimman vill jag inte ha i luften där jag vistas. Spillolja innehåller massor med otrevliga ämnen som är ytterst vådliga både för hälsa och natur. Skulle gissa att det dessutom är olagligt, spillolja skall tas om hand på ett korrekt sätt och inte spridas i naturen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

machonisti  
#181273 I svunna tider kördes det på spillolja i österbotten. Körde jävelskapet i min första hva jag köpte själv. Det gick bra tills allt var igenkletat av gammalt skit.

Efter det kör jag ny mineralolja under vår och sommar när sågens ståtid är längre. Naturoljorna klibbar fast under uppehåll.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

totte  
#181274 Kan tillägga att spilloljan vanligtvis innehåller mängder av små metallpartiklar som bidrar till att öka slitaget. Så inte nog med hälso- och miljöaspekterna, det är ett uselt smörjmedel.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#181285
D Brown skrev:Jag har alltid kört på mackbensin med 2% Castrol TTS och nu efterföljaren RS, det har alltid funkat bra och luktat bra. Bekvämt att alltid kunna köpa bensin, de flesta mackar och definitivt alla såghandlare verkar ju ha stängt vid den tidpunkt jag ofta vill tanka.
Förra sommaren körde jag en lånad såg som luktade päckel fastän oljan skulle vara av bra fabrikat, måste ha vart för mycket procent. När jag fick tanka egen bensin i sågen luktade det bra igen.

Jag mäter med ett labratoriemätglas och sköljer ur det en gång med bensin, jag tror ju i.a.f att många som lider av avgaser gör det p.g.a onödigt mycket olja i bensinen.

"-Det blir ungefär så.....äh, jag tar en skvätt till för att vara säker.......sisådärja!"


Det var för att jag jämt var så "rasslig i rören" som jag slutade med macksoppa, inte för lukten. Jag hade jämt rethosta efter ett pass med motorsågen då. Aldrig nu!

För övrigt begagnas mätglas även här, å inget måttande med otydliga skalor på plastflaskorna.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181321 Tycker fler ska köra med spillolja, det hade ökat min omsättning rejält. Har dock inte hjärta o göra annat än avråda ändå...

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

machonisti  
#181322 Moderna sågar tål inte många liter spillolja innan de ökar din omsättning, annat är det med äldre pjäser.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

magnus2250  
#181363 Jag får väl köpa riktig olja nu då. swedol sålde 20 liter för 571 kr. Den är nog bättre än min gamla spillolja. Tack för alla goda råd. Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

totte  
#181373 Förnuftigt, det vinner både du, dina grejor och miljön på i längden.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

skruva  
#181389 aspen e för luftkylda spisar..låt er inte luras...vi körde 85cc hojar pga reglemente skar motor efter motor me vatercold...se inte aspen somhighperformanse en motorsågsmotor e rena skiten i jämförelse me en crossmotor mer spel å mindre toleranser å mindre effemtutag...50cc 5hk...85cc 30hk..do thev math..mvh skruva
s





Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

skruva  
#181391 allstså blanda själva!!!!!å blanda i lite ksprit så slipper ni skölja förgasarn...

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

totte  
#181398 Om du med blanda själv menar blanda olja och handelsbensin så begriper jag inte var du skall i med K-sprit i nåt som redan innehåller 5% etanol.

Och vi snackar alltså mycket riktig motorsåg här, inte vattenkylda racermotorer. Till dom senare duger förmodligen inte den förblandade oljan i Aspen, den är inte avsedd för sånt kan jag misstänka. Dessutom är Aspens oktantal 95, det är gjort för normalkomprimerade motorer som väl knappast kan kallas för "rena skiten", det är helt enkelt inte jämförbart med racermotorer som är byggda för att plocka ut allt som går ur ett visst antal kubik. Motorsågarna är arbetsredskap som skall fungera ofta i daglig drift i flera år.

Så synpunkter på bränsle för motocrosshojar känns inte särskilt relevanta i det här sammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181399 Det är lite olika krav på motorerna, inte riktigt rätt o jämföra dem så här som nu gjorts.

OM fler kört på handelsbensin, hade min omsättning ökat rejält, lika som med spill olja.
Men har tyvärr inte hjärta o råda till detta heller.....

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181522
totte skrev:Om du med blanda själv menar blanda olja och handelsbensin så begriper jag inte var du skall i med K-sprit i nåt som redan innehåller 5% etanol.

Och vi snackar alltså mycket riktig motorsåg här, inte vattenkylda racermotorer. Till dom senare duger förmodligen inte den förblandade oljan i Aspen, den är inte avsedd för sånt kan jag misstänka. Dessutom är Aspens oktantal 95, det är gjort för normalkomprimerade motorer som väl knappast kan kallas för "rena skiten", det är helt enkelt inte jämförbart med racermotorer som är byggda för att plocka ut allt som går ur ett visst antal kubik. Motorsågarna är arbetsredskap som skall fungera ofta i daglig drift i flera år.

Så synpunkter på bränsle för motocrosshojar känns inte särskilt relevanta i det här sammanhanget.

Varför pratar du hela tiden om ett varumärke (Aspen) skulle det inte vara bra om namnet utelämnas helt och det pratas om alkalyt bensin i med diverse oljor i blandat .
Sen är inte alkalyten någon speciellt bra soppa då man kan se på topp locken i en cylinder hur det har spikats och det tyder på att bensinen håller inte oktanen.
Sen är det bara att se på dom sågar som lämna bengts i skeppshult dom går på alkalyt 95 oktan .

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

totte  
#181532 Håller med dig knaggen, man bör prata om alkylat, och inte använda varumärket. I det här fallet var det dock ett svar på inlägget om motocross-motorer, där just Aspen var omnämnt.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181536
skruva skrev:aspen e för luftkylda spisar..låt er inte luras...vi körde 85cc hojar pga reglemente skar motor efter motor me vatercold...se inte aspen somhighperformanse en motorsågsmotor e rena skiten i jämförelse me en crossmotor mer spel å mindre toleranser å mindre effemtutag...50cc 5hk...85cc 30hk..do thev math..mvh skruva
s

Jag skall ge di ett bra svar på din fråga för det första så får du inte ens ut 30hk ur en 85cc motor möjligen i dina drömmardom ger i runda slängar 18-20hk så var det med den high performace.
Sen talar du inte ens om hur du bestyckar förgasaren om du nu kan det man brukar använda ,bar .hg.luftfuktighet.när man bestyckar en förgasare.
Jag tror inte ens du ha fått satt dina fingrar i en riktig motor ens så att bara döma ut en soppa för att du har klantat dig är ingen ursäkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).