Motorsåg och handhållet

stihl201 svår starta med startsnöre

15 inlägg 599 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

stihl201 svår starta med startsnöre

Töre  
#909726Nån som varit med om att sågen blivit väldigt svår dra igång med startsnöret , det är presis som den är för högtänd . får jag bara igång den går den som bara den . Men det verkar som att det är värst första starten . Eller rinner det in bensin som ställer sig uppe på kolven . Tacksam för ider . upplever inte det varit så förut .

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl201 svår starta med startsnöre

Björnliden  
#909741Min 201går inte att rycka i gång då den är kall.
Jag drar sakta 10-20 kolvslag innan det går att rycka hela startsnöret ut. Så startar den strax, 2 ryck med choke sen igång för det mesta. När sågen är varm startar den lätt. Jag undrar också varför den är så otroligt trög då den är kall.

Töre  
Björnliden skrev:Min 201går inte att rycka i gång då den är kall.
Jag drar sakta 10-20 kolvslag innan det går att rycka hela startsnöret ut. Så startar den strax, 2 ryck med choke sen igång för det mesta. När sågen är varm startar den lätt. Jag undrar också varför den är så otroligt trög då den är kall.

Ok då är det inte bara jag som har det problemet , vi får hoppas vi får svar här från alla duktiga skogshuggare . Måste väl vara många här som kan detta med motorsågar , och alla tänkbara problem som kan uppstå.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#909756Min funkar bra att dra igång den men den är tyngre att dra än min 346XP.

Töre  
#909776Läste på Självverksamma skogsägare på facebook ,där var en som hadde samma problem , där trodde dom att sågen var skuren , men tycker den inte borde gå så bra då när man väl får igång den .

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#909777Vet inte om det spelar nån roll men sågen har ingen choke den har elektronisk styrd förgasare så det enda (choken ) gör är nog höja varvtalet.

Tralsmo  
#909787Nu har ja ju inte nån specifik kunskap om hur stihl har konstruerat detta.

Men choke i vanlig mening på stihl vill ja inte påstå att de är. Sågen går hur länge som helst i de så kallade "choke" läget. Huskvarna surar ner sig direkt om man gör likadant.

De ja funderar på är om "choke" knappen fungerar.
Den borde ju indikera kallstart å sen får sågen själv bestämma bränslemängd.
Om knappen inte funkar som den skall så kanske sågen tror att de är varmstart?

Bara en brainstorming.

Användarvisningsbild

toker72  
#909790Du kan använda knappen mär sågen är varm om du vill då höjs varvtalet och man använder ju knappen om man vill kalibrera förgasaren.

Tralsmo  
#909792Ja kollade på en av mina 201 å de sitter ett vanligt chokespjäll på den som manövreras från knappen.
Den vita prylen som ja satt ett rött kryss på verkar vara en givare som känner i vilket läge spjällaxeln är i.

Vilken typ av givare är ju svårt att säga men om den inte funkar blir ju styrenheten lite vilse.

Sen kan man ju tänka sig att de borde sitta en tempgivare ochså som avgör hur mycket bränsle som behövs.

De bästa är nog å låta göra en analys me dator på sågen.

Ja nu har ja ju glömt va rs nämnde i sin första kommentar så de kanske redan är gjort.

Tralsmo  
#909793Joo nu läste ja första inlägget igen.

Mina bägge 201 är inte trögstartade me högt komp så bränsle i cylindern kan de ju va om de är mycket komp.

Då finns de ju risk för att den surat ner sig ochså å då brukar de va full gas som gäller när man drar igång.

Användarvisningsbild

toker72  
Tralsmo skrev:Ja kollade på en av mina 201 å de sitter ett vanligt chokespjäll på den som manövreras från knappen.
Den vita prylen som ja satt ett rött kryss på verkar vara en givare som känner i vilket läge spjällaxeln är i.

Vilken typ av givare är ju svårt att säga men om den inte funkar blir ju styrenheten lite vilse.

Sen kan man ju tänka sig att de borde sitta en tempgivare ochså som avgör hur mycket bränsle som behövs.

Ja nu har ja ju glömt va rs nämnde i sin första kommentar så de kanske redan är gjort.

Rev ju min en gång å byte insugsgummi men kommer inte ihåg hur det ser ut men min såg går i alla fall utmärkt med (choken) inne trots den är varm.

Tralsmo  
toker72 skrev:
Tralsmo skrev:Ja kollade på en av mina 201 å de sitter ett vanligt chokespjäll på den som manövreras från knappen.

Rev ju min en gång å byte insugsgummi men kommer inte ihåg hur det ser ut men min såg går i alla fall utmärkt med (choken) inne trots den är varm.

Jooo,, de är samma med mina bägge.
Dom går hur länge som helst med choke knappen intryckt.
De får mig att tro att om choke spjäll är stängt å styrenheten inte vet det så styr den bränslet i förhållande till luften som en vanlig varmstart.

De som sägs är ju att de är högt komp i sågarna å de kan ju bero på mycke bränsle i cylindern.

Ja ja vet ju egentligen inte hur de funkar, bara att mina bägge sågar funkar å alls inte är trögstartade vare sig kallt eller varmt.

Användarvisningsbild

Williamm  
#909797De har choke spjäll men datan kan kompensera för det så de kan gå med choken i. Hva ska funka lika dant men lycks inte förutom de nyaste generation.

Töre  
Tralsmo skrev:
toker72 skrev:

Jooo,, de är samma med mina bägge.
Dom går hur länge som helst med choke knappen intryckt.
De får mig att tro att om choke spjäll är stängt å styrenheten inte vet det så styr den bränslet i förhållande till luften som en vanlig varmstart.

De som sägs är ju att de är högt komp i sågarna å de kan ju bero på mycke bränsle i cylindern.

Ja ja vet ju egentligen inte hur de funkar, bara att mina bägge sågar funkar å alls inte är trögstartade vare sig kallt eller varmt.

Som du skriver är det högt komp som gör att det är svårt dra igång den , prova igår att ta dän stiftet och dra några gånger och sen satte jag i det på halva gängan ,men det hadde ingen verkan lika trögt , men jag tror det kommer an på att gnistan kommer för tidigt ,kolven har inte hunnit över ,men slog mig att jag ska testa ta dän tänkabel i morgon och se om det blir någon skilnad .

TS

Töre  
#909886Körde en kallibrering på sågen i kväll , har aldrig gjort det förut , det kanske hjälper får se i morgon .

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).