Motorsåg och handhållet

stihl 201 varvar inte upp

15 inlägg 1141 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

stihl 201 varvar inte upp

Mellberg  
#909061Kör en tank ut, tankar upp. Sågen startar och går på tomgång, men varvar inte upp i driftläge. Vad göra?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: stihl 201 varvar inte upp

jannee  
#909070Lördag och Söndag = vilodagar 😀
Gasspjäll - funktion - luftfiltret - ok ??
Absurd tanke, men du har inte petat i kastskyddet ?
Sitter två skydd, både i svärdet och i bågen.

Användarvisningsbild

crosberg  
#909108Om inget händer och den bara fortsätter i tomgång, då kanske problem med gasspjäll funktion som jannee säger. Om den strax dör istället för att gasa upp då är problemet nog att den får luft men inte tilräckligt benzin - kolla bränsleflödet. Om bränsleflödet från tanken fungerar, ta isär och rensa förgasaren (först skulle jag prova att justera förgasaren, men det går ju inte på en 201 med M-tronic..?). Det kan i alla fall vara skit som blokerar för bränslet.
Kolla också tankventil, dvs. om det dras in luft i tanken eller om det bildas vakuum vilket i sin tur begränser benzinflödet.
Detta vore typiska möjliga orsaker, i alle fall med vanlig gammal mekanik. Någon sorts defekt med M-Tronic kan väl orsaka samma symptom på ett annat sätt.. Då måste något modul/sensor/förgasare nog bytas, gissar jag.

Mvh Christian

tallen100  
Mellberg skrev:Kör en tank ut, tankar upp. Sågen startar och går på tomgång, men varvar inte upp i driftläge. Vad göra?

Inte lätt att svara på.
Reagerar den inte alls på gasen, eller bludrar/surar den, eller vill den stanna när du ger den gas?

Användarvisningsbild

Mellberg  
#909168Gasar jag försiktigt går den upp i varv, men det finns ingen kraft. Min lokala verkstad slog igen för en månad sedan, så nu är det 5 mil till närmaste verkstad. Men har en 201a till och den funkar 😎

TS
Användarvisningsbild

ulf Jon  
#909180Det sitter ett mässings filter i förgasaren på inkommande bränsle som kan ha kläggat ihop.

Användarvisningsbild

crosberg  
#909185Låter helt avgjort som skit i förgasaren som blokerar benzinen. Klarar försiktig acceleration men dör strax vid belastning. Händer enligt min erfarenhet oftast med små sågar = små ventiler og kanaler i förgasaren. Jag hade en MS-180 som hade det problem (fixade det men sålde ändå sågen, dåligaste såg jag nånsin haft - 201 är hel annan och bra kvalité). När jag haft problemet satt skitet i “metering chamber” och ventilerne där dvs. sista del av systemet. Lycka till med att ta den isär och rensa. Byta evt. membraner vid samma tilfälle :-)

Mvh Christian

Användarvisningsbild

crosberg  
#909186PS. Om du har tur kan det fixa sig själv om skitet dras hela vägen igenom systemet. Prova evt. att dra i snöret flera gånger med chokerspjäll stängt - då blir det bra vakuum och benzin kan kanske dras igenom och rensa blokaget.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
crosberg skrev:Låter helt avgjort som skit i förgasaren som blokerar benzinen. Klarar försiktig acceleration men dör strax vid belastning. Händer enligt min erfarenhet oftast med små sågar = små ventiler og kanaler i förgasaren. Jag hade en MS-180 som hade det problem (fixade det men sålde ändå sågen, dåligaste såg jag nånsin haft - 201 är hel annan och bra kvalité). När jag haft problemet satt skitet i “metering chamber” och ventilerne där dvs. sista del av systemet. Lycka till med att ta den isär och rensa. Byta evt. membraner vid samma tilfälle :-)

Mvh Christian
Håller med i o m att problemet uppstod vid slut soppa/upptankning.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#909372Har testat att starta hemma på gården till och från och det lossnade inte. Nu senast öppnade jag bensintanken och upplevde då att det fanns ett undertryck. Nu gick sågen något bättre och vi åkte ut för skarpt läge. Körde tomt och sågen var i körbart skick, men inte mer..

Körde ut en tank med tvillingen idag och där var det verkligen klös i grejerna ... 😁

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#909374Bra ändå motorsågen startar och går på tomgång nu, så det går att kalibrera M-Tronic systemet. 😀

Om det var något fel på tankventilationen, verkar den fungera nu; motorn stannade inte efter ett stund.

Användarvisningsbild

crosberg  
HannuRöj skrev:Bra ändå motorsågen startar och går på tomgång nu, så det går att kalibrera M-Tronic systemet. 😀

Fast om det är et mekanisk problem med bränsleflödet då går det inte att bara kalibrera.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
crosberg skrev:
HannuRöj skrev:Bra ändå motorsågen startar och går på tomgång nu, så det går att kalibrera M-Tronic systemet. 😀

Fast om det är et mekanisk problem med bränsleflödet då går det inte att bara kalibrera.

Stämmer bra det. Kalibering är ingen reparation. 😀

Får motorn dåligt med bränsle, alltså mager blandning, går den inte bra tomgång utan går på högre varvtal och motorn stannar vid gaspådrag. Även M-Tronic beter sig så när silen inom förgasaren är smutsig.

Sen kan ju magnetventilen som doserar bränslen vara felaktig och motor går på rik blandning. Symptomen: motorn startar bra och går bra tomgång men varvar upp sakta.
Svart liten plastdel med två elkablar och en liten skruv. Ventilen är inte skärskilt dyr som reservdel och den går att byta enkelt, utan att demontera förgasaren.

Användarvisningsbild

crosberg  
HannuRöj skrev:Får motorn dåligt med bränsle, alltså mager blandning, går den inte bra tomgång utan går på högre varvtal och motorn stannar vid gaspådrag. Även M-Tronic beter sig så när silen inom förgasaren är smutsig.

Sen kan ju magnetventilen som doserar bränslen vara felaktig och motor går på rik blandning. Symptomen: motorn startar bra och går bra tomgång men varvar upp sakta.
Svart liten plastdel med två elkablar och en liten skruv. Ventilen är inte skärskilt dyr som reservdel och den går att byta enkelt, utan att demontera förgasaren.

Jag vet inte precis hur M-Tronic fungerar. Traditionell mekanisk motorsågsförgasare har ju två bränsle-ventiler motsvarande L och H skruvorna. Här kan man evt. ha problem med endast H-ventilen och då kan det gå fint i tomgång och sen bara bli problem med acceleration og full kraft, som Mellberg beskriver. Har M-Tronic bara 1 ventil eller hur?

Jag håller med om att för mycket bränsle (rik blandning) också kan ge liknande symptom även på en vanlig såg: dvs. okej tomgång men långsam acceleration och svag kraft (pga att sågen kör 4-takt).
Detta kan t ex hända om man omedvetet kör med choker på (inte på Stihl förstås pga designet, men det har hänt mig med en Dolmar 111 där man lätt råkar dra ut chokeren utan att upptäcka dette. Sågen kör då utan fart och kraft. Oftast kommer det då blå rök, men inte i alla fall, och då förstår man kanske inte vad som hänt).

Användarvisningsbild

HannuRöj  
crosberg skrev:
HannuRöj skrev:Får motorn dåligt med bränsle, alltså mager blandning, går den inte bra tomgång utan går på högre varvtal och motorn stannar vid gaspådrag. Även M-Tronic beter sig så när silen inom förgasaren är smutsig.

Jag vet inte precis hur M-Tronic fungerar. Traditionell mekanisk motorsågsförgasare har ju två bränsle-ventiler motsvarande L och H skruvorna. Här kan man evt. ha problem med endast H-ventilen och då kan det gå fint i tomgång och sen bara bli problem med acceleration og full kraft, som Mellberg beskriver. Har M-Tronic bara 1 ventil eller hur?

Jag håller med om att för mycket bränsle (rik blandning) också kan ge liknande symptom även på en vanlig såg: dvs. okej tomgång men långsam acceleration och svag kraft (pga att sågen kör 4-takt).
Detta kan t ex hända om man omedvetet kör med choker på (inte på Stihl förstås pga designet, men det har hänt mig med en Dolmar 111 där man lätt råkar dra ut chokeren utan att upptäcka dette. Sågen kör då utan fart och kraft. Oftast kommer det då blå rök, men inte i alla fall, och då förstår man kanske inte vad som hänt).
😀 Ja det är bara en elventil på M-Tronic. Om det finns en annan oställbar munstycke/kanal också minns jag inte eksakt. Systemet är smart byggt i varjefall, det går att starta varm motor chokeknoppen i startläge; ventilen doserar inte för rik blandning.

Jag har bytit en elventil på min 460, då det blev lat och trött på acceleration, samt rensat silen inom förgasaren på 201n.
Rätt driftsäkra har dom nog varit. Har kört ganska mycket med mina sågar genom åren och det är bara dessa två fel som kommit på bränslesidan.
Inga fel alls förekommit på tändning.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).