Motorsåg och handhållet

Jonsered 2153 tappar gnistan. Svänghjul?

5 inlägg 354 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Jonsered 2153 tappar gnistan. Svänghjul?

Stefan_B  
#908793Jonserd 2153, började tjuvstanna och vara svårstartad för att senare helt dö. Konstaterat att gnistan bara kommer ibland med tändstiftet mot cylindern.
Kollade tändspolens mått mot svänghjulet, men blev konfunderad över att måttet skiljer mellan svänghjulets två magneter, det är som om svänghjulet vore ovalt, se bilder. Ställer jag 0,3-0,4mm på ena magneten så är det 0,7-0,8 mm på andra magneten. Kan svänghjulen bli ovala 🤔 ? Jag har ingen anleding att tro att veven är krokig, den gick fint utan vibrationer och det har aldrig tagit tvärstopp. Kanske bara ska beställa en ny tändspole och prova att sätta in 🤔?
Är det nån som varit med om nåt liknande?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Jonsered 2153 tappar gnistan. Svänghjul?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908807Min ena 2152 gav upp under förra året. Konstaterat fel på tändspolen. Med tanke på att det är samma generation som din så är det väl inte otroligt att de av åldersskäl börjar ge sig.

Användarvisningsbild

Williamm  
#908818Att avståndet från spolen till svänghjulet varierar lite är normalt. Jag tror inte det orsakar problemet.

Kolla sladdarna till stoppknappen så de inte är nötta och jordar samt att tändstiftet funkar bra i en annan såg innan du byter spole. (man kan ha otur med nya stift och spolar är dyra)

Användarvisningsbild

Stefan_B  
#908827Tack för svaren! Ska testa ett stift till innan jag skaffar ny tändmodul, kablarna ser ok ut. Jag har forskat vidare kring svänghjulet. Det är ju naturligt bara en magnet som ger tändpunkten, den andra magneten är nån slags referens. Så det kan ju tänkas att magneterna ska ha olika avstånd till tändmodulen🤔

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#908834I tändhatten sitter en bit lindad metalltråd med en krok som krokar i tändkabeln.
Om den är av kan den också orsaka att gnistan bara kommer ibland.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).