Motorsåg och handhållet

Dagens samlarsågar

477 inlägg 61521 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

halvproffs  
#598767 Hittills bästa såg jag haft. 550 som jag har nu kommer att klå den känns det som. Har en 242 renoverad till fint skick som jag också använt en del i höst.
Den första 242an vann jag i en tävling i säker hantering som skogsvårdstyrelsen tillsammans med Husqvarna arrangerade i Arbrå 1998 så jag har lite extra kärlek till den.

Är det någon här på forumet som var där då?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598771 Det är kortleksskapsrens favorit såg.
Den han nyttar mest i skogen fortfarande.
Tror inte han har nån ny kvar men har massor med delar till dem så han borde få ihip en ny.

Härlig såg som blev näst sist ut i sin sdrie. 246 var sist ut om jag minns rätt.
De första 242CAT hade keramisk cat. Ingen höjdare. Sen kom metall cat och smälta kåpor..
Den hade högerhandsbroms som tillval de första åren. Lättskruvad, rolig såg!

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598777 Det händer emellanåt att jag tar fram min 242 XPG med högerhandsbroms och 13" svärd när min 536 XP blir alltför klen. Farsan köpte den år 1989, tror jag. Jag ärvde den när farsan kände sig för gammal för att jobba i skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

halvproffs  
#598783 Är det effektskillnad på tidiga och sena 242or?

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598814 Nej det tycker jag inte.
Även om vissa går bättre än andra så vill jag nog påstå det är generellt genom modellens produktion i alla dess varianter.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598898 Det var ett roligt inslag i tråden detta!
Tack Åke!

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598900 Dagens samlarsåg blir Norlett 35!
Denna såg är en hobby såg som mom är gjord av TML och såld i en mängd märken och färger.
Trail Manufacturing Limited köptes av Elux och de vräktes ut såg från fabriken i Canada. Elux tog snabbt upp dem i sina märken. Kunder som köpte en pall fick välja färg o logga kan man säga.
Otroligt billiga såg som hade mellan 20 och 100 drift timmar beroende på modell.
Konstruktionen i sig själv var banbrytande då det inte var en del allt byggs på utan en motor man klär i kåpor sen är det bra med det. "Clam shell design" eller "Ägg konstruktion" vilket namn van vill...
Påsk egg är inte helt ovanligt...

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#598908 Har funnits som otaliga märken, på samma sätt som idag med billighetssågarna från Kina. De här sågarna får man nog säga var något bättre än lågprissmörjan vi ser idag. Som Mange säger, även de kända märkena köpte upp dessa sågar i stora mängder målade i egna färger.

En sån här såg i bra skick är inte att förakta för småjobb, smidiga att hantera och rätt bra krut. Sen är hållbarheten i längden inget att skryta med, det är en konsumentprodukt för tillfällig användning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598909 Elux köpte TML, inte bara sågar utan hela filefjongen 1980-81.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Erre  
#599657 Fynd!

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599676 Alltid kul med litteratur!

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Erre  
#599721 Någon som är intresserad?
@Mange
@Kärrabol

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599723 Kan du kolla o se om det är nåt tryck nummer på dem?
Jag har några men det fanns flera lika.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Erre  
#599725 Ska kolla. Återkommer.
Har en rätt skaplig bunt. Storstädning på jobbet nämligen. :d
Skickar i pm

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#599745 En tysk, SOLO 70. Den har funnits i lite olika utföranden. Det finns ett typnummer som särskiljer de olika varianterna. Den här är av typ 60107.

70 cc, 9,9 kg. Lanserades 1964.

1576089487_120807_04.jpg

1576089486_120807_03.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).