Motorsåg och handhållet

Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

17 inlägg 2793 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Lönnsirap  
#591553 Har just anslutit mig och läst och lusat runt, men jag finner det mesta så daterat.
Vi bränner ca 109 kubikmeter ved per vinter i uppvärmning av huset.
Hittills har vi avverkat i egen skog, men omständigheter gör att vi nu kommer att köpa löstimmer och köra vedkapning och travning av ved på gårdsplan. Nu står vi redo att köpa en motorsåg. Maken prisar den gamla Husqvarnan men den gamla sorten finns ej att uppbringa längre. Så mycket har hänt på marknaden sedan dess. Vilka goda råd har ni erfarna att ge?
Vi kan med andra ord köra elektriskt eftersom arbetet genomförs på gårdsplan. Sågen ska lätt klara 109 kubikmeter per år. Vilka fakta behövs för att få goda råd inför köpet av en motorsåg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

isteskog  
#591556 Varför inte köpa en vedmaskin istället när såna mängder ska kapas?

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Avslutat-02  
#591557 Vedmaskin.....ja bra idé.

Hur tänker ni själva att sågen ska vara?
70cc och 20" svärd?
Liten och lätt?

Användarvisningsbild

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Lönnsirap  
#591567 Har just upptäckt vedmaskinen som ju verkar mycket behändig och effektiv. Vet inte ens om den finns att få tag på i Kanada.
Motorsågen bör vara Lättsam att jobba med. Det blir ju tungt för axlar och ben. Jag såg två storlekar på svärd (kan det vara sant, eller finns det flera) och det såg ut som det kortare svärdet skulle vara tillräckligt. 70cc o s v, etc... det är bl a det som vore bra att få veta. Vad är det som man ska tänka på o vad är det som är avgörande vid köp av motorsåg. Numera finns ju alla finesser såsom uppvärmda handtag, kanske knappstart istället för att dra igång. Vilka av dessa finesser är avgörande vid köp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Lönnsirap  
#591569 50 till 60cc med ett svärd om 18" verkar rimligt. Lättviktig nog att hantera. Lättstartad eftersom muskulaturen är mer van vid arbete vid datorn. Tittat på Stihl CS-210, Husqvarna 455 och uppåt och till sist japanska märket Echo 501 och 590
Husqvarna är inte längre kända för god eftermarknad eller hög service utan snarare för nonchalans, 1 års garanti.
Echo erbjuder dessutom 5 års garanti. Känner någon till märket Oregon? Tydligen den enda motorsågen som erbjuder automatisk självslipning av kedjan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

totte  
#591572 Oregon är ett märke för kedjor och svärd främst men det finns visst några elsågar med det märket. De har lanserat den självslipande kedjan, något som dykt upp med jämna mellanrum genom åren, sen 70-talet i alla fall. Har aldrig fungerat särskilt bra, gör det inte nu heller. Avråder bestämt. Sågarna är lågprisgrejor som inte hör hemma i seriös vedproduktion.

Sen måste du förstås bestämma om det skall vara bensin eller elsåg.

Är det el det gäller för de här kvantiteterna så är det nog Stihls elsågar som är alternativet.

Snackar vi bensinsåg och över 100 m3 varje år så är det bara stora sågar som gäller och håller. 70 cc minst.

Sen är det ju klart att det finns vedmaskiner av många fabrikat i Kanada. Men då snackar vi ju andra pengar än köp av en motorsåg. Klyv behöver ni förstås, men det kanske ni redan har.

Hursomhelst för att göra över hundra kubik ved så duger det inte med några hobbygrejor, håller kanske inte ens för en årsved.

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

jannee  
#591573 För att kubba upp något hundratal fub under par dagar behövs det ingen märkvärdig såg.
Innan vi införskaffade vedmaskinen nyttjade jag en Jonsered 2051 med 15 tums svärd, väl filad och undvika att såga i sand/jord gick det som en dans.
I stället för att skadas verkade det mest som att sågen trivdes, gick absolut bättre andra dagen än första.
Kan vara optimalt om man håller sågen ren från spån (runt cylindern)

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Avslutat-02  
#591576 Vad är det för husqvarna ni har nu?

Vidare så visst det GÅR med mindre sågar men de tar stryk.

Ska man kapa med en t,ex hobbysåg så krävs det minst två....

Kolla efter sågar utan plast i vevhuset.
Ingen såg under 50-60 cc i stort sett.

Användarvisningsbild

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

halvproffs  
#591583 Är det ett himla stort hus eller väldigt dåligt isolerat när det går åt såna mängder?
Är det dåligt isolerat borde du ser över det först tycker jag.
Mycket jobb att såga upp över 100kubik och sen klyva det.
En vedmaskin är väl det rätta i ditt fall.
Sen är det väl en ekonomisk fråga också, motorsåg och yxa kostar ju inte mycket.

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

isteskog  
#591586 Inte tid heller om man har oömt med den ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Lönnsirap  
#591640 Tack för goda råd. Vedmaskinen var som sagt nåt alldeles nytt för mig och som jag har kollat!!! Jodå de finns även där på andra sidan pölen. Som sagt det handlar om en helt annan kassa! Och tid är det enda vi är rika på. ...men KANSKE hyra - maken kollar för fullt där hemma. Det verkar som om EN GUBBE ingår i hyra av vedmaskin, vilket kan vara bra för maskinens skull apropå uthyrning till de som INTE är proffs.
Maken säger han skulle bli totalt utskrattad om han stod där med en elektrisk såg.
Det är en fördel med bensindriven för då kan vi gå ut o hålla stigarna öppna från trädfällen.
VI är tillbaka till motorsåg o jag har dragit slutsatsen att inget under 60cc, bensin, inget plastigt i vevhuset, gott underhåll under och efter.
Huset är ca 120 varje plan så 360m2 välisolerat - placerat som i ett rum i skogen, ingen horisont bara storskog.
MEN bland de fattigaste delarna av Kanada, en liten engelsk enklav i Quebec där bönderna alltid är jagade och ligger efter med ohyggligt dåliga maskinparker så det har hittills ALDRIG fungerat att bygga upp vedförrådet. Skräpved med andra ord som gör att vi bränner upp så mycket, tror jag. Orimligt! Nu har vi begravt grannen som hjälpte fälla träden i våran skog mot att han fick sitt eget vinterförråd av ved. Så nu ska vi klara oss själva. Denna vinters ved tvingades vi köpa färdig. Men då vi inte klarar av att själva gallra i skogen så köper vi stockar/timmer för att själva kapa o klyva. Så vi köper redan nu för nästa år o s v. Bästa perioden köpa förstår jag är feb - april!?!?
Tidigare hade vi en vedeldad panna och ved i källaren och öppnade en lucka och kastade in ved två ggr per vinter och fick myggbett mitt i vintern. Numera har vi en utomhus vedeldad vattenburen värme, en s.k. outdoor waterboiler furnace. Helt fantastisk! Och med mycket skönare och jämnare värme och slippa oroa sig över kolmonoxid förgiftning.
Det dröjer nog inte länge förrän denna form av uppvärmning även förbjuds med tanke på klimatförändring.
Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Avslutat-02  
#591643 Jag vet inte hur det ser ut på den sidan om pölen som ni befinner er på men här så har man gjort om märket Jonsered till konsument maskiner och därmed tagit bort sågen cs 2188 den är annars en såg som jag rekommenderar starkt, lite tung kanske men då finns kraften iallafall...

Ca 86 cc och 6.5 hk har jag för mig.
Jag har föregångaren cs 2186... :-bd

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

Avslutat-02  
#591669 Synd att frakten tar tid och att frakten säkert skulle bli jättedyr,,,, men denna skulle jag ha köpt till vedbacken..

https://mobil.blocket.se/annons/orebro/ ... g/86824706

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

axwell  
#591694
vinterrojarn skrev:Synd att frakten tar tid och att frakten säkert skulle bli jättedyr,,,, men denna skulle jag ha köpt till vedbacken..

https://mobil.blocket.se/annons/orebro/ ... g/86824706


Röjarn, jag vet inte hur du brukar länka till blocket men jag får aldrig upp dina annonser på blocket.

Avatar Fallback

Re: Goda Råd inför vintersäsongen 2019/20

tallen100  
#591696
axwell skrev:
vinterrojarn skrev:Synd att frakten tar tid och att frakten säkert skulle bli jättedyr,,,, men denna skulle jag ha köpt till vedbacken..

https://mobil.blocket.se/annons/orebro/ ... g/86824706


Röjarn, jag vet inte hur du brukar länka till blocket men jag får aldrig upp dina annonser på blocket.

Nä det blev ju till blockets startsida

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).