SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

221 inlägg 68137 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Hema  
#545337 Hade det varit ett smartare drag att krympt sågen, så den presterade som den gamla mer eller mindre, vägde kanske lite mindre men hade bättre hållbarhet?

Det är svårt att inte vara lite kluven till att den blivit tyngre. Samt en helt annan fråga, bara jag som tycker 545:an, med den mörkare färgen är snyggare? :)

Slutligen, den största visuella skillnaden mellan mark1 o mark2 är ljuddämparen?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

hqvkamil  
#545342 545 ser cool ut. :-bd Mark 1 och Mark 2 allt är annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545361 Personligen tycker jag att det hade varit roligare om Husqvarna sagt.
- Det blir ingen nylansering av 550XP, nu har vi mixtrat och mekat med det här sen 2012 och kommit fram till att en motorsåg blir inte bättre av att den har USB-anslutning. Därför skiter vi i det här och återlanserar 300 serien. Först ut är 339XPG NE och 346XPG NE. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Robertberg  
#545379 Enligt livesändningen på Instagram så är 545an nu jämförbar med gamla 550n, och nya 550n ska inte vara långt efter 560n.
Men de nya är inte planerade att komma med triobrake. Tråkigt tycker jag.

Hade det inte varit enklare om de nya sågarna hetat tex 552 och 546?

Och kommer det bli samma jippo när nya röjsågar lanseras? Det är väl de produkterna som flest yrkesverksamma inom skogen använder. Fast det är väl inte lika coola produkter..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

stone66  
#545412 Varför inte göra sågen lättare. Nog så tungt som det är. Känns inte som rätt väg att gå. Känns som en paniksminkning av en gammal gris. Jag trodde ju på insprutning det har ju bilar haft sen 80-talet. Har lite svårt för autotune vem skulle va nöjd me o tokgasa bilen nåra minuter innan man kunde köra iväg. Annars nöjd me 550 orkar ju bra men känns outvecklad

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-02  
#545417 Bara för att en såg har autotune betyder ju inte det att den är världsbäst, ja har haft svårt för dessa sågar från start. Bara att ja måste kalibrera sågen eller byta mjukvara då och då det kostar pengar. En del sågar fick man köra på macksoppa för att få dessa att fungera...

Nu kommer man med en upp snyggad Maskin som kanske fungerar, ja vi får se

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

stone66  
#545421
vinterrojarn skrev:Bara för att en såg har autotune betyder ju inte det att den är världsbäst, ja har haft svårt för dessa sågar från start. Bara att ja måste kalibrera sågen eller byta mjukvara då och då det kostar pengar. En del sågar fick man köra på macksoppa för att få dessa att fungera...

Nu kommer man med en upp snyggad Maskin som kanske fungerar, ja vi får se

Jag är tveksam men det är jag av naturen. Måste överbevisas men det händer ju då o då

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-02  
#545425 Ja skulle inte köpa denna såg hellre en bättre begagnad och renovera...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545426 Kjøp ei stihl 261 heller, fungere bra og lika sterk som nye 550 mark 2, min sakna dog handtaksvarme utenom da så like eg ho godt. 4 hg lettare og.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Ldsaren  
#545429 Jag har en Jonsered med autotune och en Stihl 201 med data , funkar jättebra än ,men men, är ju imot detta egentligen.
Därför Makita motsvarande.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

stone66  
#545431 Jag har en stihl 261 bra såg men lite smäck me lagringen till kopplingstrumman har bytt 3 gånger. O nu sist va trumman kass me. Gillar mina 346:or & 350

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-02  
#545434 Jag har en dolmar eller Makita som de också heter, men ja tycker lite fattas.....
Ergonomi och avvib.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Westra Aros  
#545436 Vill man hinna med något skulle jag inte välja 261, det blir tröttsamt att vänta på att sågen ska varva upp.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Ldsaren  
#545439 Okey vinterrojarn
Vill bara ha fram lite mera än bara Stihl o Hva som tävlar hela tiden , om små små saker som man blir bättre på .
Livslängd är jag mera intresserad av . Eller vad sägs ?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

stone66  
#545442
Westra Aros skrev:Vill man hinna med något skulle jag inte välja 261, det blir tröttsamt att vänta på att sågen ska varva upp.

Nja då måste de va nått fel har en stihl 261. O va sjukt besviken på den när jag köpte den. Första nya sågen men blev bara bättre obättre för varje tank= bra såg förutom lagringen till kopplingstrumman plastsmäck. En av mina förstasågar lättstartad mot en Husqvarna. Eller startar på mindre ryck

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).