Motorsåg och handhållet

Elsåg, vilka kedjor passar? (Vad är 3/8 mini?)

3 inlägg 3686 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elsåg, vilka kedjor passar? (Vad är 3/8 mini?)

Södertorparen  
#515408 Skaffat mig en Husqvarna elsåg som komplement. Den levererades med 16" svärd och en 56dl 3/8 mini, 1,3 mm spårvidd kedja, det var jag inte beredd på, trodde det skulle vara samma .325 som till bensinsågen. Behöver fler kedjor och några reservsvärd. Då inställer sig frågan, vilka kedjor passar?

När jag kikar på olika säljares sidor står det att de säljer t.ex. en 56dl, 3/8, 1,3 mm kedja och passande 16" svärd. Ok? Har de glömt att skriva "mini" eller kan man sätta en 3/8 kedja på en såg och svärd gjorda för 3/8 mini? Hur är det med kedjor från andra leverantörer? Kan jag sätta en Sihl 3/8 picco micro, mini eller super (eller vad de heter) på min såg som är gjord för 3/8 mini?

Vad ska en 56dl, 3/8 mini, 1,3 mm Husqvarna kedja filas med för fildiameter?

För att komma ifrån detta krångel, när jag köper nya svärd så kan jag strunta i mini-tjafset och köpa 3/8 1,3 mm svärd i t.ex. 14" (utan mini) och köpa 3/8 1,3 mm kedjor (utan mini). Är kedjedrevet också avsett för "mini"?

Kan jag byta drevet till .325 och slippa allt krångel och använda samma svärd och kedjor som till bensinaren eller är det något annat knas då, som att springan i bakänden av svärdet har andra dimensioner eller hålen för kedjespänningen har andra dimensioner?

Ifall det ska fortsätta vara 3/8 mini, var hittar man bra pris på kedjor och svärd (14" eller 16")?

Vad är egentligen mini? 3/8 är avståndet mellan nitarna, typ, men vad är mini? Är det lite kortare tum då, mini-tum eller kanske verktum som bara är 24,7 mm istället för vanliga 25,4 mm? :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elsåg, vilka kedjor passar? (Vad är 3/8 mini?)

åberg  
#515536 Frågor om kedjedelning överlåter jag med varm hand till de med mer kunskap i ämnet men för svärden tror jag det fungerar med TTM-metoden. (Ta loss. Titta. Mät.) :smile:

Avatar Fallback

Re: Elsåg, vilka kedjor passar? (Vad är 3/8 mini?)

Ferguson system  
#515591 3/8" LP (kalles også Picco og mini) er ikke det samme som vanlig 3/8" deling. Det er kjededeling, sporbredde og antal DL (delinger/drivlenker) du må se på når du skal ha ny kjede/sverd i forhold til drevet på saga.
Det er ofte en grunn til at ei sag kommer med en type deling/drev og ikke noe annet. Man kan selvfølgelig bytte drev og sverd (så lenge sverdfestet er likt), men man skal da være obs på flere faktorer. Endret kjedehastighet, sag som går tyngre eller lettere, typen tre man skjærer i, vibrasjoner, osv.

1/4 deling: 3.2mm fil.
3/8 LP deling: 4.0mm fil.
.325 deling: 4,8mm fil.
3/8 deling: 5.2 / 5,5 mm fil.
.404 deling: 5,5mm fil.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).