Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP vill inte gå

46 inlägg 22274 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#491551 Kolven kan du putsa med fint slippapper, 220 eller så. Bara för att snygga till den lite. Kolvring är bara fråga om rätt mått, 44 mm och har jag för mig 1,5 x 1,5, men kolla tjockleken.

Svårt att säga om den där kolven på ebay, det är väl alltid lite chansning att köpa piratdelar men funkar nog.

Vevaxeltätningarna hittar du förstås på vevaxeln, direkt utanför lagren. Känns dom fortfarande spänstiga i gummit så kan du behålla, men har dom hårdnat bör du byta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

johan eriksson  
#491555 Hade jag ändå plockat ner så långt så hade jag nog investerat 200:- i nya vevaxeltätningar. Är inte så dyra om man går till någon som säljer lager och industriförnödenheter.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#491577
totte skrev:Kolven kan du putsa med fint slippapper, 220 eller så. Bara för att snygga till den lite. Kolvring är bara fråga om rätt mått, 44 mm och har jag för mig 1,5 x 1,5, men kolla tjockleken.

Svårt att säga om den där kolven på ebay, det är väl alltid lite chansning att köpa piratdelar men funkar nog.

Vevaxeltätningarna hittar du förstås på vevaxeln, direkt utanför lagren. Känns dom fortfarande spänstiga i gummit så kan du behålla, men har dom hårdnat bör du byta.


Okej då ska jag se om jag har sånt slippapper. Kolvring fanns på Håkma så jag hoppas det är rätt. Jag nöjer mig med att byta ringen i nuläget sen får vi se.

johan eriksson skrev:Hade jag ändå plockat ner så långt så hade jag nog investerat 200:- i nya vevaxeltätningar. Är inte så dyra om man går till någon som säljer lager och industriförnödenheter.


Japp jag ska skaffa nya och dom kändes väl inte allt för hårda men jag byter när jag liks har plockat ner i princip hela sågen.

Sen har jag en fråga om en Jonsered 535, hur mycket skiljer mellan en sån och en 520 SP. Det är nämligen så att jag har en 535 som jag köpte på Tradera som går utav bara fan och är bland det mest lättstartade jag stött på men som inte smörjer svärdet. Har bytt det såkallade tanklodet i oljetanken och rengjort munstycket i kedjehuset men det kommer inte en droppe olja. Är oljepumpen konstruerad likadant på den som på 520in att jag måste riva cylindern för att se pumpen och drevet?

Tänkte jag frågar här för att förskona er från en ny tråd eller ska jag starta en ny tråd? Vad tror ni :smile: ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Hepo  
#491591 Hej kan va lika som på 520 kan vara drevet på 535 som är kasst men har du tur så passar 520 pump och drev på 535 om du nu inte vill ha igång båda.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#491634
Hepo skrev:Hej kan va lika som på 520 kan vara drevet på 535 som är kasst men har du tur så passar 520 pump och drev på 535 om du nu inte vill ha igång båda.


Hej.
Hittade sprängskisser på 535 efter många om och men. Där ser inte pumpen riktigt likadan ut men principen är densamma. Jag måste dela på vevhuset för att komma åt pumpen. Jag får se om jag ska göra det när jag skaffat Permatex.

Kan vara bra att ha många sågar, jag satsar på kvantitet istället för kvalitet :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Jocke91  
#492148 520 och 535 liknar varandra på många punkter men är vissa detaljer som skiljer sig lite åt. I stora drag är det samma princip som dom byggt dom på. Oljepumpen är tyvärr också av samma typ. Inga problem när dom funkar men när dom krånglar så kan det driva en till vansinne.
Det sitter totalt 3 slangar som är inblandade i smörjningen, kolla om dom är hela och sitter kvar. Man ser två av dom om man tar av ljuddämparen om jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#492150
Jocke91 skrev:520 och 535 liknar varandra på många punkter men är vissa detaljer som skiljer sig lite åt. I stora drag är det samma princip som dom byggt dom på. Oljepumpen är tyvärr också av samma typ. Inga problem när dom funkar men när dom krånglar så kan det driva en till vansinne.
Det sitter totalt 3 slangar som är inblandade i smörjningen, kolla om dom är hela och sitter kvar. Man ser två av dom om man tar av ljuddämparen om jag minns rätt.


Hej
Okej, jag ska kolla lite mer noga. Plockade bort ljuddämparen och kollade den som går ut i kedjehuset och den var vad jag kunde se hel. Verkar ju sitta nån form av ställskruv under sågen och den är ställd på max men kan det vara nått som krånglar? Men som sagts tidigare så kan det ju vara drevet och ny pump vekar inte gå att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Jocke91  
#492159 Har nog aldrig sett ett utslitet drev på dom sågarna men är ju så klart en möjlighet. Om det är en ställskruv på 535 så är det inte samma som på 520 för dom har jag inte sett någon sådan på. Det är nog bara att gräva i sågen och kolla om du hittar något som verkar konstigt.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#493296 Grävde lite i 535an igår och det är pumpdrevet och drevet på vevaxeln som är boven i dramat.

1516654136_img_5277.jpg


1516654136_img_5275.jpg


1516654139_img_5276.jpg


Ser inte så kul ut, finns inget läge där kuggarna tar så det är en enkel förklaring till varför inte det kommer nån olja :lol: . Men en sak är säker, det är riktigt kul att skruva sönder motorsågar :mrgreen: . Vore ännu roligare om dom fungerade efter att man satt ihop dom igen =)) :wink:

Nåja, väntar fortfarande på delar till 520 in så får se när dom kommer om den går att få att fungera :smile: .

MVH Mikael

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493321 Du byter pumpaxel, drev och slangar nu när du gräver ändå, eller?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#493325
Mange skrev:Du byter pumpaxel, drev och slangar nu när du gräver ändå, eller?


Om det går att få tag på, brukar köpa från Håkma men dom hade varken pumpaxel, drev eller slangar, provat att googla artikelnummren men hittar ingenstans där det finns att köpa. Missade att ropa in en 535 med skuren kolv på Tradera igår, hade varit perfekt att ta pumpen från men jag ska jaga vidare så får vi se.

Men snart borde delarna till 520in komma (som tråden handlar om, ursäkta sidospåret om 535 :oops: ), så då ska vi se om den går att få igång.
Senast redigerad av Mikael.O tis 23 jan 2018, 00:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#493327 Just det, packningen till 520in som sitter mellan topp och cylinder, toppackning? Iallafall den fanns inte att köpa ny, kan jag göra en av tex Biltemas pacningsmaterial? Eller ska jag ha nått annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#493337 Du lär mena den som sitter mellan cylindern och övre vevhushalvan, nåt topplock finns inte. Den kan du göra av papper, bör vara ungefär samma tjocklek som originalet. Kraftpapper från nån påse, förpackningspapp eller likande funkar fint. Skär och klipp till och dränk in med tunn olja innan du monterar.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#493358
totte skrev:Du lär mena den som sitter mellan cylindern och övre vevhushalvan, nåt topplock finns inte. Den kan du göra av papper, bör vara ungefär samma tjocklek som originalet. Kraftpapper från nån påse, förpackningspapp eller likande funkar fint. Skär och klipp till och dränk in med tunn olja innan du monterar.


Ja precis det är den jag menar, tänkte lite fel när jag skrev igår men så ska jag se vad jag hittar för något att göra den av. Tackar och bockar :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

jojo@spray.se  
#582188
Mikael.O skrev:
Mange skrev:Du byter pumpaxel, drev och slangar nu när du gräver ändå, eller?


Om det går att få tag på, brukar köpa från Håkma men dom hade varken pumpaxel, drev eller slangar, provat att googla artikelnummren men hittar ingenstans där det finns att köpa. Missade att ropa in en 535 med skuren kolv på Tradera igår, hade varit perfekt att ta pumpen från men jag ska jaga vidare så får vi se.

Men snart borde delarna till 520in komma (som tråden handlar om, ursäkta sidospåret om 535 :oops: ), så då ska vi se om den går att få igång.


Fick du tag på oljepumps delar ?
Har två Jonsered en 455 & en 535 som kuggarna gått åt skogen på (lika delar till 535 525 450 455 520sp 510sp 520 510)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).