Friluftsliv, Naturturism

Turism i skogen

61 inlägg 81609 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#721173 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

christofernaturist  
#782025
frågande och vetande skrev:Allemansrätten finns alltid, men tycker det är bra att man som markägare själv kan välja hur "tillgänglig" ens skog ska vara. Har själv två badplatser, båtbryggor och en camping på fastigheten. Är i stora drag glad när jag ser barnfamiljer kunna komma ut och njuta av sådant jag ser varje dag. Men det finns vissa orosmoment som ligger i bakgrunden. något som är lätt att missa när man ökar upp tillgängligheten för allmänheten. Den största för mig är brandrisken, trots stora skyltar "eldning förbjuden" eldas det tyvärr på mindre lämpliga platser. En stuga som står vid en av badplatserna var det några som beslutade elda med en engångsgrill på verandan, resultatet var att stugan brann ner.

Det finns puckon och ännu värre puckon tyvärr (som eldar upp stugor)...

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Josephine  
#782032
Älgfoderodlare skrev:Frugan o jag satt i går kväll o smidde planer med var stugorna ska stå, hur många de ska vara etc. Men även hur ett upplägg med guidning o fisketurer, jaktturism ska bli. Så med dessa tankar kvar i minnet, så på frugans initiativ åkte vi runt för att se på platser som skulle kunna vara attraktiva för ev. besökare. Ett av dom, som jag senast besökte på 60 - talet, var Knättbergets brandtorn. Väl där, så var det väl ingen överraskning att det inte var underhållet o som skulle medge klättring med annat än att man skulle utsätta personer för livsfara. Men, för oss som gått dit, fanns bara ett alternativ; Att klättra upp.
Och väl där så kom minnen tillbaka av vad jag såg då.


Fantastiskt fint! Jag älskar utkiksplatser och utkikstorn och ibland på våra utflykter har jag sett ställen, vid vandringsleder där en markägare relativt lätt hade kunnat sätta upp ett litet torn på 15-20 meter och man hade kunnat få en vidunderlig vy, men så långt verkar sällan fantasin och handlingskraften sträcka sig tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782097 Torn är intressanta, jag planerar att ställa upp älgjaktstorn som ska dubbla som utflyktsplatser för mina gäster på Lapland Snow Cabin.
Dock har jag inte hunnit alls enligt plan så kanske nästa år.
Men, Länsstyrelsen kan ge stöd för såna byggen verkar det som så om det funkar siktar jag på
att bygga ett torn på en bergstopp som är lika hög som omgivande träd, turligt då låga träd.
Från det tornet kommer man att se riktigt långt.

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

alias  
#782132
Josephine skrev:
Älgfoderodlare skrev:Frugan o jag satt i går kväll o smidde planer med var stugorna ska stå, hur många de ska vara etc. Men även hur ett upplägg med guidning o fisketurer, jaktturism ska bli. Så med dessa tankar kvar i minnet, så på frugans initiativ åkte vi runt för att se på platser som skulle kunna vara attraktiva för ev. besökare. Ett av dom, som jag senast besökte på 60 - talet, var Knättbergets brandtorn. Väl där, så var det väl ingen överraskning att det inte var underhållet o som skulle medge klättring med annat än att man skulle utsätta personer för livsfara. Men, för oss som gått dit, fanns bara ett alternativ; Att klättra upp.
Och väl där så kom minnen tillbaka av vad jag såg då.


Fantastiskt fint! Jag älskar utkiksplatser och utkikstorn och ibland på våra utflykter har jag sett ställen, vid vandringsleder där en markägare relativt lätt hade kunnat sätta upp ett litet torn på 15-20 meter och man hade kunnat få en vidunderlig vy, men så långt verkar sällan fantasin och handlingskraften sträcka sig tyvärr.


Huruvida ett 15-20 meter högt torn är litet eller ej är nog upp till betraktaren att avgöra. Själv har jag aldrig byggt något högre än max 4,5 m (älgjaktstorn).

Om man inte själv bedriver någon turistverksamhet så tror jag att intresset för t.ex. tornbyggen är rätt svalt. Det tar ju tid och pengar att uppföra och sedan ikläder man sig ett framtida underhållsansvar som markägare, för att tornets skick är sådant att ingen riskerar att skada sig på det p.g.a. bristande underhåll.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

svampbob  
#782135 En kompis hade ett högt torn på sina marker uppe på ett berg med fantastisk utsikt. Tornet hade väl använts för brandbevakning. Det var öppet som vem som helst kunde gå upp i tornet. En dag fick han reda på att han hade ansvaret ifall någon olycka hände. Om jag minns rätt så försvann tornet snabbt då.

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

r93  
#782144
svampbob skrev:En kompis hade ett högt torn på sina marker uppe på ett berg med fantastisk utsikt. Tornet hade väl använts för brandbevakning. Det var öppet som vem som helst kunde gå upp i tornet. En dag fick han reda på att han hade ansvaret ifall någon olycka hände. Om jag minns rätt så försvann tornet snabbt då.


Detta gäller även enkla jakttorn, monteras en skylt att det beträds på egen risk så är man fri från ansvar vad jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#782151 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

alias  
#782186
r93 skrev:
svampbob skrev:En kompis hade ett högt torn på sina marker uppe på ett berg med fantastisk utsikt. Tornet hade väl använts för brandbevakning. Det var öppet som vem som helst kunde gå upp i tornet. En dag fick han reda på att han hade ansvaret ifall någon olycka hände. Om jag minns rätt så försvann tornet snabbt då.


Detta gäller även enkla jakttorn, monteras en skylt att det beträds på egen risk så är man fri från ansvar vad jag förstår.


Jag fick, senast i höstas, motsatt besked då frågan blev aktuell inom viltvårdsområdet. Tror att han som tog på sig att kolla upp det stämde av med lokala jaktvårdskonsulenten eller någon sv SJF:s jurister.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

r93  
#782239 Det var inte bra!

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

rokon  
#799648 Det är människorna på platsen som gör det, i trakten där jag bor.
Både Gunnarsbyns fasta och tillfälliga befolkning är grymt internationell! Här delar Covid-strandade Christopher Peart från Sydafrika med sig av lite tankar och erfarenheter efter sina oplanerade 10 månader i byn.
Det här är mer än veden i början av clippet, se och lyssna på hela clipet.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

bandsmet  
#817433 Absolut! Om du är intresserad av gammelskog med rik biologisk mångfald, kan jag rekommendera Tyresta nationalpark eller Tivedens nationalpark. Där kan du verkligen uppleva den svenska urskogen. Efter en lång vandring i skogen kanske du vill ha lite avkoppling på öppet vatten? I så fall, varför inte överväga en seglingssemester?

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817435 Kommentaren numera överflödig eftersom admin redigerat bort länken 😀
Senast redigerad av th mån 06 nov 2023, 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

JörgenO  
#817439 Jag vågar gissa att det snart redigeras o blir en länk till kattmat eller onlinecasion där 😀

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Bax  
#817444 Aha, är det det nya tillvägagångssättet? AI-skapat också?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).