Friluftsliv, Naturturism

Lagliga och godkända platser i naturen

3 inlägg 568 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Lagliga och godkända platser i naturen

Rooftentapp  
#910078Hej alla skogsägare!
Jag skriver här för att jag själv driver Rooftent.app och ser en växande trend där folk vill ut i naturen med sina taktält. Men jag vet också att detta ofta skapar huvudvärk för markägare: skräp, eldning på fel ställen och bilar där de inte ska vara.
Jag vill vända på detta och göra det till en tillgång för er istället för en belastning.
Kortfattat går mitt koncept ut på:
1. Kontrollerad uthyrning: Istället för "vildcamping" i gråzonen, gör vi din vändplan eller skogskant till en bokningsbar plats. Du bestämmer reglerna, priset och när det är öppet.
2. Rooftent Cleaners: Det här är vår största satsning. Vi bygger upp ett team som kan åka ut och se över/städa platser som rapporteras skräpiga. Markägaren ska inte behöva agera soptömmare.
3. Laglighet: Vi guidar användarna till rätt platser så att de slipper chansa och hamna i konflikt med terrängkörningslagen eller privata intressen.
Jag letar nu efter ett par markägare som är nyfikna på att testa detta i liten skala. Kanske har du en vacker utkiksplats eller en lugn glänta längs en enskild väg som bara står?
Målet är att skapa en modell där vi som älskar friluftsliv betalar för oss och faktiskt lämnar platsen i bättre skick än när vi kom – tack vare vårt community och våra "Cleaners".
Vad tror ni? Är detta en väg framåt för att reglera friluftslivet på privat mark, eller ser ni hinder som jag behöver lösa?
Hoppas på en bra diskussion!
/ Henrik , Rooftent.app

TS
Användarvisningsbild

Re: Lagliga och godkända platser i naturen

Björnliden  
#910120Som "eremit.app" men att markägaren ordnar toa. Det blir en utmaning att ordna städpersonal där det är glest mellan ställena.

Användarvisningsbild

Re: Lagliga och godkända platser i naturen

Rooftentapp  
#910121Eremit app har en nackdel. Alla platser är synliga för alla och har hört att man bara kan svänga förbi. Mina bokningar är tänkt att vara låsta bakom redan betalande användare.

Toalett behövs inte finnas på plats de ska användaren ha med sig och jag riktar mig bara till taktältare / overlanders. Städning innebär ifall en plats stängs pga nedskräpning mm som en användare kan rapportera

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).