Friluftsliv, Naturturism

Den stora älgvandringen 2026 är igång

4 inlägg 541 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Den stora älgvandringen 2026 är igång

Fredrik Reuter  
#909451Idag drog årets upplaga av Den stora älgvandringen igång på SVT Play. Det är åttonde säsongen, och i år startade sändningen fem dagar tidigare än planerat eftersom våren kommit tidigt. Programmet sänds från Kullberg utanför Junsele i Ångermanland, vid Ångermanälven där älgarna passerar på väg mot sina sommarbeten.

Det är smått fascinerande att så många faktiskt vill titta. 2024 hade programmet 9 miljoner starter på SVT Play, och intresset har blivit så stort att forskare vid SLU nu studerar publiken och själva upplevelsen kring programmet. Programmet har beskrivits som en sorts digital lägereld. Det säger ändå något om oss, och kanske om människan i största allmänhet. Mitt i allt brus, tempo och stress sitter folk frivilligt och tittar på skog, vatten, tystnad och väntan.

Kanske är det just därför slow-tv fungerar. Det är inte överproducerat, inte sönderpratat och inte tillrättalagt. Naturen är bara natur.
Själva vandringen är också fascinerande. Älgarna har rört sig här i tusentals år. Vid Kullberg finns spår i landskapet som fångstgropar och andra lämningar som visar att passagen varit viktig länge. Många av älgarna är på väg från vinterområden till sommarområden, och i norra Sverige rör sig de flesta vandringsälgar ungefär tre till nio mil, ibland betydligt längre.

Varför går de då? Enkelt uttryckt för att lösa årets energiekvation. Vinter och sommar erbjuder olika villkor. Snö, föda, temperatur och energiförbrukning styr mycket. SLU beskriver att klimatet påverkar när älgarna går och om de går alls, och att en del älgar numera kan stanna längre eller hoppa över vandringen helt när vintrarna förändras. Det som älgarna främst suktar efter runt fjällen på sommaren är olika typer av örter.

Intressant är att inte bara älgarna diskuteras i chatten, en kamera, utkiken, är en kamera över ett hygge. Det diskuteras också...

Första älgarna har redan fångats på kamerorna, tog en skärmdump här nedan, ser du dem? Och kollar du på Älgvandringen?

Du kan kolla direkt här: https://www.svtplay.se/den-stora-algvandringen

TS
Användarvisningsbild

Re: Den stora älgvandringen 2026 är igång

Bax  
#909466Inte alls långt innanför våra skal är vi ännu grottmänniskor. Naturen ger oss frid i sinnet.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909485Mest spännande hittills är om grodan, som idag mellan minuterna 583 och 593 i sändningen försökte ta sig över isen, klarade sig 🙂

Användarvisningsbild

Siggesdotter  
#909518Jag missade grodan men jag såg 4 unga älgar - osäkra helt klart -to/fr förra veckan. De verkade inte veta hur de skulle göra eller vart de var på väg. De försvann sen inåt skogen. Samma dag fick vi följa en simmande bäver. Häftigt! Älskar naturen ♡ Undrar varför vi sett så få älgar hittills?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).