Friluftsliv, Naturturism

Bärplockning

12 inlägg 3239 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Bärplockning

Svartbäcken  
#890230Hej! Jag tycker man läser var och varannan dag om bristen på bärplockare och bären ruttnar i skogen och tom att svenskar inte kan plocka bär..
Men när jag letar info om att få sälja bär hittar jag väldigt lite info. Finns några få inköpsställen att hitta i landet på nätet och aktuella priser är svårt att få grepp på. Borde inte bäruppköparna tagga upp lite och marknadsföra sig om det nu är sån katastrof i branschen?

TS
Användarvisningsbild

Re: Bärplockning

Elis76  
Svartbäcken skrev:Hej! Jag tycker man läser var och varannan dag om bristen på bärplockare och bären ruttnar i skogen och tom att svenskar inte kan plocka bär..
Men när jag letar info om att få sälja bär hittar jag väldigt lite info. Finns några få inköpsställen att hitta i landet på nätet och aktuella priser är svårt att få grepp på. Borde inte bäruppköparna tagga upp lite och marknadsföra sig om det nu är sån katastrof i branschen?

De svenskar som plockar bär regelbundet varje säsong har inga problem med att avsätta dem - det finns många bäruppköpare i Norrbotten där jag befinner mig.
Plockar man en gång i sitt liv kanske det är enklast att sälja dem via Blocket eller FB, annars kan man googla runt lite.

De senaste 20 åren har den stora majoriteten av bären plockats av hitresta bärplockare som plockar i stor skala.

Svartbäcken  
#890233Ok så kan det vara, vad får man för orensade blåbär i Norrbotten?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Svartbäcken skrev:Ok så kan det vara, vad får man för orensade blåbär i Norrbotten?

Inte en susning, de bär vi plockar använder vi själva i familjen, eller ger bort till släkt, vänner och bekanta.
Jag prioriterar att jobba i skogen med motorsåg/röjsåg framför att plocka bär för att sälja.

Svartbäcken  
Elis76 skrev:
Svartbäcken skrev:Hej! Jag tycker man läser var och varannan dag om bristen på bärplockare och bären ruttnar i skogen och tom att svenskar inte kan plocka bär..

De svenskar som plockar bär regelbundet varje säsong har inga problem med att avsätta dem - det finns många bäruppköpare i Norrbotten där jag befinner mig.
Plockar man en gång i sitt liv kanske det är enklast att sälja dem via Blocket eller FB, annars kan man googla runt lite.

De senaste 20 åren har den stora majoriteten av bären plockats av hitresta bärplockare som plockar i stor skala.

Jo problemet är kanske att de inte varit så många svenskar som sålt regelbundet de senaste 30 åren.. Senast ja sålde bär var på åttiotalet när man behövde bränsle till moppen. Vi fick nått år runt 25 kr/kg för lingon, och de fanns gott om dom. Då va e roligt å plocka tom för en tonåring. ☺️

TS
Användarvisningsbild

dalmas85  
#890244En anledning kan vara att dom vill hålla sig lite i det dolda. Jag har sålt saker ett par gånger till uppköpare utav bär och då har dom kassar med kontanter vilket säger det mesta.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#890380Timpengen på bärplockning är troligen bättre än manuellgallring och stamkvistning just nu om man är osäker på hur man ska prioritera sin tid.

Om jag förstått siffrorna rätt så kom det för två år sedan hit ungefär 5000 hitresta bärplockare, förra året hade det sjunkit till runt 4000, i år ska det vara 86st.

Bärfirmorna borde varit mer vakna när det gäller friplockare för att kunna få in några bär att förmedla.

qwerty63  
#890649Det var 1200 thailändare i fjol. Men brist på bär.
I år får man 30kr för 1kg orensade blåbär, i Gnarp/Hudiksvall iaf, det är det jag vet. Pris kommer att bli rekord stor. 30kr var högsta priset i 2011. Nu 30 och kommer att stiga lite till.

Användarvisningsbild

Elis76  
#890650Jag var och plockade 4 liter i morse och 4 liter igår morse - tog c:a en timme vardera gången eftersom jag har blåbären runt knuten.
Så nu har familjen blåbär för den kommande vintern . . . . . 😉

Användarvisningsbild

Elis76  

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891806Frugan var ute i går. Runt 10 liter lingon på 45 min ink. resor och plockning på två ställen.

Uppköpare på radion igår nämnde pris om 35kr/kg.

qwerty63  
#89184035kr var kanske för blåbär, 20kr får man för lingon idag, men priset ska bli bättre

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).