Friluftsliv, Naturturism

Markägare vinner över allemansrätten

4 inlägg 2807 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markägare vinner över allemansrätten

Skogsvaktaren  
#772816 Svar på ett allt vanligare problem. .
Mark och Miljööverdomstol ger markägaren rätt att nyttja sin egen mark mot - allmänhetens rätt till naturen via allemansrätten.
Avgörande för vad som kan tillåtas med stöd i allemansrätten är främst risken för skada på den aktuella marken.
Det som prövas i domen är om en markägare i Skåne får helt stängsla av fastighetsgränsen med två trådar längs efter sin mark och anlägga en färist eller om dessa åtgärder hindrar allmänheten så pass mycket att stängselgenombrott ska ordnas och färisten tas bort. Det senare har Länsstyrelsen i Skåne hävdat genom att förelägga markägaren bland annat att med stöd i 26 kap. 11 § miljöbalken ordna med en minst 1,2 m passage genom stängslet samt att ta bort färisten från vägen.

MÖD delar Länsstyrelsens syn gällande passagen genom stängslet men menar att färisten förvisso hindrar delar av allmänhetens tillgång till vägen (specifikt ryttare) men får vara kvar eftersom det enskilda intresset överväger.
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h ... 22/118712/
😀



   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vinner över allemansrätten

Skogsvaktaren  
#773026 Allemansrätt gäller till fots.
Jag ifrågasätter därför att grind genom alla stängsel kan omöjligen krävas ha 1,2 m breda passage.?
😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare vinner över allemansrätten

Brorsan  
#773028 Dom tänker nog på handikappanpassning !?

Användarvisningsbild

Re: Markägare vinner över allemansrätten

Skogsvaktaren  
#773036 0,8 - 0,9m passage räcker😃

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).