Friluftsliv, Naturturism

hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

7 inlägg 5316 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

Gyttorp  
#762102 Hej!
Jag försöker hitta alternativa inkomstkällor på min fastighet. Ett sätt kan vara att hyra ut stugor. Jag bor fint, närhet till sjö, springspår o cykelstigar och funderar på att sätta upp 2-4 stugor i anslutning till mitt bostads hus och min ekonomibyggnad. Om det går bra kanske några husvagnsplatser oxå (en liten minicamp).
Tänkte börja med en stuga på ca 12 kvm...ca 150 m från huset o ca 75 m från ekonomibyggnaden.
Måste jag skicka in en bygganmälan tro? Jag tror att jag har rätt att sätta upp förråd o dyl utan bygglov men kanske inte en gäst/uthyrningsstuga...
Kan jag driva en sån verksamhet inom min skogsfastighet - och likställa mina hyresintäkter med inkomst från skog?



   TS
Användarvisningsbild

Re: hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

Rohdin  
#762107 Du kommer 100% behöva bygglov. Kan även behövas detaljplaneläggas.

Det kommer att sannolikt tolkas som att du vill bygga 2-4 nya permanentbostäder på en begränsad yta. Jag tror inte kommunen kommer undan PBL:s krav på planläggning av sammanhållen bebyggelse (PBL 4 kap., 2 §, p 1.).

Så förmodligen kommer det krävas planbesked av kommunen. Det vill säga utredning om de vill planlägga området.
Ifall kommunen tycker att idén är värd kommer även en detaljplanprocess.
Högst troligt får du betala för både planbesked och detaljplan så du bör vara noga med att fråga om vilka kostnader det kan handla om.

Men börja med att ringa byggkontorer i din kommun (dom är dock rätt underbemannade i typ alla kommuner).

Vad gäller avstånd finns det vissa dommar som dömt att 40m ifrån bostad/ekonomi byggnader inte är i direkt anslutning vilket krävs för att slippa bygglov. Så tex ett attefallshus(stuga) kan du bygga men behöver då vara inom 30-40m max ifrån någon av de andra byggnaderna. (Och jag tror inte du kommer få bygga mer än en)

https://www.landskogsbruk.se/skog/det-g ... uchtstuga/ här finns lite information.

Avatar Fallback

Re: hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762111 Bygglovsbefrielsen på jord och skogsbruksfastigheter gäller endast ekonomibyggnader knutna till huvudverksamheten. Du får varken bygga förråd till gräsklipparen eller ett såghus utan bygglov.

Däremot är jag inte så pessimistisk som Rohdin. 3-4 hus bör klara sig under gräns för detaljplanläggning även om det innebär att bebyggelsen passerar gränsen för sammanhållen bebyggelse.

Användarvisningsbild

Re: hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

Rohdin  
#762113 Jag hoppas du har rätt 👍🏻

Det kan nog klara sig precis under med en "snäll" kommun. Vet om verksamheten som önskade bygga 6st stugor då krävdes det iallafall plan i den kommunen.

Avatar Fallback

Re: hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762114
Rohdin skrev:Jag hoppas du har rätt 👍🏻

Det kan nog klara sig precis under med en "snäll" kommun. Vet om verksamheten som önskade bygga 6st stugor då krävdes det iallafall plan i den kommunen.


Ja gränsen är där någonstans. I vår kommun har vi klarat 9 och misslyckats med 6 så det är inte självklart var gränsen går.

Användarvisningsbild

Re: hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762115 Bygglov är en plåga men klart enklast att fixa det i förväg jmfr att åka dit på backjobb och böter.
Hyra ut stugor osv är himla kul hobby som kan avkasta litegrann om det går bra, bästa inkomsterna
har för mig varit att ta med gästerna på guidade skoterturer, renmatningsturer och fisketurer.
Så bit ihop och ordna bygglov, och ha enormt tålamod med handläggare som kan komma med
ganska skumma frågor osv, här i kommunen har det blivit bättre men lite konstigt känns det
när de tex undrar om det finns plats när fastigheten är på flera hundra hektar, man får svara sakligt
och försöka undvika konflikter trots att de känns provocerande.

Avatar Fallback

Re: hyra ut stuga på min fastighet - måste jag söka bygglov?

Gyttorp  
#766046 Tack för alla råd och tips...
Jag bor i en ganska "snäll" kommun - men jag har förstått att jag bör ta kontakt med dem innan jag påbörjar mitt bygge....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).