Friluftsliv, Naturturism

Klart: Nu skärps straffen för olaga intrång

4 inlägg 4696 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klart: Nu skärps straffen för olaga intrång

Skogsvaktaren  
#759486 Klart: Nu skärps straffen för olaga intrång
I sommar skärps straffskalan för hemfridsbrott och gårdsplanen ska fredas från oinbjudna.
Det har nu riksdagen röstat igenom
Beroende på förhållandena på platsen kan t.ex. även en naturtomt eller strand omfattas av hemfridszonen
På senare tid har det i den allmänna debatten om den brottsaktiva
djurrättsaktivismen framhållits av framför allt Lantbrukarnas riksförbund
(LRF) att det kan finnas brister vad gäller tillämpningsområdet för olaga
intrång. Det har bl.a. påpekats att det är oklart om tillämpningsområdet
även omfattar gårdsplaner. En gårdsplan eller annan liknande plats
kan, om den inte omfattas av hemfridsbrottet, även omfattas av
bestämmelsen om olaga intrång,
Jägarnas Riksförbund anser att definitionen av de platser som omfattas
av förslaget inte är tillräckligt vid. Brott mot jägare som kan liknas vid
hemfridsbrott och olaga intrång begås inte alltid på sådana platser. Till
exempel kan jaktstugor, enklare grillplatser, slakterier eller andra
samlingsplatser användas för jägare inom ramen för jakten och där riskerar
de att utsättas för trakasserier och hot som, om de utfördes på en gårdsplan
eller vid någons hem, skulle falla inom ramarna för lagen.
Sammanfattningsvis bör det alltså klargöras i straffbestämmelsen att det
skyddade området vid olaga intrång även omfattar gårdsplaner.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... a-intrang/

😀

TS

Re: Klart: Nu skärps straffen för olaga intrång

waratha  
#794693 Bor i hus med två infarter.
En "antik" infart.
Enligt hörsägen/sant? Byggdes av krigsfångar samtdigt som Göta kanal. Sank mark och en å som ofta svämmar över. Ån är gräns till vår tomt/skogsfastighet.

Fångar byggde två paralella stenmurar fram tillhuset och fyllde med sand/grus/jord så man kunde ta sig torrskodd till huset.
Det är som en järnvägsvall/upphöjd vall med smal vägbana. Det går att köra med bil men vi har en till infart från annat håll som vi använder oftast. Vallen har fått träd planterade längs vallen och det är i dag stora alleträd.

Ryttare rider in över åns bro som bara är en cementplatta/stenmur. De rider in i allen och bryter ut mellan träden vilket gör att muren som håller "vägbanan rasar och rinner ut i sidled och det blir hål i vägbanan. Dessutom så skadas alleträdens rötter. Allen är ca 40 meter lång och leder enbart till vårt hus, vår gårdsplan och sen ut igen. Det finns riktig väg men de gör en utflykt till oss och sen ut igen.
Om ryttarna inte bryter ut ur allen så rider de hela vägen fram till boningshusets gavel och passerar 10 meter ifrån boningshuset och över gårdsplan och runt vår ekonomibyggnad och ut den "riktiga" utfarten som bilar/sopbilar/post använder att köra in på till oss.

När det rids vår riktiga infart så ser vi inte att någon kommer då de kommer ca 1 meter ifrån gaveln på stor ekonomibyggnad och rakt över gårdsplan, passerar boningshus och tar allen ut.
Jag är rent ut sagt skiträdd att öppna ytterdörren och gå ut med hund okopplad,,ingen förvarning alls om ryttare dyker upp.
Jag har pratat med dom och de säger nonschalant att jag ska koppla hunden, allemanrätt och att min tomt är bara vid huset,,vad tusan är bara vid huset?? gårdsplanen mellan hus och ekonomibyggnad är så nära de kan komma. Skittrött på ryttare som gnäller om att vi ska visa hänsyn när de rider på vägar men som rider rakt in i min "hemfridszon"!

Kan jag få till att de inte ska rida i eller över allen och över gårdsplanen??
Hur göra??

Jag har folk som promenerar här ibland och de har anmält till kommunen att jag har hästskit på infarten/i allen!
Jag har inga hästar alls!
Sen när jag städat bort ungbjörkar ca 8-10 meter från huset då anmälde någon at jag försämrade för dom att ta sig över min gårdsplan!

Nya lagen om hemfridszon kan man ta hjälp av den?
Någon som har erfarenhet??

"Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång gällande även gårdsplan. https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... -202122194
Ändringar: Brottsbalken Beslutsunderlag: Prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång SFS: 2022:661 Ikraftträdande: 1 juli 2022
"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794734 Det är rät tydligt att lagskärpningen inte påverkar folk som bara passerar, utan det handlar om att stävja aktivister som uppehåller sig och protesterar på gårdplanen, så att ex polisen kan ingripa.

Användarvisningsbild

Sne4  
#795097 Vettigt folk går det alltid att prata med, men de som skiter i det mesta lönar det sig föga med. Går det att sätta upp en låst grind, med en smärre mängd staket gör så. Kostar lite pengar, men huvudvärken försvinner. Jag ska själv göra det då jag inte är förtjust i hundskit som far iväg när man kör med grästrimmer, mtb/cross rakt utanför entrén osv.
-Det förutsätter dock att det finns andra överfarter inom rimligt avstånd, annars kan någon få för sig att kräva att den ska tas bort.

https://www.ja.se/artikel/2226692/darfo ... yltar.html

Det låter som det garanterat kommer att bli en del gnöl, men finns det annan överfart inom rimligt avstånd så borde det inte vara något problem med att allemansrätten begränsas. En färist konstruerad på så sätt att hästar inte går över den kan annars vara ett lämplig påbyggnad till bron, om det just är hästarna som är största problemet. Sådant brukar det bråkas om och det finns säkerligen en del rättsfall publicerade - innan du gör något kan det vara värt att kolla upp i ditt fall. Att börja få kommunen att ge dig rätt att förbjuda hästridning pga uppkomna skador kan nog bli komplicerat med gissar jag.

-Vet du dock att bron håller för belastningen av hästar (och bil), eller kan hållfastheten ha börjat försämras)?

DVS Är det tillrådligt med bil och hästtrafik eller endast gångtrafik numera pga brons skick?

Själv kommer jag att sätta upp skyltar samt en låst, hög och tät grind rakt invid en bäck med brännässlor i slänten...
Den bäcken är dock endast 20m från vårt hus och kommer även att fylla funktionen att hindra mindre barn att ge sig ut över bron i ett obevakat ögonblick.
-vi har pratat med de som går förbi, men med vissa så är en låst grind det enda de förstår. Andra överfarter finns inom rimligt avstånd(typ 1km omväg) i mitt fall, om än att de inte klipps med åkgräsklippare och inte är lika promenadvänliga.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).