Friluftsliv, Naturturism

Rensgaller för bär

11 inlägg 6418 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rensgaller för bär

Fixarfrasse  
#668697 För blåbär och lingon använder jag ett av de vanliga rensgallerna som säljs typ överallt. Funkar ju ok, men det tar ju längre tid och rensa än att plocka själva bären. Finns det några större och rationellare rensgaller att köpa? Går det kanske koppla in en dammsugare eller något under och med undertryck avlägsna skräp?



   TS
Avatar Fallback

Re: Rensgaller för bär

Avslutat-02  
#668702 Bäruppköparna brukar ta en vattenslang och fylla tills skräpet flyter bort....

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

Suneland  
#668708 Jag brukar köra med garagedammsugare som är ansluten till ett rör via en petflaska, häller bara bären genom röret, bären faller genom och skräpet åker till tunnan under dammsugaren. Snabbt och enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

halvproffs  
#668721
Suneland skrev:Jag brukar köra med garagedammsugare som är ansluten till ett rör via en petflaska, häller bara bären genom röret, bären faller genom och skräpet åker till tunnan under dammsugaren. Snabbt och enkelt.


Fungerar mycket bra om bären är torra!

Jag har provat att ha bären i en hink och fylla på med vatten. Fungerar inget vidare för mig.
Både bär och skräp flyter upp och ligger i ytan.

Avatar Fallback

Re: Rensgaller för bär

Avslutat-02  
#668725 Såg då väldigt enkelt ut...
Jag provade själv och ja vissa flöt upp, men stängde jag av vattnet så sjönk bären ut skräpet flöt uppe på.. Bara att fösa bort..
👍

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

svampbob  
#668736
vinterrojarn skrev:Såg då väldigt enkelt ut...
Jag provade själv och ja vissa flöt upp, men stängde jag av vattnet så sjönk bären ut skräpet flöt uppe på.. Bara att fösa bort..
👍


Jag provade också igår när jag gjorde lingondricka och mycket av skräpet flöt upp men var svårt att behålla lingonen och samtidigt få bort skräpet.
Jag hade plockat lingonen i Contorta skog och Contorta barren var ett elände som ständigt satt igen plockaren.

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

Sylvia Lynx  
#668740 Jag gör en svagt sluttande rensbana av brädor, spånskivor eller dyl. och lägger på tyg, helst frotté. Ju längre desto bättre.
Sen häller man bara försiktigt ut lingon längst upp, bären rullar ända ner och skräpet fastnar på vägen. Blir det inte perfekt första gången kan man skaka rent tyget och köra en gång till. Absolut bästa jag prövat, har man plats ställer man undan den till nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

Vardon  
#668742
Fixarfrasse skrev:För blåbär och lingon använder jag ett av de vanliga rensgallerna som säljs typ överallt. Funkar ju ok, men det tar ju längre tid och rensa än att plocka själva bären. Finns det några större och rationellare rensgaller att köpa? Går det kanske koppla in en dammsugare eller något under och med undertryck avlägsna skräp?


Har nån köpt variant till dammsugaren. Blir bra resultat. Man får grovrensa först och sen ner med det i en tratt och så lagom fart på dammsugaren. För mycket och man får allt i dammsugaren. Ev får man vara med och kontrollera färdighögen. Dock skiljer den inte ut blåbär från lingon och vice versa

Typ denna

https://www.clasohlson.com/se/Bärrensare-för-dammsugare/p/Pr315515000

Finns naturligtvis andra leverantörer och tillverkare

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

Fixarfrasse  
#668999 Tack för många bra tips!
Blir att prova sig fram nästa gång.

Bärrensaren till dammsugaren på Clas Ohlsson verkar ha utgått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensgaller för bär

jannee  
#669000 Vardon.
Förtorkar du bären innan?
Blåbär har i alla fall en förmåga att bli kladdiga när man river av, lingon klarar sig bättre men mycket löv vill ändå kleta fast sig vid bären, hur löses detta.
Hur klarar rensaren alla tallbarr, eller förrensar du bort dem?
Frugan har en lång skiva vilken är klädd med ett luddigt tyg (typ frotté) på vilken sedan bären får rulla nedför, med jämna mellanrum suger hon med dammsugaren ren tygskivan, fungerar väl sisådär.
För övrigt har jag ENDAST sett bild på en rensare som fungerar tvärtom mot vad du hänvisar till. Den blåser bort löv och barr.

Användarvisningsbild

Re: Rensgaller för bär

Göt  
#669075 Den här är lite kul skräpen följer med bandet uppåt och bären rullar nedåt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).