SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Friluftsliv, Naturturism

Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

23 inlägg 14453 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

machonisti  
#655339 En sak jag funderar på som även har koppling till andra trådar är:
Hur är man så dum på Lyckås gård att man säljer bort virke värt flera hundra tusen för en bråkdel?

Användarvisningsbild

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

Fredrik Reuter  
#655340
Om man då antar ca 30% beläggning på stugan, sett över ett helt år, så snackar vi i runda slängar en hyra på åtminstone 1250 kr per dag eller knappt 9000 kr per vecka. Känns si så där i dessa Corona-tider...
/Niklas


Skojar du niking?

Du kan ju hyra ut ett dass eller vindskydd för de pengarna i år. Corona har ju gjort att efterfrågan ökat genom hemester.

Användarvisningsbild

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

machonisti  
#655341
Fredrik Reuter skrev:
Om man då antar ca 30% beläggning på stugan, sett över ett helt år, så snackar vi i runda slängar en hyra på åtminstone 1250 kr per dag eller knappt 9000 kr per vecka. Känns si så där i dessa Corona-tider...
/Niklas


Skojar du niking?

Du kan ju hyra ut ett dass eller vindskydd för de pengarna i år. Corona har ju gjort att efterfrågan ökat genom hemester.

I Finland har handeln med sommarstugor bromsat upp ordentligt de senaste åren. I vår har det svängt och intresset är stort.

Användarvisningsbild

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655353
Fredrik Reuter skrev:
Om man då antar ca 30% beläggning på stugan, sett över ett helt år, så snackar vi i runda slängar en hyra på åtminstone 1250 kr per dag eller knappt 9000 kr per vecka. Känns si så där i dessa Corona-tider...
/Niklas


Skojar du niking?

Du kan ju hyra ut ett dass eller vindskydd för de pengarna i år. Corona har ju gjort att efterfrågan ökat genom hemester.


Nix, jag skojade inte!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655354
machonisti skrev:En sak jag funderar på som även har koppling till andra trådar är:
Hur är man så dum på Lyckås gård att man säljer bort virke värt flera hundra tusen för en bråkdel?

Det beror väl på i vilken form som virket säljs i. Det är ju en viss prisskillnad (per m3) på stock i välta och en färdig möbel, prydnadsföremål m.m.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

Höglandserik  
#655362 Alltid kul när någon hittar sin nisch men svårt att se att det ska gå att skala upp.
Är man familjeskogsbrukare ska man kanske fundera på att nästa generation får ett hus till att lösa ut från sina syskon. Bygger man huset vid en sjö kan det lätt kosta mer än det smakar för nästa generation. Det finns allt för många exempel på där det ena syskonet ärvt gården och det andra får "sjöstugan" som kompensation. I nästa genartion säljs sjöstugan till en utomstående och man tappar de fina värdena på sin fastighet.

Avatar Fallback

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

Anders44  
#691553 Kul att läsa om en sån kreativ allkonstnär!

Men ja funderar lite på hur det funkar med bygglov och strandskyddet om man slår upp stugor ”ute i skogen” alltså på sin skogsfastighet....?

Om jag tänker rätt så är det inget undantag för denna typ av stugor - det är ju knappast att anse att de behövs för skogsbruket ( tex en huggarkoja behöver ju inget bygglov då den är till för skogsbruket).

Strandskyddet är ju än så länge väldigt omfattande - det gäller ju tom för en halvstor bäck och minsta lilla tjärn!


Eller är det så enkelt att han bara ”chansat” och hoppas att ingen bryr sig? Lite djärvt att gå utså brett med det då... 🤔


Anders

Avatar Fallback

Re: Mångbruk hos Erik Hjärtfors (video)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691570 Inget problem att få bygglov så länge det inte är strandskyddat. Kommuner älskar bygglovsansökningar och de avgifter som de cashar in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).