Friluftsliv, Naturturism

Bra film om mångbruk

2 inlägg 5672 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra film om mångbruk

Torbjörn Johnsen  
#646889 Här finns en bra och välproducerad film om möjligheterna (och problemen) i att hitta annan försörjning från skogen:


”Virkesvärdet krymper men fastighetsvärdet ökar...skogen är värd dubbelt så mycket om den står kvar...”



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra film om mångbruk

H-E  
#650946 En talande tystnad i denna tråd. 😀 Det säger någonting viktigt i början...att 85% bor i stadsregioner. Så ser det ut i stora delar av världen. Och en hisnande tanke för oss som är uppvuxna på landsbygden är när man tänker på generationen som växer upp i städerna, som aldrig haft någon kontakt med natur.

Lyckas man bara göra en bra produkt så är nog inte nöten alltför svår att knäcka, att få in lite mer inkomst från skogen. Jag tror att man oftast vill krångla till det med skogsbad och yogakurser. Det kanske räcker med nåt så enkelt som en stuga som man hyr ut. Jag bor nära de finska fjällen. Här har man sett en förändring i vad turisterna söker. Förut var det bara skidor utför och slättför. Nu kommer det turister ändå från Australien (innan covid) bara för att bo i en stuga vid en sjö i en helt vanlig by. Här kan man gå med snöskor, spana på norrsken. Helt utan ljus- och ljudföroreningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).