Friluftsliv, Naturturism

MTB led/tävlingsstråk

34 inlägg 15065 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Piraboin  
#696645 och om väl leden blir offentlig mot alla odds å man gör något skogsarbete så är de den som utför skogsarbetets ansvar att göra så stigen är lika framkomlig efter jobbet

här kommer det ett exempel som jag råka ut för
när jag skulle rensa en vandringsled i våras så kom jag till ett område på den vandringsled som kommunen underhåller så hade skogsvårdsförenenigen gallrat och lämnat en massa ris på stigen så då sickade jag en förfrågan om vems ansvar de var att ta bort riset till skogsvårdsförenenigen i regionen innan jag kolla upp de med den lokala å då fick jag svaret att dom skulle rensa stigen bara de blev snöfritt och de gjorde de
före dom var å städa upp så var det en sån matta av ris att man hade svårt att se var stigen gick även om man visste var den brukade gå och i viken riktnig över figuren som blev gallrad

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Anton Holmström  
#696662 Bra att folk vill ut i skogen och bra att föreningen var snabba med att ta ansvar. De flesta människor är ju bra människor.

En sak som inte framkommer i tråden är skadeståndsansvar. Om man tillhandahåller en skyltad stig så har man ett helt annat ansvar gentemot besökare än när besökarna är inne och går fritt i en skog. För att vara skadeståndsfri behöver en skyltad stig vara fri från risker såsom lutande/döda träd, överhängande grenar, stup utan skydd, etc.

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696912 Och här i Finland diskuterar man nu säkerheten mtb kontra jägarna
Hade ett fall där en mtbare sköts ihjäl och ett annat där en skadades i fjol....
Att mtb åkarna har musik i hörlurarna kan va en orsak
Ett förslag är att skapa mtbkorridorer på statlig o kommunal mark så jägarna vet var mtbgänget finns är en möjlighet men hålls dom där??

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Anton Holmström  
#696950 Så en cyklist som lyssnar på musik liknar älg? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).