Friluftsliv, Naturturism

MTB led/tävlingsstråk

34 inlägg 15112 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#642993 Upptäckte idag att vad jag tror är en lokal MTB klubb har satt upp skyltar som utvisar en ny led eller möjligen en tävlingsled längs en del gamla stigar kors och tvärs över min mark.
Är det riktigt ok att göra så?
Blir faktiskt lite sönderkört direkt på vissa bitar. Vet att det är ok att cykla i terrängen men att markera ut leder? Om inte annat är det lite respektlöst tycker jag.
1588881934_26db04c3-74e0-4156-8904-38a55fff78f2.jpeg
1588881936_12a4cb5b-3181-4976-9593-32e96deb3285.jpeg




   TS
Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Värmlänning  
#642994 Inte okej!!!

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643000 Lyckades hitta klubben som satt upp skyltarna via FB och kontaktade dem. De svarade snabbt till deras heder men det som inte lät bra var att de tänkt använda leden hela denna säsong. Har hört av mig igen med förtydligande att jag inte tycker att det är ok att göra så här oavsett vad allemansrätten säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

alias  
#643004
DrW skrev:Upptäckte idag att vad jag tror är en lokal MTB klubb har satt upp skyltar som utvisar en ny led eller möjligen en tävlingsled längs en del gamla stigar kors och tvärs över min mark.
Är det riktigt ok att göra så?
Blir faktiskt lite sönderkört direkt på vissa bitar. Vet att det är ok att cykla i terrängen men att markera ut leder? Om inte annat är det lite respektlöst tycker jag.
1588881934_26db04c3-74e0-4156-8904-38a55fff78f2.jpeg
1588881936_12a4cb5b-3181-4976-9593-32e96deb3285.jpeg


Tror att du kan söka på "forsränningsmålet" från 1996, där HD uttalade sig om vad fastighetsägaren bör tåla och ej i förhållande till allemansrätten. En forsränningsarrangör vid Norrströmmen i Ätran hyrde ut utrustning och hänvisade kunderna in på grannfastigheten - bör gå att dra en del paralleller.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643007 Riv ner ledmarkeringarna, tycker jag. Nya leder borde kräva markägarens uttryckliga godkännande. Å idag är det ju inte särskilt svårt att leta reda på vem som äger marken i fråga.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

alias  
#643008 Om jag tolkar den översta bilden i första inlägget rätt så ser det ut att sitta grova häftklamrar djupt i barken, vilket inte känns så lysande - utöver själva konceptet med att hänvisa folk över någon annans mark utan att fråga om det är ok.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643009
Niking skrev:Riv ner ledmarkeringarna, tycker jag. Nya leder borde kräva markägarens uttryckliga godkännande. Å idag är det ju inte särskilt svårt att leta reda på vem som äger marken i fråga.
/Niklas

Funderar på det men vill samtidigt inte ha bråk med folk. Tycker främst att det är respektlöst och hade det bara varit för någon tillfällig aktivitet hade jag nog låtit det vara men nu känns det fel. Ska ta en promenad längs stigarna i helgen och se så de inte byggt upp några hinder eller dyl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643010
alias skrev:Om jag tolkar den översta bilden i första inlägget rätt så ser det ut att sitta grova häftklamrar djupt i barken, vilket inte känns så lysande - utöver själva konceptet med att hänvisa folk över någon annans mark utan att fråga om det är ok.

MVH
Alias

Jo den var häftad i stammen men det var på en typisk röjstam, men ändå. Hmmm...inte helt nöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643011 Är det hos dig som dom kapat av en gammalt vindfälle, och lagt en ramp på för att hoppa över??

Få man verkligen "skräpa ner" så i naturen, med en masa skyltar ramper mm. Kanske läge att städa undan allt skräp?? Fast då kommer du ju tyvärr att framstå som en sur snål markägare som inte tillåter något alls...

Känns som att dom hade kunnat fråga / informera dig innan.
Håll koll på så att dom inte skräpar ner en massa, finns ju tyvärr folk som "tappar" allt skräp när dom är ute i naturen...

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643012
Zixten skrev:Är det hos dig som dom kapat av en gammalt vindfälle, och lagt en ramp på för att hoppa över??

Få man verkligen "skräpa ner" så i naturen, med en masa skyltar ramper mm. Kanske läge att städa undan allt skräp?? Fast då kommer du ju tyvärr att framstå som en sur snål markägare som inte tillåter något alls...

Känns som att dom hade kunnat fråga / informera dig innan.
Håll koll på så att dom inte skräpar ner en massa, finns ju tyvärr folk som "tappar" allt skräp när dom är ute i naturen...


Vet ej om de byggt något. Ska ta en promenad i helgen.
Ja de kunde verkligen frågat.
Finns ju en säkerhetsaspekt också. De har ju ingen aning om jag tänkt röja eller avverka i området. Om en stam råkar hamna över en gångstig är ju ingen katastrof men om en cyklist kommer i full karriär kan det ju bli farligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643013
DrW skrev:
Zixten skrev:Är det hos dig som dom kapat av en gammalt vindfälle, och lagt en ramp på för att hoppa över??

Få man verkligen "skräpa ner" så i naturen, med en masa skyltar ramper mm. Kanske läge att städa undan allt skräp?? Fast då kommer du ju tyvärr att framstå som en sur snål markägare som inte tillåter något alls...

Känns som att dom hade kunnat fråga / informera dig innan.
Håll koll på så att dom inte skräpar ner en massa, finns ju tyvärr folk som "tappar" allt skräp när dom är ute i naturen...


Vet ej om de byggt något. Ska ta en promenad i helgen.
Ja de kunde verkligen frågat.
Finns ju en säkerhetsaspekt också. De har ju ingen aning om jag tänkt röja eller avverka i området. Om en stam råkar hamna över en gångstig är ju ingen katastrof men om en cyklist kommer i full karriär kan det ju bli farligt.


Ja säkerheten är ju en viktig fråga, inte roligt varken för dig eller en cyklist om det skulle hända något när du jobbar i skogen.

Skickade ett PM till dig...

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643018
DrW skrev:
Niking skrev:Riv ner ledmarkeringarna, tycker jag. Nya leder borde kräva markägarens uttryckliga godkännande. Å idag är det ju inte särskilt svårt att leta reda på vem som äger marken i fråga.
/Niklas

Funderar på det men vill samtidigt inte ha bråk med folk. Tycker främst att det är respektlöst och hade det bara varit för någon tillfällig aktivitet hade jag nog låtit det vara men nu känns det fel. Ska ta en promenad längs stigarna i helgen och se så de inte byggt upp några hinder eller dyl.

Du har kanske att välja på att bråka, eller att ha en oönskad mtb-led på din mark.

Går leden bara på din mark, eller är rågrannarna också drabbade? Läge att snacka ihop er i så fall.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643020 Absolut inte acceptabelt. Jag har en turistentreprenör på min mark men han är noggrann med att vi ska vara överens om allt och han betalar dessutom en rätt så fet peng.

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Piraboin  
#643021 anmäl till polisen för olaga intrång och nerskräpning samt skadegörelse.
För att kunna sätta upp mer eller mindre offentliga leder med skyltning på privat mark så behöver man ett avtal med markägare här i Finland. och du kan ju sätta upp skylt om att skogsarbete pågår i början av stigen samt privat mark genomgång förbjuden p.g.a. arbete och markerna tydligt med märkband och om du har några jägarkompisar så fråga om du kan få låna några viltkameror och sätt upp dom en bra bit från stigens början och nu när du har varnat för skogsarbete fäll några små träd över stigen du har ju ändå varnat dom för det då.
har du någon ting som är skyddad naturobjekt på marken eller fornlämningar så är det plus om stigen går nära det för då kan du kontakta skogsstyrelsen och diskutera om din oro att dessa objekt kan ligga i riskzonen för förstörelse

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

morco  
#643024 Att vi alla nog tycker det är magstarkt att utan någon föregående kontakt göra en MTB led över annans mark är ju rätt tydligt, men utöver vad sunt förnuft och respekt för andras egendom säger undrar jag om lagrummet för detta? Allemnasrätten är ju vad jag förstått inte en riktig lag utan någon form av sedvänja eller gamma hävd.

Vi har en MTB bana som går på komunal mark, den används nog iofs rätt mycket men det är ju inte så at den inte lämnar några spår, de stigar som körts upp är ju av en helt annan klass än viltstigar och normalt använda promenadstigar!

Hoppas det löser sig för TS!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).