Friluftsliv, Naturturism

djurens vänner

25 inlägg 8235 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: djurens vänner

halvproffs  
#592500
vinterrojarn skrev:finns ju några bär lite högre upp som man nästan aldrig plockar nu mer...rönnbär...
det är en hel del fåglar som lever av dessa....

Dom kan du nog plocka några miljoner ton av nu i höst.

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592501 plockade faktiskt några liter tidigare och la i frysen sedan frun började tjata om prostata problem....
någon tidning som hon läst att tio om dagen skulle håller cancerdoktorn borta....

tror snarare tio om dagen, så blir man sur i magen...... :???: :???: :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

alias  
#592517
vinterrojarn skrev:Vad är det för dammsugning du hänvisar till?

Hur tänker du över allemansrätten? den är till för att alla ska få en chans att vara i skog och natur...

Det finns bär så det räcker åt både djur och människor, jag kan kanske tänka mig att de stackars människor som kommer hit och plockar bär för sin ekonomi, kanske plockar högst 10% av alla bär som varje år växer fram...

Det är dock viktigt att skogsbruket fortskrider för att bär buskar och ris ska kunna ha chansen att få pollinera med hjälp av humlor och andra insekter...

så vill man hjälpa till att få fram mera bär, så spara sälg och andra viktiga träd och växter.....


Tror att dina siffror ovan stämmer rätt väl med siffror jag sett från SLU (troligen från 80- eller 90-talet) som pekade på att endast ca 7-10 % av bären (vill minnas att man kollade på lingon och blåbär) plockades.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592525 så en vild gissning var rätt nära en gång i tiden.... trevligt... :d

Användarvisningsbild

Re: djurens vänner

Fredrik Reuter  
#592527 Hej,
Något att ta i beaktning kan vara att det varit mycket dåliga år för blåbär och lingon det senaste åren.
Se statistiken nedan från SLU.
Kanske kan detta göra att det blir diskussion om kamp om bären?

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592528 kan hålla med om att de senaste åren så har det varit lite lågt.. men i år tyckte jag att det var ganska bra med lingon......

Användarvisningsbild

Re: djurens vänner

ips 301  
#592619 det kanske är något att tänka på i framtiden,,,om vi nu ska värna om vår natur här i Sverige,,,kommersiell bärplockning är inte bra i långa loppet....det säger sig självt,,

   TS
Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592641 Säger det sig självt..? Naturmupperiet må vara emot kommersiell trädplockning men mot bärplockning var något nytt.

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592657 hur menar du nu egentligen? oavsett hur mycket vi skulle öka bärplockningen så skulle det ändå finnas bär åt djuren, att bär mängden gått ner gör inte att bären helt plötsligt tar slut, utan det är nog vi människor som blir utan isåfall...

Användarvisningsbild

Re: djurens vänner

halvproffs  
#592684 Är nog fortfarade så att 80% av bären är kvar i skogen. Tycker att asiaterna eä otroligt duktiga och skötsamma. Vinkar och är glada, inte ens ett kolapapper kvar efter dom.
Däremot läger efter bulgarer, herregud vilken missär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).