Friluftsliv, Naturturism

djurens vänner

25 inlägg 8258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

djurens vänner

ips 301  
#592440 vart är ni någonstans djurens vänner?...ni som "värnar" om alla djur,,,t,e,x rovdjuren,,,,,men jag har aldrig hört ett ljud från er angående den dammsugning av bär som sker här i våra skogar..det finns djur som är beroende av både blåbär och lingon....ta en funderare,,,,,jag för min del tycker allemansrätten borde ändras och dammsugningen av Sverige borde stoppas,,,



   TS
Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592442 Vad är det för dammsugning du hänvisar till?

Hur tänker du över allemansrätten? den är till för att alla ska få en chans att vara i skog och natur...

Det finns bär så det räcker åt både djur och människor, jag kan kanske tänka mig att de stackars människor som kommer hit och plockar bär för sin ekonomi, kanske plockar högst 10% av alla bär som varje år växer fram...

Det är dock viktigt att skogsbruket fortskrider för att bär buskar och ris ska kunna ha chansen att få pollinera med hjälp av humlor och andra insekter...

så vill man hjälpa till att få fram mera bär, så spara sälg och andra viktiga träd och växter.....

Användarvisningsbild

Re: djurens vänner

ips 301  
#592447 det jag menar är att skogen fullkomligen dammsugs på både lingon och blåbär ,,,,men hur blir det med djuren som behöver dessa bär för sin överlevnad då? i ett långsiktigt perpektiv,,,,,tänk dej själv,,,,,,har du ingen mat så får du söka på annat ställe,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592448 Va då dammsugs? det är inte ens i närheten av att alla bär i våra skogar dammsugs upp.
Djuren hinner och får alltid tag i sin mat eller bär.

Hur skulle några få människor kunna plocka så mycket bär att inte skogens alla djur skulle hinna få tag i dessa bär under gryning och skymning?

eller tror du att de har en dammsugare med sig ut?

det är inga problem med antalet bär i sverige.

men svara gärna på frågorna istället...

vidare, vad är det som är problemet med att djuren letar mat någon annanstans?
vilka djur tror du vi pratar om egentligen?
Björnar vandrar över stora områden redan, och ja bär är en viktig föda inför vintern.
likaså för rävar....

men vilka djur som sagt är det som du oroar dig så för?

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592465 Väl att någon vill ta rätt på bären när vi svenskar blivit för bekväma. Så att det finns lingonsylt i affären.

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592466 jag tycker det är bra att bären tas om hand av de som kan göra sig pengar på detta, för egen del så plockar jag ca 20 liter lingon per år och fryser ned, men jag skulle aldrig komma på tanken att tycka illa eller vägra folk att plocka på min mark.

och vad det gäller klövvilt så brukar jag köra ut hö på senhösten och vintern....
björnen sover och räven äter annat, de fåglar som äter dessa bär har annan föda som t,ex tallskott....

Användarvisningsbild

Re: djurens vänner

ips 301  
#592471 ja synen är ju olika på det här,,,,men det är ju alltid kul att höra andras åsikter.

   TS
Avatar Fallback

Re: djurens vänner

tallen100  
#592473
Skogsola skrev:Väl att någon vill ta rätt på bären när vi svenskar blivit för bekväma. Så att det finns lingonsylt i affären.

Visst har folk blivit bekväma, men en stor orsak är nog att det blivit så dåligt betalt.
Förr var det helt andra priser, och då var svenskarna ute och plockade.

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

isteskog  
#592476 Bärplockningen var ett sätt att tjäna lite pengar som ungdom, fanns inget som hette månadspeng när jag var liten .....

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592480 hur är det nu om jag som svenskmedborgare vill sälja bär till uppköpare,,,är det samma regler för mig som för t,ex öststatare och thailändare?

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

tallen100  
#592484
vinterrojarn skrev:hur är det nu om jag som svenskmedborgare vill sälja bär till uppköpare,,,är det samma regler för mig som för t,ex öststatare och thailändare?

Dom har väl någon "lönegaranti" eller nån sorts månadslön tror ja om det är dåligt med bär o.s.v.? får du ihop bär för 300 kr på en dag, så är det vad du tjänar, så där är väl en skillnad om jag fattat rätt.

Om dom betalade vettigt kilopris för bären i stället, så skulle nog många svenskar kunna tänka sej att plocka.
Senast redigerad av tallen100 fre 25 okt 2019, 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

isteskog  
#592487
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:hur är det nu om jag som svenskmedborgare vill sälja bär till uppköpare,,,är det samma regler för mig som för t,ex öststatare och thailändare?

Dom har väl någon "lönegaranti" tror ja om det är dåligt med bär o.s.v.?
Om dom betalade vettigt kilopris för bären i stället, så skulle nog många svenskar kunna tänka sej att plocka.

Inte många .... Det börjar ta slut på pensionärer som orkar ut i skogarna .... :wink:

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592489 ja och ungdomarna har ingen app som visar hur man gör.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

tallen100  
#592494
isteskog skrev:
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:hur är det nu om jag som svenskmedborgare vill sälja bär till uppköpare,,,är det samma regler för mig som för t,ex öststatare och thailändare?

Dom har väl någon "lönegaranti" tror ja om det är dåligt med bär o.s.v.?
Om dom betalade vettigt kilopris för bären i stället, så skulle nog många svenskar kunna tänka sej att plocka.

Inte många .... Det börjar ta slut på pensionärer som orkar ut i skogarna .... :wink:

Visst är det så, men dom yngre har väl aldrig varit med om att det betalats bra för bären?
Men dom kanske inte skulle plocka ändå :wink:

Avatar Fallback

Re: djurens vänner

Avslutat-02  
#592495 finns ju några bär lite högre upp som man nästan aldrig plockar nu mer...rönnbär...
det är en hel del fåglar som lever av dessa....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).