Friluftsliv, Naturturism

Harpest från mygg i Dalarna - så skyddar du dig

2 inlägg 2879 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Harpest från mygg i Dalarna - så skyddar du dig

Torbjörn Johnsen  
#584892 Enligt ett pressmeddelande från Region dalarna så har 260 personer smittats av harpest hittills i år och högsäsongen för smitta kommer nu i september. Harpest, eller tularemi som den även kallas, sprids till människor via kontakt med smittade djur eller via insektsbett.

Så här skriver Region Dalarna om symptomen:

Människor som drabbas kan få symptom som hög feber, huvudvärk och illamående.
• Vanligast är att man får ett sår med sårskorpa på bettstället. De närmaste lymfkörtlarna svullnar upp. Oftast rör det sig om ett bett på benet och svullna lymfkörtlar i ljumsken.
• Om man andats in smittan kan man få lunginflammation och därmed hosta.
• Harpest behandlas med antibiotika i cirka två veckor. Ibland kan harpest läka ut av sig själv, men man är ofta sjuk i flera veckor.
• Om man blivit frisk utan behandling behövs inte antibiotika.
• Efter att ha gått igenom hela sjukdomsförloppet blir man immun lång tid framöver.


Enklast skyddar man sig genom att använda heltäckande kläder och myggmedel.

– Använd heltäckande klädsel och myggmedel. Vid kontakt med döda harar och andra gnagare bör man använda handskar och ha god handhygien, säger Helena Ernlund på Falu Lasarett


Läs hela pressmeddelandet här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Harpest från mygg i Dalarna - så skyddar du dig

isteskog  
#584944 Finns även här i trakterna! Ett bad i närheten fick stänga i sommar pga att ett tiotal som varit där hade fått harpest. En kvinna från Hudiksvall som jag brukar dansa med hade också haft det i drygt två veckor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).