Friluftsliv, Naturturism

Vilthägn

1 inlägg 3048 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilthägn

MilanJo  
#571311 Hittar ingen vilthägnstråd så jag namnade en lite generellt men tänkte skriva om ett besök i Kosta Safaripark specifikt.
Jag bor ett stenkast från Kosta och ikring detta lilla glasbrukssamhälle har vuxit fram en turismindustri med hotell, sell-out-affärer, evenemang och upplevelser. Häromkvällen åkte jag och sonen(samt hund) igenom Safariparken, ett hägn med vildsvin, visenter, mufflonfår, kron- och dovhjort. Djuren matas in med majs på öppna ytor, och därför var de lugna med att bli observerade från bilen. Bil, en vuxen och sonen, 11 år, gick på 325 kronor. Man kan köpa biljett lite här och var i Kosta. I anslutning till entrén finns en butik, men den har inte öppet kvällstid.
Vad man sedan får för känsla när man tittar på djuren kan ju bero på vad man har för erfarenhet av dem, vildsvinenen är allt annat än populära här och i mitt tidigare liv bodde jag i södra Östergötland, där det "dräller" av Kronhjort. Sonen vart lite besviken över att vi inte fått se "skogshönsen", han tänker nog inte på att han har dem precis bredvid sig när han cyklar genom tallskogen på väg till bussen. Men vi imponerades båda av visenten, med en bakre kroppsbyggnad som en häst och med ett stoiskt lugn även fast hunden skällde ut honom. Ja, för "honom" fick vi säga om allihopa visenterna, åtminstone VERKADE det som att de var hanar allihop, kan tänka mig att det skulle bli ett herrans liv om det kom in en hona och satte igång livsandarna hos dem, men jag har ingen aning om hur de sköter återväxten hos dessa.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).