Friluftsliv, Naturturism

Mångbrukare får årets Guldyxa

3 inlägg 5599 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mångbrukare får årets Guldyxa

Torbjörn Johnsen  
#569053 Guldyxan är en utmärkelse som Elmia delat ut tillsammans med Land Skogsbruk och LRF Skogsägarna på Elmias skogsmässor. I år var temat Mångbruk och nu är vinnaren utsedd:

Det blir skogsbrukaren, fårbonden och turismföretagaren Kristina Lindelöf på gården Ingebo utanför Vimmerby.

Skogsbruk och djurhållning kompletteras med omfattande turism. Gården besöks årligen av runt 20 000 personer som via gårdsbutik/café och övernattningsstugor bidrar till gårdens ekonomi. Fr o m i år tänker Kristina testa att ta entréavgift för besökarna:

– Jag ska försöka ta inträde av besökarna i år. Älgparkerna här omkring kan ta inträde, visst skulle även jag kunna ta ett litet inträde här för att de får besöka djuren och trädgården.


Läs hela artikeln om hennes verksamhet i tidningen Land Skogsbruk.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mångbrukare får årets Guldyxa

rokon  
#601125 Här i trakterna där jag bor händer nu mycket vad gäller turismsatsning en kort presentation följer här i Gunnarsbyn TV


Sedan detta sändes så har även en gammal nedlagd konsumbutik 4km härifrån där jag bor köpts in gjorts till kontorshus som huserar 3 engelsktalande kvinnor som sköter internationell bokning för satsningar inom området härikring.
Även en ung franssyska har köpt hus här och startat ett turismföretag för att locka Franska turister som hon kommer ledsaga och i samverkan med lokala företag ge en inblick i vårt arktiska område.

Användarvisningsbild

Re: Mångbrukare får årets Guldyxa

rokon  
#602589 Svensk landsbygd sett med andra ögon

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).