Friluftsliv, Naturturism

Lönsam turism?

8 inlägg 4916 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönsam turism?

snorbroms  
#535180 Är egentligen nyfiken på om det är några här som har någon lyckad turism eller naturupplevelse-verksamhet i sin skog som faktiskt funkar för alla inblandade och är lönsamt? Eller om ni vet någon som har lyckats.
Utveckla gärna lite vad det är som har funkat, och gärna om det är någon som lagt ner en satsning på grund av nåt intressant skäl.
Har själv många idéer på något slags äventyrscamp med stugor att hyra ut men jag försöker få ihop kalkylen. ^#(^



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönsam turism?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535230 Jag och frun har en liten turistverksamhet på hobbynivå än så länge.
Vi har ett hus uthyrt via Airbnb, Booking & Stugknuten och erbjuder de som bor fler än en natt
diverse aktiviteter med Nattlig Norrskens Skotertur som största dragplåstret.
Diverse fisketurer, renmatning, hundspann osv finns på listan men det är inte så mkt aktivitet där.
Om jag fick drömma så skulle vi utöka boendet med fler stugor och köpa in några skotrar till
så vi kunde kräma ut mer av högsäsongen som är dec-mars och på det viset kunna
jobba mindre utanför hemmet istället.
Jag tycker att alla som har en uthyrbar stuga ska prova på, man träffar så mkt kul folk
och man får vara i hemmamiljön hela tiden och förhoppningsvis tjäna en slant ibland.

Användarvisningsbild

Re: Lönsam turism?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535257 @Slurfi Roligt, inspirerande och lockande!

Tror väldigt mycket på mångsyssleri.

Användarvisningsbild

Re: Lönsam turism?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535362
@Uvskogen skrev:Slurfi Roligt, inspirerande och lockande!

Tror väldigt mycket på mångsyssleri.

Tack, jo det känns rätt för oss. Kan vi bara få ekonomin att funka så kör vi på.

Avatar Fallback

Re: Lönsam turism?

TheJo  
#535407 Kul att läsa Slurfi :-bd Riktigt intressant.

Tyvärr ligger väl gården lite "fel". För nära Uppsala/Sthlm.
Visst, mycket folk. Men även stor konkurrens, och inte så mycket speciellt att erbjuda här.

Själv har man funderat på denna typ av extrainkomst, men på ett annat sätt.
Och det är att hyra ut boende permanent. Men frågan är om det är värt investeringen för att bygga nytt :???:
Hur billigt kan man bygga 4-5 timmerstugor :???: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Lönsam turism?

snorbroms  
#535443 Har med funderat på om man kan bygga några billigare timmerstugor med enklare logi att hyra ut?
På lång sikt borde det funka om gården ligger hyfsat nära någon stad kanske?
Finns nog en del som gärna bor några nätter i lugnet å med dålig mobiltäckning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsam turism?

OliT  
#535454 Tyvärr är det ju rätt svårt att bygga billigt och hyra ut något sånär dyrt. Om det är god standard med uppvärmning, vatten och duschmöjligheter kan folk betala en slant, kanske upp till en tusenlapp per natt och stuga om det ligger lite på landsbygden utan stora dragplåster jättenära. Men om byggkostnaden ska gå ner sjunker rimligtvis också standarden och storleken, och då är det nog hundralappar i dygnshyra.
Vi har haft en del Airbnb-uthyrning de senaste två åren, men det tar ganska mycket tid, kräver hemmavarande för bra incheckning och frågor, samt medför också en del kostnader. Nu hyr vi ut till folk som är och jobbar i området i stället, det blir bättre netto på bara uthyrningsdelen då.
Airbnb var dock bra om man ville ha lite aktiviteter, det gick det att göra en hacka på.

Användarvisningsbild

Re: Lönsam turism?

Davvi  
#535470 Varit lite involverad i turismbranchen, mest intressant är att det går att ta ganska bra betalt utan stora investeringskostnader.
Läget och god kommunikation är A och O om du inte kan erbjuda något riktigt unikt.. Treehotel i Harads lyckades ju så då kan säkert andra också.

Vildmarksturism med inriktning på kursverksamhet tror jag har en ljus framtid.
Turer med hundspann, häst eller renar fungerar också men innebär väldigt mycket obetalt arbete, men kan förstås finansiera den egna hobbyn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).